20. Únor 2017
Aleš Karo se rád pohybuje v neprobádaných vodách a vymýšlí nové služby, které na trhu ještě nejsou. Po několika letech ve světě bankovnictví začal budovat Fincentrum Premier, službu, která vsadila na zaměstnanecký poměr a nezávislé poradenství. Fincentrum Premier nevnímá jen jako byznys. Vidí jej jako součást změn, které ve společnosti nastávají. Vytváří nový ekosystém, kde lidé pracují, aniž by měli za zády velkou instituci, kterou sice všichni znají, ale ne vždy vám umožní udělat to nejlepší pro klienta. To se snaží se svým týmem změnit. „V bance jste trochu schovaní za značkou a třeba nikdy neodhalíte své schopnosti. My tvoříme hřiště, kde to můžou lidé zjistit.“
- Aleš nechtěl být středobodem rozhovoru, proto k sobě přizval Premier konzultantku Terezku Kaslovou. „Na konci dne je nejdůležitější článek ten, kdo se potkává s klienty, buduje vztahy a reálně dělá službu, těmto lidem bychom měli stavět sochy. Bez lidí jako je Terezka není Fincentrum Premier a není ani Aleš Karo a jeho vize. Určitě chápete, že bych se cítil opravdu divně, kdybych v tomhle rozhovoru byl sám,“ říká Aleš.
- Aktuálně má Fincentrum Premier 4 pobočky – Prahu, Brno, Zlín a Beroun. „Dost lidí se ptá, proč Beroun, a já jím říkám, že je to proto, že v Berouně bydlí šéf distribuce Fincentrum Premier Martin Loubr. Samozřejmě to není hlavní důvod. 🙂 Pobočky stavíme tam, kde je dost vynikajících lidí, kteří mají chuť s námi pracovat. V letošním roce chceme jednu další, možná dvě, otevřít.“
- Více o službě Fincentrum Premier najdete na www.fincentrumpremier.com.
„Vize je strašně důležitá, přichází generace, která už nikdy nebude pracovat pro peníze a splátku na hypotéku. Smysl práce bude totálně dominantní motivátor, firma, která tohle nepochopí, skončí“
Aleši, vy se snažíte budovat Fincentrum Premier na jiných hodnotách, než je obvyklé…
„Snažím se“ je dobré slovo, které popisuje aktuální stav. 🙂 Když jsem pracoval v bance, kromě velkých úspěchů jsem nasekal i dost chyb. Jedna z nich byla motivační systém bonusů, což byla tak složitá rovnice, že na konci dne už jsem tomu nerozuměl ani já, natož bankéři. 🙂 Ve Fincentrum Premier proto razíme krystalickou jednoduchost, jinak nebudeme srozumitelní. Máme kalkulačku, kde za každý obchod je jasná odměna a ta se nikdy nemění.
Zadruhé, snažím se lidem dávat výrazně větší volnost v práci. Řídím se heslem: Kdo je tam, kde má být, ať si pracuje, jak chce. Spousta dobrých obchodníků trpí tím, že jim firmy vnucují nějaký jednotný způsob práce, který ale nemůže nikdy fungovat. Znáte dva obchodníky, kteří mají stejnou DNA nebo dva klienty se stejnou DNA? Myslím, že příroda věděla, co dělá, když vytvořila pouze originály a žádné kopie. Já se jen snažím to moc nekazit.
Důsledkem této snahy by měla naše práce mít vždy jasný smysl pro klienta a pro můj tým, bez toho to není dlouhodobě udržitelné. Tohle jsou směry, kudy to chci tlačit, uvidíme, jak se to podaří.
„Lidé začínají opouštět mainstream a my jim nabízíme alternativu“
Co pro vás značka Fincentrum Premier znamená?
Pro mě je to cesta, jak se vyjádřit a fungovat v prostředí, kde mám víc svobody a zodpovědnosti a kde mohu udělat víc pro klienta. Možnost svobodně a smysluplně tvořit je pro mě naprosto zásadní. Tady je každý primárně sám za sebe a Fincentrum Premier je pouze platforma, která umožní mým lidem vyniknout. Tuhle myšlenku jsem měl v hlavě dlouho, ale nikdy nebyla příhodná doba. Teď je. Spousta lidí přemýšlí o tom, co se sebou dál, v bankách je hodně lidí, kteří chtějí udělat další krok, a my jim nabízíme novou cestu.
Terko, vy jste odešla z České spořitelny po 8 letech. Co vás k tomu přimělo?
Když jsem pracovala v bance, vadilo mi, že jsem byla vždy svázaná jednou konkrétní nabídkou. Občas se mi stávalo, že jsem klientovi nebyla schopná pomoct v oblasti, kterou potřeboval vyřešit. Z tohoto hlediska jsem potřebovala změnu. Nyní mohu klientům nabízet vše napříč trhem. Klienti jsou také daleko otevřenější. Nechápu, proč tomu tak nebylo předtím. Asi to brali tak, že přišli řešit jednu věc, a proč by mi měli říkat něco jiného. Tady navíc nejsem vázaná danou pobočkou. Hodně klientů se s vámi chce sejít někde jinde než v bance, tam to však nešlo. Při jednání na pracovišti, kde je openspace, se klient tolik neotevře.
„Nemáme náborové inzeráty. Lidi, které to zaujme, si nás najdou sami“
Trh nezávislého poradenství je, dá se říct, do velké míry nasycen, přesto jste do něj vstoupili. Čím se dokážete odlišit?
Nezávislé poradenství většinou znamená podnikatelský model – IČO, kde je Fincentrum velmi úspěšné: Milion uzavřených smluv s klienty a roční obrat přes 1,5 mld. Kč hovoří za vše. V naší podnikatelské síti pracuje téměř 3 000 finančních poradců. My jsme ale nechtěli budovat něco, co už máme a umíme, proto jsme šli cestou zaměstnaneckého poměru, nadstandardních poboček a kvalitou lidí. Naši lidé musí mít odžito. Nevěřím tomu, že když někdo neudělal desítky hypoték nebo investic, tak umí dobře poradit, to platí u všeho. My nemáme náborové inzeráty. Lidi, které to zaujme, si nás najdou sami. Zaměstnanecký poměr je pro lidi stabilnější, věřím, že to pomůže i kvalitě finančního poradenství, protože nejsme odměňováni čistě provizně, ale kombinací fixní mzdy a provizí.
„Zůstávat celý život v korporacích je duchovní sebevražda“
Mluvil jste o tom, že v korporacích nemá člověk tolik prostoru se projevit, objevit svůj talent…
Neviděl bych to tak černobíle. Určitě je dobré tam část kariéry strávit a v korporacích znám spoustu skutečně vynikajících lidí. Když tam zůstáváte pořád, je to jistá forma duchovní sebevraždy. Já nemám potřebu korporace očerňovat, je to jedna z alternativ. Všechno má své plusy a mínusy. Když se na to ale dívám přes osobní rozvoj, sebevědomí a převzetí kontroly nad svým životem, pro mě je to teď jednoznačně tady. Když jsem nastoupil v roce 2011 do České spořitelny, měl jsem lidi, měl jsem pobočky, měl jsem vybudovanou infrastrukturu. Tady jsem neměl nic. Když začínáte od nuly, hodně se naučíte, a tím si život víc zvědomíte, posílíte to, co dokážete. Za pouhý rok je sebevědomí mého týmu nesrovnatelně větší, než jsem kdy měl v korporátu a je to tím, co všechno můj tým už zažil a dokázal překonat. S každou další překonanou překážkou na naší cestě jen sílíme a sílíme. Tuhle zkušenost na žádném školení nedostanete, to musíte zažít a musíte to chtít zažít. Lidi, kteří vybudují Fincentrum Premier, dosáhnou neskutečného posunu ve svých zkušenostech, dovednost a sebevědomí. Ten pocit, že dokážete cokoliv chcete, je k nezaplacení.
Terko, nebála jste se po 8 letech jistoty vstoupit do neznáma?
Nebála. U mě byl problém, že jsem ten vývoj neviděla, dělala jsem denně to stejné, stejný pracovní model. Pak zjistíte, že do práce nechodíte, protože vás to baví, ale kvůli výdělku peněz. Jsem ráda, že jsem tu změnu udělala. Každý den řeším něco jiného, jiný případ, jiné postupy, tam to nešlo, bylo to striktně dané.
Bylo pro vás plus to, že jste přecházela na zaměstnanecký poměr? Vnímáte to jako negativum, když jej někdo nemá?
Z mého hlediska to určitě podstatné je. Kdybych měla nabídku jít na IČO, tak bych do toho nešla. Jsem v tomto konzervativní a bála bych se. Každý má závazky, které musí měsíčně hradit a zaměstnání je pro mě větší jistota.
Jak jsou na tom u vás poradci finančně, Terko, polepšila jste si?
Na základním platu je odměňování u nás srovnatelné s bankou. Odměny za prodej jsou o něco málo vyšší. Nešlo mi ale o peníze, ale spíš o pracovní proces, o ten smysl. Radši budu dělat za srovnatelné peníze někde, kde mě to bude bavit než chodit někam, kam nechodím ráda a nevidím budoucnost.
Foto: Petr Klempa