Aktuálně: Co znamená regulace odměn pro pojišťovací agenty?

31. 8. 2015 +

Aktuálně

Ve středu 26.8. byl lídry koaličních stran, Andrejem Babišem, Bohuslavem Sobotkou a Pavlem Bělobrádkem, dohodnut pozměňovací návrh novely, který reguluje odměny pro pojišťovací zprostředkovatele. Hlavním cílem bylo zamezit nešvaru, kdy agenti rušili po dvou až pěti letech smlouvy životního pojištění, aby mohli uzavřít nové, z nichž by získali další provize.

aktualita

Regulace se dotkne zejména životního pojištění, u něhož je provize předplácena na dva roky dopředu, u neživotních pojištění je provize vyplácena průběžně. Největší starost je tedy o to, že si obchodník v pojišťovnictví nebude již tolik vydělávat, ale pokud se tomu pojišťovna přizpůsobí, může si nakonec vydělat ještě více: „Silné finanční skupiny dokážou kompenzovat cash flow výpadek při přechodu z modelu, v rámci něhož se dává „plnotučná provize“ na dva roky dopředu, na model, v rámci něhož se provize vyplácí v průběhu 5 let a může být třeba ještě tučnější,“ uvádí Miroslav Turčín.

Co dalšího to v praxi znamená pro obchodníka v pojišťovnictví? „Výhodou pro obchodníka je určitě menší stornovost, jelikož se tak konkurenci sníží potřeba přepojistkovávat a není nutné tvořit tak velké garanční fondy pro případ storna,“ uvádí Miroslav Turčín, regionální ředitel pojišťovny AXA.

Velkou výhodu samozřejmě získá i klient, na kterého nebude nahlíženo jako na dvouletý projekt, z něhož je potřeba získat co nejvíce peněz, ale získá lepší servis a kvalitnější obsluhu. „Obecně může změna vést k prodloužení délky života smlouvy, která je dnes do pěti let, což je u produktu typu životní pojištění jistě špatně. Může to mít i pozitivní dopady na finanční poradce, kteří budou moci dlouhodobě rozvíjet vztah se zákazníkem,“ říká Miroslav Turčín.

Jak to vidíte, budou dopady skutečně pozitivní, nebo negativní? Byl dosavadní systém odměn příliš benevolentní? Jaké to bude podle vás mít reálné dopady na obchod v segmentu pojišťovnictví?

Foto: joshlonon.com