Jak dělat hiring obchodníků na trhu, který je řízen kandidáty, nikoli firmami? Budujte employer brand

22. 5. 2016 +

Obchod

Akvizice obchodníků do prodejních týmů je v dnešní době opravdové marketingové umění. Trh totiž není řízen společnostmi nabízejícími pracovní pozice, ale samotnými kandidáty. Cesta k získání pozornosti a nalákání moderního obchodníka do vaší firmy vede přes dlouhodobé budování značky zaměstnavatele, neboli employer branding.

picjumbo.com_HNCK8990

Trh s volnými obchodníky téměř neexistuje

Na to, abyste dnešního obchodníka zaujali, už vám nestačí zaplatit pozici na portálu práce, kde je vidět maximálně vaše logo a ve výjimečných případech odkaz na webové stránky. To, že obchodník na takové portály ani nechodí, jsme si řekli už v článku o obchodnících nové generace. Mnohem důležitější je ale vědět, že trh s volnými obchodníky hledajícími práci prakticky neexistuje a je řízen samotnými pasivními „přijímači příležitostí“ – aneb kvalitní obchodník práci aktivně nehledá, ale je otevřen příležitostem. Právě proto je nutné budovat značku zaměstnavatele, a to všemi dostupnými informačními kanály.

Značka zaměstnavatele – jak ji budovat?

  • Kariérní stránka na vaší doméně
  • LinkedIn company page
  • LinkedIn career page
  • Facebook fanpage
  • Youtube kanál
  • Blogová platforma
  • Sociální profily vašich zaměstnanců
  • Networkingové akce

To všechno jsou místa, kde v dnešní době informačního přetlaku musíte být jako zaměstnavatel vidět. Není to ale o tom zde vystavit fotografie z fotobanky, napsat několik vět, popřípadě zkopírovat text inzerátu. Hiring obchodníků je potřeba pojmout jako marketing. Když chcete dnes přilákat zákazníka, co všechno pro to musíte udělat? Kolik investujete do reklamy, PPC, grafiky, designu webu atd.? Stejné je to s lovem obchodníků. Oni vás nevyhledávají, vy musíte hledat je a pravidelně je oslovovat moderním sdělením, poutáním pozornosti a viralitou na sociálních sítích, se kterou vám musí pomoci i vaši současní zaměstnanci.

Rozhodující tedy bude pravidelné tvoření obsahu, vydávání PR článků, rozhovorů, blogování, postování na sociálních sítích, účast na konferencích, vzdělávacích akcích a networkingových akcích, kam takoví obchodníci chodí. Postupem času se tak začnete ukládat do paměti těmto pasivním kandidátům. A protože employer branding je o dlouhodobém tvoření obsahu, chvíle, kdy se k vám obchodník bude chtít přijít podívat a ujmout se nové příležitosti, jistě přijde. Zdá se vám to složité a zdlouhavé? Jinak to na dnešním trhu obchodníků nepůjde. Inzerát a životopis je mrtvá věc.

ziskejte vice odpovedi

4 pravidla, jak budovat obsah, který zaujme

Složité téma se vám pokusíme předat ve formě těch nejdůležitějších informací, bez kterých vám hiring pasivních kandidátů fungovat nebude:

  1. Buďte vizuální – Využijte maximálně video formátů a živých fotografií z vaší firmy. Nebojte se experimentovat, nemusíte si na vše nutně najímat profi fotografa nebo kameramana. Kvalitně a autenticky natočené selfie video zaujme daleko více než strojený vizuál s titulky.
  2. Buďte autentičtí – Už žádné fotografie z fotobanky, kde stojí 3 sexy modelky a podávají imaginárně ruku s heslem „Pojď k nám“. Pořiďte si do kanceláře foťák, selfie tyčku, GoPro kameru a přinášejte vašim pasivním kandidátům vhled do života firmy. Nechte tyto autentické fotky a videa postovat vaše zaměstnance na sociální sítě a směřujte kandidáty na obsahové kariérní stránky. Lidé chtějí vidět reálnou firemní kulturu, a ne strojené a nic neříkající obrázky.
  3. Buďte originální a virální – Co takhle hirovací trička? Oblékněte se všichni do triček s nápisem „Hledáme obchodníky, stejné nadšence jako my“ a vyrazte do ulic. Natočte video a pošlete ho vašim pasivním kandidátům na správné místo.
  4. Buďte lidští – Obchodníci jsou zahlceni balastem o zbohatnutí a super provizích. Moc dobře vědí, že tahle doba je pryč, a proto hledají i lidskost. Ukažte společnost na nějaké charitativní akci, ale nebojte se zaexperimentovat i fotografií nějakého partnerského páru, který u vás pracuje. Lidskost a přenesení té správné atmosféry mezi vaše uchazeče bude prodávat více než inzeráty za statisíce korun.

25_BusinessAnimals-Naplavka

Zapojte vaše zaměstnance

Jak vystupují vaši zaměstnanci na sociálních sítích? Víte, že právě i jejich profil může přilákat pozornost takového pasivního kandidáta? Možná více než jakákoliv placená outside reklama. Sociální sítě jsou fenomén, hledáme tam úplně vše, dá se říci, že tam žijeme svůj virtuální život, a informace které nám přenáší naši virtuální přátelé ovlivňují i naše rozhodnutí. Zeptal jsem se tří obchodníků, jak si našli svou práci a dva z nich mi odpověděli, že našli informaci na Facebooku, kterou sdílel jejich kamarád. Udělejte si společný meeting, namotivujte své lidi, klidně odměnou za přivedeného obchodníka, a uvidíte jak se váš employer brand začne šířit naprosto sám a přirozenou cestou. Zároveň si ověříte loajalitu vašich zaměstnanců a také to, jestli si stojí za hodnotami a kulturou společnosti, kde pracují.

Chcete se dovědět ještě více informací o moderním hiringu obchodníků?

BAA enter

Budování značky zaměstnavatele je běh na dlouhou trať, ale pokud chcete mít kvalitní obchodní tým a neustálý zájem o pracovní pozice u vás je nutné začít ještě dnes!