30. Duben 2025
Filip měl nakročeno k právnické kariéře, ale srdce ho táhlo jinam – k obchodu. Během studia byl jednou nohou v businessovém světě a brzy zjistil, že místo paragrafů ho víc baví čísla, strategie a práce s lidmi. Dnes stojí v čele třicetičlenného týmu v Saleskitu (Imper), kde pomáhá budovat nástroj, který může změnit každodenní práci obchodníků. V rozhovoru mluví otevřeně o svých začátcích, lekcích z call centra, cestě na manažerské pozice i o tom, proč je důležité mít práci, která dává smysl – a která tě každý den trochu posune.
Filipe, vystudoval jsi práva, ale zlákala tě práce obchodníka. Co tě přivedlo k salesu?
Vlastně to bylo naopak. S obchodem jsem začal ještě předtím, než jsem šel studovat práva, a věnoval se mu i během studia. Víc jsem pracoval než studoval (směje se). Během třetího nebo čtvrtého ročníku jsem se rozhodoval, co dál. Lákalo mě trestní a obchodní právo, ale už tehdy jsem měl dobře placenou pozici obchodního manažera a představa tří let koncipientury mě vůbec nelákala. I když se dnes advokacii nevěnuji, studium práv mi dalo hodně – pomáhá mi hlavně při porozumění vztahům mezi společností a businessem obecně. Právní minimum bych doporučil každému obchodníkovi.
Vzpomeneš si na zkušenost ze začátku své kariéry, která byla extrémně náročná, ale hodně ti dala?
Kamarád mě na půl roku vzal na brigádu do call centra v Ústí nad Labem. To byla další velká škola. Ale opravdu jsem se tam naučil volat (směje se). Běžně jsem odbavil 80 hovorů denně. Bylo to extrémně náročné, ale mělo to finální termín. Zpětně to pro mě byla další výzva, kterou jsem chtěl zvládnout – a to se mi povedlo.
Jaká byla tvoje další kariérní cesta?
Chvilku jsem působil v kultuře, ale pak přišla nabídka od Generali – pozice manažera obchodní skupiny. Díky zkušenostem s vedením lidí, znalostem finančních produktů a práva jsem i přes svůj nízký věk dostal příležitost, čehož si vážím dodnes. Tehdejší ředitel sítě hledal někoho, kdo mu vybuduje pobočku v Plzni. Ve 22 letech jsem stavěl obchodní tým od nuly a vedl ho. Přišla druhá lekce obchodu – pochopil jsem, že je potřeba být s lidmi v terénu, aktivně řešit problémy, a ne jen sedět v kanceláři. Manažerem to začíná, nekončí. Ale všechno nebylo jen zalité sluncem. Zažil jsem i tvrdý pád. Když si na začátku moc věříš, že všechno umíš a znáš, tvoje obchodní aktivita časem klesne – což se negativně projeví na tvých i týmových výsledcích.
Následně jsem prošel obchodními a manažerskými pozicemi napříč obory – telekomunikace, prodej keramiky a sanity do developerským projektů nebo práce v B2B konzultační firmě.

Jak ses tedy dostal k pozici obchodního ředitele v Imperu/Saleskitu?
Byla to kombinace náhody, otevřenosti, správného načasování a setkání s lidmi z vedení. Dostal jsem možnost poznat Saleskit blíž, dát zpětnou vazbu tehdejšímu obchodnímu řediteli a zaujalo mě, kam firma směřuje. Později jsem se znovu potkal s vedením společnosti, probrali jsme, co bych chtěl dělat a jak můžu být přínosem – ale zároveň jsem si to potřeboval finálně rozmyslet.
Co nakonec rozhodlo?
Imper/Saleskit mi dávají obrovský smysl. Tvoříme nástroj pro obchodníky – něco, co může změnit jejich každodenní práci. A pokud obchod miluješ, chceš být u toho. Jak se říká – když dostaneš místo v raketě, neřešíš, jestli sedíš u okýnka.
Zároveň si cením důvěry, kterou mi vedení dalo. 97 % své energie dávám firmě, ale zároveň mám prostor natáčet videa, budovat osobní značku, školit… Když je práce hotová, mám i prostor tvořit bokem.
Jak velký je tvůj obchodní tým?
Aktuálně mám pod sebou cca 30 lidí. Imperu/Saleskitu se extrémně daří. Jsme ve fázi, kterou už jsem zažil – firma dorostla do určitého obratu a začíná další výzva: Víc lidí, robustnější systém, ladění procesů. Nebavilo by mě přijít k hotovému. Potřebuju výzvu – a ta tu je.
Jaké jsou tvoje plány pro rozvoj obchodního týmu v Imperu (Saleskitu)? Před jakými hlavními výzvami společnost v současnosti stojí?
První velká věc je uvedení úplně nového produktu. Stavíme silnou accountskou divizi, která bude tahounem změn. Cílem je, aby se Saleskit stal standardem obchodní výbavy – aby si lidé psali do životopisu, že s ním umí pracovat, a zároveň ho aktivně vyžadovali.
Druhou velkou výzvou je rebranding. Slučujeme tři značky – Imper, Merk a Leady – do jediné: Saleskit. Jedna značka, jeden produkt, jeden směr.
Naše nástroje samy o sobě nestačí. Jde o to, jak pomáhají obchodníkům chápat data a dělat lepší rozhodnutí. Chceme odstranit situace typu „nejsem ta správná osoba“ nebo „nevolejte mi“. Saleskit má být každodenní parťák obchodníka i manažera.
A třetí klíčová výzva? Expanze do zahraničí, budování středního managementu a spousta interních změn. A to je přesně to, co mě baví – každý den je jiný.
V Imperu/Saleskitu je aktuálně otevřeno několik zajímavých obchodních pozic. Koho hledáš do týmu?
Všechny najdete na našich kariérních stránkách. Samozřejmě rádi přivítáme každého šikovného obchodníka – máme velké plány na expanzi. Saleskit je extraligová úroveň nástrojů a způsobu obchodování. Lidé, kteří chtějí výzvy a chtějí se něco naučit, jsou tu správně. Na úspěch si tu ale může sáhnout každý, kdo má vůli makat.



U obchodníků často dochází k vyhoření. Potkalo to i tebe? Jak odpočíváš?
Hledám si osobní výzvy. Práce, kde bych se nudil, by mě zničila. Není to o množství práce, ale o jejím druhu. Mám svoje filtry – sportuju, létám na ultralightu, hraju americký fotbal, obecně trávím volný čas aktivně. Zároveň ale nemám problém sedět v kanceláři do večera, pokud mi práce dává smysl.
Osobně si myslím, že vyhoření přichází, když děláš něco, co nemá smysl, nebo to nefunguje. A já si vybral práci, která mě baví, a tým lidí, se kterými rád pracuji. To je základ. Jsou dny, kdy jsem unavený, ale to je otázka distribuce energie, ne vyhoření.
A co bys na doporučil B2B firmám s obchodními týmy?
- Začněte přemýšlet nad kvalitou dne svých obchodníků a obchodního týmu.
- Jak dlouho vydržíte ve stejné sestavě?
- Kdy vás předběhne konkurence?
- Věří vaši obchodníci, že mohou růst a uspět?
- Jak dlouho budete schopni suplovat lidi, kteří odcházejí?
Tohle jsou otázky, které by si měl každý management položit. To, že něco funguje teď, neznamená, že to bude fungovat navždy.
