Kde najít kvalitní leady: 7 tipů pro B2B obchodníky

14. Duben 2025

Pro obchodníka je každodenní rutinou oslovování potenciálních klientů, navazování vztahů a budování důvěry. Ale kde brát nové kontakty? Tuhle otázku si pokládají nejen nováčci, ale i zkušení obchodníci. V tomhle článku najdete přehled nejefektivnějších způsobů, kde hledat a také najít kvalitní leady – online i offline.

Networking: klasika, která funguje

Pokud jste ještě nebyli na networkingové akci, přicházíte o jednu z klíčových částí obchodní práce. Networking je pro obchodníky zásadní. Dává vám možnost potkat lidi, kteří vám můžou pomoct – ať už cennou radou, nebo (a to především) hodnotnými kontakty.

🔹 Tip: Před další networkingovou akcí si vyžádejte seznam účastníků, ať se můžete připravit. Když zvolíte správný přístup, výsledky se rychle dostaví. Další konkrétní tipy najdete v našem článku o úspěšném networkingu.


Merk: chytrá databáze firem a kontaktů

Merk je největší databáze firem, ve které nenajdete jen kontakty, ale i spoustu cenných informací. Můžete si přesně nastavit, jaký typ firmy hledáte – obor, velikost, obrat, region i to, jestli chcete vidět e-maily nebo telefonní čísla. Díky tomu získáte přehledné seznamy relevantních firem i kontaktů. Můžete je rovnou oslovit, třeba právě přes LinkedIn. V nejnovější verzi navíc Merk nabízí přímý přístup do databáze LinkedIn kontaktů.


Konference a přednášky: inspirace i kontakty

Od doby po covidu zažívají konference a přednášky boom. Obklopíte se lidmi se stejným zaměřením, získáte nové know-how, přehled o trendech a k tomu i nové kontakty. Lead generation na konferencích je o aktivním oslovování. Nikdy nevíte, jestli právě tam není váš budoucí klient. Když už si za vstup zaplatíte, využijte příležitost naplno. Networking na konferencích se opravdu vyplatí.

🔹 Tip: Buďte aktivní – zapojujte se do diskusí, ptejte se a představte se. Klienti jsou často blíž, než si myslíte.


LinkedIn: online zlatý důl pro obchodní kontakty

LinkedIn dál roste – jen v Česku je přes 2,4 milionů registrovaných uživatelů. Budování sítě na LinkedInu je efektivní cesta, jak získávat obchodní kontakty. Stačí pár kliknutí a dostanete se k CEO, CSO, obchodním ředitelům nebo nákupčím. Vyvarujte se však tvrdého sales pitch hned v první zprávě. Raději napište stručně, proč se chcete propojit a v čem jim můžete být užiteční. Když vztah budujete postupně, pozdější oslovení e-mailem nebo telefonem je přirozenější. LinkedIn vám v generování leadů může výrazně pomoct.


Veletrhy a výstavy: kontakty na zlatém podnose

Veletrhy a výstavy jsou skvělou příležitostí, jak získat zajímavé kontakty. Firmy na ně posílají své zástupce, takže se jich můžete zeptat na cokoliv. Atmosféra je obvykle velmi otevřená – často narazíte i na majitele nebo ředitele firem. Když využijete správnou strategii, můžete z veletrhu vytěžit maximum. A není nic lepšího než začít hovor větou:
„Dobrý den, byli jsme na stejné akci, kde jsem mluvil s vaším kolegou z obchodu. Dal mi na vás kontakt, protože věří, že bychom vám mohli pomoct.“


Doporučení od klientů: často nevyužitý klenot

Vaši stávající zákazníci mohou být skvělým zdrojem nového byznysu. Když ví, že jste jim pomohli, často vás rádi doporučí dál. Jen to musíte umět správně říct. Spousta obchodníků zapomíná si o doporučení říct, nebo neví jak. Pokud jste klientovi pomohli dosáhnout výsledků, připomeňte se – ocení to a bude ochotnější sdílet kontakt dál. Doporučení od spokojeného zákazníka je často ta nejcennější vizitka.


Ztracené obchodní případy: ještě není konec

Na závěr jeden tip, který mnozí obchodníci přehlížejí – vracejte se ke ztraceným obchodním případům. To, že vám klient jednou řekl NE, neznamená, že to platí navždy. Možná tehdy neměl rozpočet, nebo nebyl ten správný čas. Ale situace se mění a také lidé na pozicích. Klidně se připomeňte – e-mailem nebo zavolejte a navrhněte nové setkání. Možná budete příjemně překvapení.

© 2025 businessanimals.cz