03. Duben 2025
Marek Naidr vede obchodní strategii české společnosti Traficon, která se etablovala mezi lídry v oblasti prodejen specializujících se na nikotinové výrobky, noviny a časopisy nebo loterie. V exkluzivním rozhovoru sdílí nejen svůj přechod z e-commerce do retailu, ale i vizi, jak inovacemi a expanzí posouvá značku Traficon na novou úroveň. Jak se firma připravuje na cílovou expanzi přes 300 prodejen a co považuje za klíčové pro její úspěch v roce 2025?
Ve společnosti Traficon působíte na pozici obchodního ředitele dva roky, kde jste sbíral zkušenosti předtím?
Téměř 15 let jsem působil v e-commerce. Začínal jsem v Alza.cz a postupně se vypracoval z obchodníka až na šéfa celé prodejní sítě na českém a slovenském trhu. Dalo mi to nesmírné zkušenosti a rozhled, možnost poznat různé typy lidí a vyzkoušet si mnoho činností. Po zhruba sedmi letech jsem se přesunul na pozici retail manažera do MallGroup a začal pracovat pro brand CZC. Na starost jsem měl celou prodejní síť, včetně franšízových poboček. Později jsem převzal i vedení pobočkové sítě Mall. Když ale došlo k prodeji skupiny Mall Group Allegru, přišlo rušení poboček, a nakonec se celá síť uzavřela, přestala mi tato práce dávat smysl. Po sedmi letech jsem tak ze skupiny odešel, pár měsíců jsem si dal volno, abych si pročistil hlavu a pak jsem se docela náhodou ocitl ve výběrovém řízení do Traficonu, kde jsem dodnes.
Proč jste odešel ze sektoru zaměřeného na e-commerce do retailu? A proč zrovna společnost Traficon?
E-commerce je neskutečně rychlý obor, změny přicházejí každý den a v rámci transformace, kterou jsme dělali v MallGroup, byly ty změny opravdu každodenní. Podobné je to v FMCG retailu, který děláme v Traficonu, takže se dá říct, že to byla trochu náhoda, ale i logický krok. Tím, že jsem měl ve firmách vždy na starosti propojení online (web) a offline (síť prodejen) nákupů, tak mi to dávalo smysl. Obecně mě baví práce s lidmi a transformace firem, ve kterých nejedeme v zajetém prostředí, ale měníme se a ukazujeme trhu, kam se dá náš byznys posunout. A jelikož Traficon začal procházet transformací a každý den se děje něco nového, tak mě to hodně lákalo. Dnes mohu říct, že se moje očekávání naplňují a dává mi to celé smysl – realizovali jsme nový koncept – kompletně in-house s pomocí firem z mateřské skupiny DT-holding, měníme IT systémy a stáváme se v rámci našeho byznysu inovativním hráčem, který ukazuje nové možnosti a přístupy.
Traficon působí na českém trhu už téměř 30 let, v posledních několika letech prochází velkou expanzí a otevírá pobočky doslova každých několik týdnů. Jak velký tým pod sebou máte a co pro váš tým tato transformace znamená?
Jak jsem již zmiňoval, není to jen o expanzi, ale i dalších velkých transformačních projektech, které realizujeme. V tuto chvíli mám na starosti obchodní tým a logistiku čítající deset lidí. Museli jsme se trochu rozšířit, abychom to všechno kapacitně zvládli. Nováčky už jsme nabírali s tím, že věděli, do čeho jdou a zároveň je to motivovalo. Důležitá je také otevřenost původního týmu vůči změnám i novým projektům a zároveň se sami snaží přicházet s novými nápady. I pro ně je to nakopnutí, když vidí, že firma nestagnuje, ale naopak se posouvá, modernizuje, roste a vytváří něco nového. Všichni cítí, že jsou součástí změn, které mají smysl, a to je zásadní.

Jakým způsobem je organizováno obchodní oddělení a co považujete za klíč k jeho efektivnímu fungování?
Obecně považuji otevřenost za klíčovou pro efektivní fungování v jakémkoliv týmu. Tedy mít možnost říct svůj názor, být upřímný, spolehlivý, nebát se dělat chyby, ale naopak se z nich poučit a dělat to pak lépe. Vždy chci týmovou práci a ne jednotlivce, kteří myslí jen na sebe a ostatní ho nezajímají, takové chování netoleruji. V mém týmu všichni vědí, že když se něco domluví, můžeme se na sebe opravdu spolehnout a ty věci se stanou. V týmu máme jednoho key account manažera, který je v primárním kontaktu s našimi dodavateli. Ten má pod sebou tým, který mu pomáhá řešit jejich požadavky, spravovat marketingové akce, hlídat všechny platby atd. Produktový manažer je zodpovědný za naše produktové portfolio a k tomu má lidi, kteří mu s tím pomáhají. Do mé gesce spadá i oddělení logistiky, jehož manažerka se svým týmem musí zajistit, aby veškeré objednávky odešly správně a včas a celkově se postarat, abychom měli skladem dostatečný počet produktů na všech pobočkách. Je tedy velmi důležité, aby spolu všichni kooperovali, protože je vše propojené a kdyby nefungovala jedná část oddělení, ovlivní to další. Je také důležité zmínit, že kromě své běžné pracovní náplně se všichni zapojují i do našich dalších projektů, takže se rozhodně nenudí.
Jak se vyrovnáváte s vysokou konkurencí na trhu a jaké kroky podnikáte k udržení konkurenceschopnosti Traficonu?
Konkurence nám nevadí, naopak si myslím, že konkurenci je potřeba vždy respektovat a zároveň je to motor pro inovace. My se nyní zaměřujeme právě na inovace a rozsáhlou expanzi. Už dávno nejsme jen obyčejná trafika, ale obchodní místo, kde se zákazníci cítí pohodlně a příjemně. Náš sortiment neustále rozšiřujeme, takže u nás nekoupíte jen krabičku cigaret a noviny. Zároveň se snažíme na trh přinášet vždy to nejzajímavější ze světa nikotinu, včetně produktů, které jsou na vzestupu a mají velký potenciál, jako jsou například liquidy nebo zahřívaný tabák.
Jaká je nyní pozice Traficonu na trhu a jaké plány máte pro příští měsíce?
Cílem je být dvojka na trhu, tam nyní směřujeme nejen počtem poboček, ale i celkovým podílem. Ještě nás čeká náročná cesta, ale věřím, že toho dosáhneme. Už dnes náš brand vidíte na mnoha místech jako jsou retail parky a menší města po celé republice. Nyní máme téměř 200 prodejen a naším cílem je jich mít přes 300 po celé ČR do roku 2027. Plán je tedy jasný. Chceme pokračovat v nastartované expanzi, zároveň remodelovat v duchu nového konceptu i naše původní pobočky, nasadit všechny nové IT systémy, spustit věrnostní program a mnoho dalšího.
Co považujete za největší obchodní výzvu v roce 2025, a jak se na ni připravujete?
Naší výzvou je neustále přinášet zákazníkům to nejlepší z našeho portfolia a zpříjemňovat jejich nákupní zážitek tak, aby se k nám rádi vraceli. Chceme být jejich první volbou pro nákup nikotinových výrobků, tisku nebo při sázení loterie. Zároveň jako v každém byznysu, je klíčové neustále budovat pevné vztahy s dodavateli, aby byly všechny strany spokojené – to je výzva, která nikdy nekončí.

Jakým způsobem motivujete obchodní tým k dosažení stanovených cílů a co je pro vás klíčové při vedení obchodníků?
Asi jako většina firem máme nastavené základní KPIs, čeho se musí dosáhnout, kam se posunout. Ale čísla nejsou všechno. Je potřeba se lidem opravdu věnovat, chápat jejich osobnost, nastavení, rozpoložení, být jim nápomocen, vědět co řeší nejen pracovně, ale i v osobním životě. V tu chvíli můžete správě reagovat, posunout je správným směrem a zároveň víte, kdy je možné tlačit na výkon více a kdy je lepší ubrat.
Jaké dovednosti a vlastnosti považujete za nezbytné pro úspěšného obchodníka?
Tah na branku, vnitřní motivace, spolehlivost, empatie, schopnost naslouchat a pak plnit přání klienta k jeho opravdové spokojenosti, aby se vrátil.
Máte nějaký zajímavý zážitek, který vás pobavil, překvapil nebo ovlivnil vaši kariéru obchodníka?
Nevím, zda to nazvat zážitkem, spíš inspirací. Nejvíc vás posune člověk, který vám dá důvěru a volnost, a jen když je potřeba, tak vás nasměruje a poradí. Jakmile vás někdo nenechá tu práci dělat, zkoušet to, tak se to nikdy doopravdy nenaučíte. Měl jsem většinou skvělé šéfy, kteří mi byli inspirací a oporou.
Zajímavé je, že když člověk začínal před řadou let, tak nahlížel na všechny ty velké obchodníky, CEOs nebo ředitele jako na nedosažitelné lidi. Ale čím více poznáváte, jak svět byznysu funguje, zjistíte, že jsou to pořád jen lidé, se kterými se dá mluvit, řeší své věci a také mají problémy. Takže jedno malé doporučení: nebojme se, nikdo nás nekousne. Naopak, sbírejme inspiraci kdykoliv můžeme o tom, jak to dělat správně, ale i jak to raději nedělat.