Od práv k obchodu: Jak se Ondřej Pipal stal manažerem pražského týmu Slevomatu

25. Listopad 2024

Ondřej vede poslední čtyři roky obchodní tým v Slevomatu. V našem rozhovoru přibližuje svou cestu od začátků bez obchodních zkušeností až po manažerskou pozici, kterou získal v turbulentním roce 2020. Dělí se o zkušenosti s řízením týmu během covidové krize a vysvětluje, jak se změnila nejen firma, ale i jeho přístup k práci. Prozradil nám, jak funguje obchodní proces ve Slevomatu, jaký typ kolegů hledá do týmu a jaké benefity firma nabízí. Kromě toho se dozvíte, co na své práci Ondřej miluje a co ho motivuje posouvat sebe i tým vpřed.

Ondřeji, původně jste studoval práva, ale osud vás zavál do Slevomatu. Jak se to přihodilo?

Práva jsem nedostudoval a to zejména kvůli tomu, že mi byla na začátku roku 2020 nabídnuta možnost povýšit na manažera pražského obchodního týmu. Navíc jsem tehdy sám sobě musel definitivně přiznat, že právníkem vlastně být nechci a že se chci věnovat vedení lidí v rámci obchodu. Nicméně řadu dovedností využívám i v rámci práce obchodního manažera. Analytické uvažování, logika, rychlá improvizace, ale i určitá znalost právních předpisů se mi v obchodě vždy hodily.

V čem vás nadchla práce obchodníka? Co na ní bylo z počátku výzvou a co o vás naopak nadchlo?

Když jsem v roce 2018 přišel do Slevomatu, byl jsem pozitivně v šoku. Zaprvé z toho, že mě sem vůbec vzali, i když jsem neměl v podstatě žádné obchodní zkušenosti. Zadruhé proto, jak mi práce obchodníka ve Slevomatu skvěle sedla. Nesmírně mě bavilo jezdit po Praze domlouvat restaurace, na které si třeba předtím nikdo moc netroufl. Nebo zavolat do velkých zábavních parků a domluvit tam spolupráci, která měla smysl pro obě strany. To bylo skvělé. Výzvou je určitě překonat klasickou počáteční obavu z odmítnutí. S tím se ale potkává obchodník v prakticky každé firmě. Zábavou je ta nesmírná šíře partnerů, které může obchodník oslovit a navázat spolupráci. Od masáží přes aquapark po kebab či degustační menu. Obecně říkáme, že náš lokální obchod je vše, co není e-shop a nedá se tam přespat. Tomu se věnují jiná Slevomatí oddělení.

Ondřej Pipal
Zdroj: Slevomat

Jaký byl váš postup firmou na pozici obchodního manažera s vlastním týmem?

Rozdělil bych to do tří dvouletých fází. 2 roky jsem byl na pozici klasického obchodníka. Poté jsem uspěl ve výběrovém řízení na manažera pražského obchodního týmu. Hned ze startu jsem dělal 2 roky krizového manažera, jelikož měsíc po mém nástupu začal covid, který těžce dolehl na naši firmu. Od roku 2022 si již plně užíváme, že naši partneři mají bez omezení otevřeno. Tím pádem mohou naši obchodníci naplno pracovat a já rozvíjet tým, abychom se každý rok rostli. Každé z těchto období mělo něco do sebe a mi přineslo obrovské zkušenosti.

Jak byste popsal svůj tým? Čeho si na svých kolezích ceníte a naopak oni na vás?

Náš tým je charakterově pestrý, každý je unikátní osobnost, ale jedno má ten tým společné – smysl pro humor. To je velmi důležité. Vždy se snažím u pohovoru myslet i na to, jak mezi nás nový uchazeč zapadne a jaká chemie v týmu bude po jeho nástupu. Na svých lidech si vážím zejména tahu na branku a zapálenosti. Také když se nenechají odradit, hledají cesty a případná řešení. Nehledají výmluvy, proč něco nejde. Zároveň jsou to týmové charaktery, kterým záleží na úspěchu celku, nekoukají jen na sebe. Co se týče mě, nerad se hodnotím a je to otázka spíš na obchodníky. Věřím, že by to mohl být smysl pro spravedlnost, racionální uvažování a taky se mnou není nuda (směje se).

Poodhalíte nám „Slevomatí“ obchodní proces? Jak funguje, jak je dlouhý a je v něčem specifický?

Obchodní proces je víceméně jednoduchý. Obchodník si najde partnera, který je volný k oslovení, domluví schůzku, poté s partnerem doladí nabídku. Ta je pak schválena u nás, na specializovaném oddělení. Následně se připraví texty, grafika a partner může finální nabídku podepsat online. Posledním krokem je zveřejnění nabídky na našem webu. To vše může zabrat klidně pouhé 3 dny, ale většinou se pohybujeme v rámci týdne až dvou.

Kolik si u vás šikovný obchodník může vydělat a jaké jsou ty nejlepší firemní benefity? 

Nechci zmiňovat konkrétní částku, nicméně prozradím, že záleží na každém obchodníkovi, kolik si vydělá. Výsledná částka nemá strop a obchodník si své může portfolio neustále budovat.

Benefitů je celá řada. Zmínil bych komfortní zázemí našich kanceláří, které může obchodník naplno využívat, a kde máme k dispozici plnou ledničku a skvělou kávu. Zároveň je to například příspěvek na multisportku nebo lze využít dotaci na kurzy angličtiny. Existuje u nás také skvělá spolupráce s právní či psychologickou poradnou, které lze využít i pro osobní účely.

Když hledáte kolegu do teamu, jaký by měl být? Co od něj očekáváte a s čím u vás naopak nepochodí?

Pro začátek v obchodu stačí maximální aktivita, radost z práce, osobnost kterou nerozhodí, že může být z počátku často odmítán. Důležitá je aktivita a trpělivost. Obchodní dovednosti se mohou klidně naučit až u nás. Charakterově by to měl být člověk otevřený ke zpětné vazbě, měl by být schopen se poučit z chyb a naslouchat okolí. Určitá míra drzosti je jen vítána. Musí být také cílevědomý a nespokojit se s málem.

Jaká je „Slevomatí“ firemní kultura?

Firemní kultura je ve Slevomatu unikátní. Lidé spolu tráví dost času i mimo práci, je řada HR aktivit nebo možností trávit čas s týmem. Abych uvedl příklad my konkrétně v rámci pražského týmu máme každý měsíc týmové snídaně. Sem tam vyzkoušíme nové podniky, probereme co je nového a pak zamíříme s čistou hlavou na měsíční poradu do kanceláře.

Zdroj: Slevomat

Jak vzpomínáte na pro Slevomat náročné, kovidové roky? Co vás a váš tým naučily?

Jako na nejlepší vysokou školu obchodu a managementu. V té době to nebylo vůbec jednoduché. V podstatě vše kromě e-shopů přestalo prodávat a začala velmi složitá doba. Kde je ale krize, je následně příležitost. Řada nových podniků po covidu otevřela a my jsme navázali mnoho nových obchodních vztahů. V rámci pražského obchodního týmu se nám daří ještě lépe, než tomu bylo před covidem. Pro mě osobně to byla taková zkušenost a nálož negativních zpráv, že od konce covidu už řadu věcí nevidím jako reálný problém. Změnilo se mi naprosto myšlení ohledně zažité fráze, že „něco nejde“.

Ve firmě jste více jak 6 let, jak se za tu dobu z Vašeho pohledu změnila?

V určitých ohledech velmi. Přišel jsem do malých kanceláří na Vinohradech, teď má firma krásné velké zázemí na Karlíně. V rámci obchodu se prošlo řadou změn i v cenové politice pro finálního zákazníka. V letech 2018 a 2019 bylo velmi snadné prodávat téměř vše. Když to zjednoduším, tak pro zákazníka nebyla tolik klíčová cena. Covid, následná energetická krize a inflace vyvolaly řadu změn chování zákazníka, na které i my musíme pružně reagovat. Tím pádem se snažíme mít nabídky atraktivní nejen z hlediska obsahu, ale i ceny. 

Jaké máte plány do budoucna pro váš tým?

Obecně funguju systémem, že každý rok chci svůj tým někam posunout. To znamená uzavřít rok s pocitem, že výkonnost lidí v týmu, stejně jako ta moje, nestagnuje, ale posouvá se kupředu. To stejné chci vidět na výsledcích, že jsme minimálně přinesli do firmy stanovený plán. Obchodně chci naše portfolio rozšířit o další známé brandy, restaurace atd. Přeji si, aby byl Slevomat zajímavý pro každý podnik, jelikož má co nabídnout. Daří se nám to velmi dobře, prostor k růstu je tady ale stále velký.

Díky za rozhovor Ondřeji. Pokud vás práce ve Slevomatu zaujala, sledujte naše profesní stránky, kde se čas od času objeví nabídka na nově otevřenou obchodní pozici ve Slevomatu.

© 2025 businessanimals.cz