Nejvíce nervů vám cuchá jen několik málo zákazníků! aneb Paretovo 80/20 v praxi

4. 11. 2014 +

Inspirace

O pravidle 80/20, nebo také Paretově pravidle, se sice mluví čím dál častěji, jen málokdo ale ví, jak ho skutečně využívat v praxi. Přitom ušetří mnoho nervů, zbytečně strávených hodin, vyčerpávajících jednání, a zároveň výrazně zlepší naše výsledky.

pareto

Paretovo pravidlo zjednodušeně říká, že 80 % důsledků je výsledkem 20 % příčin, a s menší nadsázkou ho lze aplikovat téměř kdekoliv:

  • 80 % zisku společnosti například vytváří 20 % zákazníků
  • 80 % bohatsví vytváří jen 20 % obyvatel
  • 80 % problémů přichází od 20 % lidí, se kterými se stýkáte.

V reálném životě je pak poměr obou složek ještě rozdílnější a často platí hodnoty jako 90/10, nebo i 99/1.

 

Co s tím v praxi?

Samotná existence pravidla nám nijak nepomůže. Můžeme ho ale využít k důkladné analýze našich činností a zaměřit se na tu část, která skutečně funguje.

Zeptejte se sami sebe na 2 důležité otázky:

  • Kterých 20 % příčin je zdrojem 80 % výsledků, o které usiluji?
  • Kterých 20 % příčin je zdrojem 80 % mých problémů?

Následně se zamyslete, jak se co nejvíce zaměřit na těch „správných“ 20 % a co nejvíce eliminovat zdroje problémů i činnosti, které zabírají zbytečně hodně času. Možná zjistíte, že některé věci, které pravidelně děláte, děláte úplně zbytečně, protože jejich efekt na váš byznys je minimální, zároveň ale zabírají spoustu času.

 

Příklady, které sami znáte: E-maily a telefonáty

Setkal jsem se například s případem, kdy lidé telefonovali „na blind“ desítkám lidí bez jediného výsledku – buď proto, aby měli pocit, že něco dělají, nebo proto, aby se nemuseli zabývat důležitým, ale nepříjemným úkolem.

Dalším takovým příkladem je vyřizování e-mailů. Často zabere i několik hodin denně, přitom stačí eliminovat zbytečné konverzace a nastavit jasná pravidla těm, které jsou „nutné.“ Ušetří vám to spoustu času! A pokud na nějaký úplně zbytečný e-mail občas neodpovíte, vůbec nic se nestane.

 

Eliminujte 80 % problémů a odstraňte stres

Při analýze zdrojů problémů většinou zjistíte, že nejvíce nervů vám cuchá jen několik málo zákazníků. Nestálo by za to jim slušně naznačit, že buď přestanou problémy, nebo přestane spolupráce? Ne vždy totiž ztráta zákazníka znamená ztrátu zisku. Už jen proto, že v tomto případě vám zbyde mnoho času a energie na lepší péči o ostatní i oslovování nových.

V žádném případě však nebuďte neslušní, i když byste dotyčného nejraději chtěli odporoučet do určitých míst. Dobrá pověst se zpět získává hodně těžce!

 

Shrnutí: Více zákazníků neznamená vyšší příjem

Respektive ne automaticky. Ale vždy to znamená více práce i více problémů, proto rozhodně vždy zvažte, zda-li to za to stojí.

Pamatujte: „Nedostatek času je důsledkem nedostatku priorit!“

 

Text: Matouš Vinš

Foto: Usinsurancesource.com

[/velikost_textu]