11. Říjen 2015
V celé škále filmů se dá najít mnoho takových, jimiž se obchodníci a podnikatelé mohou inspirovat. Ať už je to legendární snímek Wall Street z roku 1987, v němž září Michael Douglas a Charlie Sheen, gangsterské trio Kmotr či nejnovější počin Martina Scorseseho Vlk z Wall Street. To vše jsou ale díla, u nichž předem očekáváme, že nás obohatí a – s nadsázkou řečeno – připraví na vstup do světa obchodu. Existují ale i snímky, do nichž scenáristé a režiséři ukryli malá poselství, která nemusí být patrná hned na první pohled. Vybrali jsme pro vás 6 snímků, které musí každý správný obchodník, podnikatel či manažer vidět.
1. Občan Kane – Peníze a moc štěstí nezaručí
Oscarový nímek z roku 1941 pojednává o fiktivním magnátu Kaneovi. Jeho osud je vylíčen novinářem Lelandem, který ke své práci využívá filmové týdeníky, vyjádření pamětníků, rozmluvy atp. Důležitým poselstvím snímku je ale to, že peníze a moc nezaručují štěstí v osobním životě.
A čím hlouběji se noříme do osudu mediálního magnáta Charlese Kanea, tím víc poznáváme jeho pravou povahu. Jeho nepovedená manželství a nepodařenou politickou kariéru, sklony k manipulátorství a hlavně samotu. Ač jsou peníze pro obchodníka až na prvním místě, rozhodně by neměly být samy o sobě motivátorem, ale nástrojem. Skutečným motorem by měla být vize, ke které vás přibližují.
2. Dvanáct rozhněvaných mužů – Stůj si za svými názory
Nadčasový snímek nás na celých devadesát minut vtáhne do soudní síně, kde se dvanáct amerických porotců chystá rozhodnout o vině či nevině mladého muže obviněného z vraždy. Jedenáct z nich jej shledává vinným, ovšem jeden porotce je stále proti. Film skrze tyto postavy charakterizuje naši uspěchanou dobu a upozorňuje také na to, jak těžké bývá prezentovat odlišné názory před ostatními. Jako kdyby se scenárista snažil říct: „Věříte-li svým názorům a své intuici, nepodléhejte nátlaku většiny.” Pro obchodníky velmi dobrý point.
3. Insider: Muž, který věděl příliš mnoho – Nikdy se nevzdávej!
Drama Michaela Manna pojednává o reportérovi Lowellu Bergmanovi (Al Pacino), jenž získává důkazy o křivé přísaze představitelů tabákových společností před soudem. Na svou stranu navíc získává svědka (Russel Crowe), který celou situaci objasňuje. Avšak tabákové společnosti připraví odvetu a snaží se oběma mužům zničit život. Ani jeden z nich se ale nevzdává a oba této kauze obětují skoro vše. Ponaučení z filmu Insider: Muž, který věděl příliš mnoho je prosté: Nikdy se nevzdávejme toho, co považujeme za správné a čestné.
4. Rumový deník – Není nad čest a morálku
Když jsme v předchozím bodě zmínili čest, je třeba do našeho žebříčku zahrnout i film Rumový deník. Jedná se o adaptaci stejnojmenného románu Huntera S. Thompsona, v němž se mladý reportér Paul Kemp snaží vypořádat s p. r. poradcem Halem Sandersonem. Ten chce od Paula sérii článků, v nichž by lhal obyvatelům Portorika a Sanderson by se díky tomu obohatil. Paul však nakonec prozře a dokáže Sandersonovi, že jeho vybrané chování, drahý oblek a tučné konto neznamenají vše. A co z toho plyne? Vzhled a vystupování jsou sice pro obchodníka vlastnosti důležité, ale čest a morálku mu nenahradí.
5. Lítám v tom – Buď upřímný a řeš věci hned, ač to občas bolí
Ryan Bingham, hlavní postava tohoto filmu, je sobec. Jediné, čeho chce v životě dosáhnout, je vstupenka do elitní společnosti několika mála vyvolených, kteří u aerolinií nalétají více jak 10 milionů hodin. Zároveň pracuje ve společnosti, která se zabývá podnikovou optimalizací, jinými slovy je profesionálním vyhazovačem z práce.
Najednou se ale Ryan cítí být ohrožen, když mladá a ambiciózní kolegyně vymyslí systém tzv. propouštění online. Ryanův život se mění a on poznává, že se nevydal tou správnou cestou. A komu chce tento film předat poselství? Zejména podnikatelům a manažerům firem. Je totiž lepší být při jednání s lidmi upřímný než hledat někoho, kdo sdělí krutou pravdu za mě.
6. Někdo to rád horké – Nauč se nad problémy povznést
Slavná komedie a taktéž parodie na gangsterské filmy má v sobě schovanou důležitou zprávu, kterou se dá náš výběr uzavřít. Když se hlavní hrdinové Joe a Jerry, hudebníci bez práce a bez peněz, převléknou za ženy, aby tak pronikli do dívčího souboru, ukazují nám tím, jak jsou flexibilní. Mnohému se dokáží zasmát a jsou často nad věcí, i když to vyžaduje sebezapření. A to jsou vlastnosti, které by měl mít i správný obchodník.
Foto: jonbateswrites.com