01. Leden 2024
Nízká nezaměstnanost, nadmíra pracovních nabídek pro obchodníky a fluktuace. Pro mnoho firem, které mohou a chtějí růst, jsou tyto soudobé fenomény solidním strašákem. Pokud se ve vaší firmě podařilo vybudovat silný a efektivní obchodní tým, který přináší výsledky, měli byste konstantně pracovat na tom, aby vaši obchodníci neměli důvod firmu opustit. Jak vytvořit ideální podmínky pro salesové profíky, aby neměli potřebu hledat jinde? Máme pro vás několik tipů.
1. Finance a flexibilita
Ať chceme, nebo nechceme, finance jsou až na prvním místě. Jak při rozhodování, do které firmy nastoupit, případně zda v té stávající zůstat. A často nejde o to, mít vysoký fix, právě naopak. Akviziční obchodníci často daleko více ocení, mají-li výši svého výdělku ve vlastních rukou – ideálně pak bez jakéhokoliv stropu. Druhou důležitou položkou je možnost částečné práce z domova či full remote. V předcovidových letech šlo o výjimečný benefit, dnes jde o vyžadovaný standard. Mnohé schůzky se navíc přesunuly do onlinu a odpadla tak nutnost najezdit stovky kilometrů či vysedávat v kanceláři od 9 do 5. Pracovitý, samostatný obchodník volnost v rozhodování o svém (ne)pracovním čase ocení a s větší chutí plní nastavená KPI.
2. Reálně, avšak motivačně nastavený plán
Když už mluvíme o KPI. Megalomansky nastavené plány můžou být silně demotivujícím faktorem. Způsobují konflikty s nadřízenými, mají dopad na výši mzdy a postupně navozují pocit zmaru a utlumují aktivitu i těch dříve agilních a schopných obchodníků, protože „cíle stejně nejdou splnit“. Výsledkem budou nejspíše večery prosezené u pracovních portálů. A vzhledem k počtu inzerátů hledajících obchodníky těch večerů možná nebude příliš. Nastavené plány samozřejmě musí být ambiciózní a chtít po obchodnících akvizice i kvalitní klientský servis, nicméně vždycky je třeba vycházet z reálných možností daného trhu.
3. Pracovní nástroje pro dlouhodobé výsledky
Kilo, kára, počítač a mobil? To zabíralo možná před 10 lety. Zkušení obchodníci s tahem na branku ocení přehledné CRM, chytré salesové aplikace, smysluplně nastavené obchodní procesy, aktualizovanou databázi kontaktů a především kvalitní leady. Všechny tyto položky jim totiž umožní dlouhodobě plnit KPI, vydělat si dostatek financí a díky tomu si splnit všechny své (ne)materiální sny. Nákup CRM a vhodných leadgenových aplikací konzultujte jak s obchodním týmem, tak s marketingem a zkuste otestovat více možností, pro co nejlepší konsensuální rozhodnutí.
4. Dobrá nálada ve firmě
Jednou jsem slyšela, že když je dobrá parta, může člověk makat i v kamenolomu. Něco na tom bude. Nálada ve firmě je obecně jedním z nejdůležitějších aspektů, který rozhoduje o tom, jestli zaměstnanec na svém místě vydrží a zároveň jestli bude pracovat s chutí a naplno. A klapat to musí jak směrem k managementu, tak i s kolegy v týmu. Pozitivně na náladu ve firmě působí třeba šéfovy otevřené dveře pro nápady, nobullshit kultura a pravidelné, upřímné 1to1 s nadřízenými.
Dobrou náladu ve firmě podpoří společné snídaně, smysluplné teambuildingy jako třeba kino, divadlo či sportovní aktivity jako kolo, lezení či fitko. Skvělým tipem jsou i společná kvartální setkání všech oddělení, kdy sdílí svoji pracovní aktivitu a samozřejmě oslaví úspěchy, kterých dosáhli. Z firmy, kde je „prostě fajn“, se neodchází lehko, i když je možná u sousedů tráva v některém ohledu zelenější.
TIP: Spoustu takových firem, které hledají obchodníky, máme i na BusinessAnimals.cz!
5. Obchodní ředitel či šéf firmy
Vztah sales managera nebo CEO k obchodním týmu je klíčový pro budoucí (ne)úspěch. Obchodníci by svému nadřízenému měli 100% důvěřovat. Často se stane, že pokud společnost opustí šikovný obchodní ředitel, brzy ho následují jeho podřízení. Stejné riziko představuje taky umíněný šéf typu „Brouk Pytlík – já všemu rozumím nejlíp“, který ignoruje názory svých obchodníků a dalších zaměstnanců.
Dobrý manažer by se měl snažit co nejvíce podporovat a motivovat svůj obchodní tým. A zároveň by měl být empatickým a inspirativním lídrem. Šéf, který má charisma a přirozenou autoritu, dokáže poradit, podpořit, ale i vyburcovat a nadchnout celý tým pro společný cíl a vizi. Stejně tak zvládne uklidnit případné neshody mezi kolegy či ve firmě udržet i obchodníka se zaječími úmysly – pokud ovšem usoudí, že stojí za to.