4 upřímné otázky, které byste si měli položit, než nastoupíte do nové firmy

21. Srpen 2023

A je to tady – zaujala vás pracovní příležitost na BusinessAnimals.cz, přečetli jste si zajímavý rozhovor s CEO, jehož vizi chcete následovat, prostě ve vás něco zažehlo pomyslnou jiskru a touhu změnit současnou pracovní situaci a jít za něčím lepším. Ať už se salesem začínáte nebo měníte společnost, přečtěte si, v čem potřebujete mít křišťálově jasno, než se rozhodnete spojit své jméno se jménem budoucího „zaměstnavatele“. Warning: Chce to pořádnou dávku upřímnosti sami k sobě. Zvládnete?

1. Kam mě tato příležitost posune?

Neptejte se sami sebe, zda máte pro job dostatečnou kvalifikaci. Věc se má tak, že pokud vás příležitost zaujala, je to pro vás profesní výzva. Možná se vám z ní i tají dech a z KPIček točí hlava. Ale to je dobře! Zajímat by vás mělo, kam konkrétně budete na pozici růst a jestli je to směr, kterým chcete jít. Pokud ano, pak neřešte kvalifikaci. Jediná otázka, kterou si položte, by měla znít: „Jsem ochotný se zpočátku bryskně učit a občas být za losera?“ Sales je pro sebevědomé jedince, věřte si proto i na něco, co neumíte – jak jinak než praxí se to naučíte?

2. Nakolik (ne)zvládnu nejistotu?

Obchodní pozice, ač se mezi sebou liší, jsou o tom, že se hrnete do neznáma a musíte dennodenně pracovat se svou hlavou, která bude chtít mít hlavně klid a svatý pokoj. A je jedno, jestli jste se upíchli v bance se silným zázemím, nebo dynamicky rostoucím startupu. Najděte míru nejistoty, kterou jste schopni zvládnout. Ptejte se sami sebe na otázky:

  • Věřím produktu? Dokážu se za něj postavit a prodat? (Nejen produkt, ale i sám sebe?)
  • Mám dostatek finančních prostředků do prvních 2 či 3 měsíců „tranzice“?
  • Jaký je charakter oboru? Jde o pravidelný příjem, jehož výši můžu ovlivnit? Nebo pracuju na projektu 6 –12 měsíců a pak mi přistane na účtu tučná provize?
  • Zvládnu nízký/žádný fix?
  • Dokážu se o klienta starat během celé spolupráce a budovat vztah, nebo jsem spíš talent na akvizice?

3. Pochlubím pozicí se na sociálních sítích?

Nedávno nám někdo tvrdil, že se v nové firmě konečně našel. Když jsme se ptali, proč se k novému kroku nepřihlásí na Instagramu či Facebooku, proč nesdílí úspěchy týmu, dotyčný odpověděl: „To je něco jiného, já odděluju pracovní a osobní život.“ To je samozřejmě v pořádku. Worklife balance je nám svátý.

V obchodním světě je ale často potřeba v rámci social sellingu promlouvat za značku, být jejím ambasadorem a ztotožňovat se s firemní vizí. Takže dokud nenajdete firmu, za kterou byste doslova „dýchali“ – ať už na rodinné oslavě, kde nikdo nerozumí tomu, co vlastně děláte, nebo na Facebooku, Instagramu či LinkedInu, hledejte raději dál. Pokud budete produktu a firmě upřímně věřit, prodej vám půjde lépe od ruky.

4. Je něco, co mě štve? A dokážu to (dočasně) zkousnout?

Ve školních lavicích by vám rozdali přepůlený papír a tužku – na jednu stranu byste si psali plusy, na druhou mínusy. V dospělácké variantě může zvážení všech faktorů vypadat třeba takto:

  • Musíte jezdit i do dalších regionů, 3 dny v týdnu strávíte na cestách – ale máte svobodu naplánovat zbylé 2 dny podle sebe.
  • Firma má zahraniční matku, což znamená adoptovat její směrnice (občas pěkná otrava) – ale procvičíte si angličtinu, získáte rozhled a třeba i mentora v zahraničí.

TIP: Věděli jste, že u nás najdete hodně příležitostí nejen pro ostřílené obchodníky, ale také juniory a trainees? Prohlédněte si je tady.

© 2025 imper.cz