27. Květen 2021
Jak rozdělujeme náklady e-shopů a jak se připravit i na nečekané výdaje? Udělat rozpočet provozu e-shopu není nijak snadné. Musíme počítat s fixními náklady, mezi které patří například platba za doménu a provoz e-shopu, pronájem skladů, platy, energie apod., ale také s náklady variabilními.
Fixní náklady se (většinou) příliš nemění a musí se s nimi počítat nehledě na situaci a na to, kolik e-shop v daném období vydělal. Variabilní náklady jsou naopak nestálé a ovlivněné počtem prodaného sortimentu. Patří sem například náklady na dopravu a nové zboží, ale také, minimálně ze začátku, marketingový rozpočet.
Posledním typem nákladů, se kterým se mohou e-shopaři setkat, jsou mimořádné náklady. Kvůli těmto nákladům je důležité mít na účtu vždy dostatečnou rezervu. Může do nich spadat nutná oprava vozu, stěhování, vylepšení zázemí či skladu nebo nečekaný nákup většího objemu zboží za výhodnou cenu. Zvlášť poslední část nákladů je pro e-shopy často problémová.
Jak udržet stabilní cashflow a mít po ruce vždy finance na všechny typy nákladů?
Základním předpokladem stabilního cashflow je dokonalý přehled o finanční situaci. V první řadě jsou důležité perfektně zmapované fixní náklady. Hned poté je dobré sledovat a analyzovat variabilní náklady. V prvním roce jsou většinou nepředvídatelné, ale pečlivým sledováním a analýzou budete v dalším roce vědět, na čem jste. Budete mít přehled o tom, které náklady jsou důležité a posouvají vás a které jsou naopak zbytečné. Stejně tak poznáte, jak se váš podnik chová na základě sezónnosti. Sledováním variabilních nákladů můžete najít i vzorce v nákladech mimořádných. Co vás v prvním roce překvapilo? Jak jste se s tím dokázali vypořádat?
Nepředvídatelné výdaje a udržování cashflow
V praxi se můžete dostat do řady situací, které váš pečlivě udržovaný cashflow nabourají. Nemusí jít dokonce ani o problém, ale například nabídku velmi levného sezónního zboží, o kterém víte, že se bude prodávat „samo“, ale až za půl roku. Odmítnutím takové nabídky sice udržíte cashflow pod kontrolou, ale v závěru tím přijdete o velmi zajímavé příjmy.
Co s tím? V rámci podnikatelské činnosti máte několik možností:
Půjčka od banky
První volbou je pro většinu podnikatelů bankovní půjčka. Pro menší a střední podnikatele však obvykle nemá příliš příznivé podmínky a kvůli byrokracii na peníze můžete čekat tak dlouho, že se výhodná nabídka stane dávnou minulostí.
Podnikatelský kontokorent
Kontokorent je oblíbenou „rezervou“ jak domácností, tak podnikatelů. Banky jej poskytují ochotně a rychle. Splatnost kontokorentu však bývá krátká a při zpožděné platbě zaplatíte astronomické úroky.
Bankovní faktoring
Banky podnikatelům nabízejí také možnost získat peníze z neproplacených faktur dříve. Stejně jako u ostatních služeb i zde si banky strhávají vysoké poplatky a rozhodně jej neschválí každé firmě.
Využijte služby proplacení faktur, odložení splatnosti faktur a předčasné vyplacení vratek DPH
Nástroje k vybalancování cashflow nabízejí i nebankovní služby. Nejnovější a současně nejzajímavější službou tohoto typu je Cashbot.cz. Tento nástroj umožňuje podnikatelům proplacení faktur do 24 hodin, odložení splatnosti faktur i předčasné vyplacení vratek DPH. Chcete o moderních možnostech správy cashflow vědět více? Podívejte se na reference podnikatelů z oblasti e-commerce, kterým Cashbot pomohl nejen s balancováním cashflow, ale i rozvojem podnikání.