19. Prosinec 2014
Je dobrý nápad kontaktovat zákazníky v době, kdy si většina z nich užívá zaslouženého volna? Nebo právě v tuto dobu uzavíráte nejlepší dealy?
1. Pro: Zjistěte vánoční plány klientů
Obchodování mezi Vánoci a koncem roku by se asi nemělo odehrávat v čerstvě uzavřených obchodních vztazích. Cilte hlavně na klienty, které dobře znáte a víte, co od nich čekat. Mezi obchodováním přivede často zákazník sám řeč na Vánoce. Nestíhá, je otrávený. Nebo se třeba těší na vánoční pohodu.
Využijte této situace a zkuste naznačit, jak se staví k práci o svátcích. Pokud na vás nevykulí oči nebo nezačne prohazovat věty typu „konečně budu mít zasloužený klid ode všeho!“, jste na dobré cestě.
2. Proti: Dopřejte zákazníkům klid
- „O vánočních svátcích v žádném případě nepracuji. Ani já, ani můj tým. Klid tedy dopřávám i svým zákazníkům.“ – Ivo Hromec, jednatel společnosti Hi-Promotion, s.r.o.
Vánoce a konec roku jsou spojené s bilancováním. Emoční tlak svátků nutí k přemýšlení a závěr roku je časem sebereflexe a ohlédnutím se. Ne vždy jsou ale tyto úkony zaobalené do pozivního ladění.
Třeba se vašemu klientovi nedařilo letos tak, jak si předsevzal. Nebo procházel těžkou životní situací a Vánoce v něm vyvolávají nehezké vzpomínky. Kapkou, u které pohár přeteče, by tak mohl být váš telefonát s návrhem obchodní schůzky. Na kom myslíte, že si zchladí vřící emoce?
3. Pro: Formální obchodování neformálně
- „Pokud se členové mého týmu se zákazníky ve vánočním období setkávají, mívají tyto schůzky přátelský podtext. Sama bych volila např. milou kavárnu, restauraci. Ostatně, proč se vánoční atmosféře nepoddat také v práci.“ – Martina Fuksová, manažerka oborových služeb, Seznam.cz, a.s.
Zajděte se svým klientem na něco dobrého. Ozvláštněte schůzku třeba menším dárkem.
Existují odvětví, která jsou o svátcích ve větším zápřahu, než ve zbytku roku. Cilte svou snahu o schůzku např. do gastronomických odvětví. Firemní večírky, párty a snaha mnoha firem odvděčit se svým zaměstnancům i jinak než výplatní páskou – podobné akce se mohou vynořit na poslední chvíli. Chytněte tuto příležitost za pačesy!
Text: Tomáš Soukup
Foto: amazingvenues.co.uk