24 hodin v Číně s obchodníkem Miroslavem Kováčem

20. Listopad 2014

Miro Kováč (26 let) založil po 6 letech na pozici obchodního zástupce a dvouletých přípravách mezinárodní obchodní společnost European Luxury Trade. Cílem bylo rozběhnout export vybraných produktů nejvyšší kvality a naučit Číňany, že kvalita má přednost před kvantitou.

Na první veletrh do Číny se Miro dostal letos v červnu a objevil netušené možnosti této země. Rozhodl se jich proto využít naplno a založil dceřinou společnost ve městě Qingdao, která výrazně ulehčí pohyb produktů na největším spotřebitelském trhu světa. Nám se Miro pokusil přiblížit, jak takový den na veletrhu v Šanghaji může vypadat z té lepší stránky:

6:30 Vstávání a příprava na veletrh v Šanghaji

Běžný den v čínské Šanghaji začíná. Následuje sprcha, zuby, obléct se a uvařit si kávu. Tu si vychutnám ještě na pokoji před snídaní, abych se trošku probral (naivně se tomu snažím uvěřit). Čeká mě náročný den zakončený jednáním v 9 večer s obchodním partnerem z veletrhu v Ningbě, který jsem absolvoval v červnu tohoto roku.

Vyzkoušejte leady

7:00 Snídaně na hotelu

Jak je vidět, káva nepomohla, a při snídani vypadám napuchle a ospale, díky čemuž sklízím popichování tlumočnic.3 (1)

7:45 Vyrážíme na největší veletrh jídel a nápojů v Asii

Dokážete si asi představit dopravní situaci ve 20miliónovém městě v 8 ráno. Raději tedy, ověšeni vším, co jsme se předchozí večer neodvážili nechat na stánku, volíme přeplněné metro.

Příprava stánku

Vybalujeme. Mimochodem, potěšilo mě, že i když je naše firma jediným vystavovatelem ze Slovenska, dali si zde tu námahu a vlaječku pěkně zakomponovali do výzdoby.

hledáme obchodníka

Následuje úprava rollupů (abychom nebyli v jejich stínu a naopak se vyhřívali v záři reflektorů), celkové nadesignování – a jsme spokojeni. Méně je někdy více…

9:30 Otevření bran veletrhu

Přichází první potenciální klienti, střídají se zájemci a takto to vypadá vlastně celý den. Podávání rukou, plnění a pití skleniček, rozhovory o kapacitách, certifikacích, importních taxách, dodacích lhůtách, zisku a možné spolupráci.

13:00 Kolem oběda frmol trochu polevuje

Je tedy ideální čas poznat okolní stánky – a málem mě to stojí život, příště už nebudu riskovat! Mami, pro tentokrát jsem to přežil!

12 (1)

Naštěstí nejsou všechny příšery tak agresivní…

16:00 Začínáme balit

Třetí, poslední den veletrhů máme za sebou. Vzorky, materiály a rollupy posíláme do města Qingdao, kde jsme s obchodním partnerem založili importní pobočku a odkud budeme pokračovat v rozvíjení všech sesbíraných kontaktů.

14 (2)

18:00 Cestou z výstaviště se zastavujeme na rychlou večeři

V restauraci pokorně oslavujeme úspěšně absolvovaný a uzavřený veletrh.

Cestou se nám naskýtá pohled na noční Šanghaj

Spolu s ještě nedokončenou nejvyšší budovou v Asii (vpravo ve tmě). Člověk se tu postaví a po půl hodině si uvědomí, jak ho dokáže taková scenérie fascinovat. Nádhera. Stál bych tu klidně celou noc.

21:00 Jednání s obchodním partnerem

Probíhalo na hotelovém baru u piva, takže nám po 3 hodinách (krátce po půlnoci) vytrávilo a šli jsme se najíst do typické čínské tržnice plné „dobrot“ všeho druhu, opičích tyranů a mořských příšer.

03:00 Vracíme se z tržnice na hotel

Večeře s obchodním partnerem trvá klidně 3–6 hodin, když jsme se proto vydávali zpět na hotel, bylo okolo třetí ranní. Po cestě jsme ještě minuli budovu ve tvaru velké kýčové holínky (měla asi 80 metrů, blikala a dalo se v ní bydlet… i když nechápu, kdo by to chtěl) a šli spát.

Druhý den ještě rychle památky

Staré město, pár chrámů…

Zkontrolovali jsme, jestli jim ta nejvyšší budova přes noc nespadla.

Ještě selfie s jedním z nejvýznamnějších čínských generálů Chen Yi, který byl kdysi dokonce starostou Šanghaje.

26 (1)

A už honem na letiště směr Qingdao, kde strávím následující 2 týdny, než pojedeme na setkání se zástupci čínské vlády a pár dalších jednání do Pekingu.