17. Květen 2017
Desetiletí na nohou, tak by se dala popsat první kariérní dekáda Michaely Votýpkové, podnikatelky v oboru farmacie a zdraví. Jako sestřička na plastické chirurgii sice viděla ve své práci smysl, poslední roky ale cítila syndrom vyhoření stále palčivěji a s příchodem prvního dítěte věděla, že jako maminka se na 12hodinové směny nevrátí. „Nezbylo mi vlastně nic jiného než podnikat,“ úsměv a vnitřní klid jsou jí vlastní. Pomohly překonat těžké začátky, kdy hledala vhodný produkt, vhodné nacenění, obchodní argumenty a vůbec všechno to, co je pro rozjezd podnikání nutné, a co vám nikdo spolehlivě neřekne. A tak jsme si s Míšou sedli v Kavárně, co hledá jméno, abychom to pro vás sepsali na jedno místo.
- Michaela Votýpková, 35 let
- Zakladatelka Gemmedical
- Míša se rozhodla do zdravotnictví a fyzioterapie vnést trochu svěžího větru a ženskosti a se svým produktem – tejpy GM Kinesiology Tape. „Nejlíp se postavíš za produkt, který tobě samotné obrovsky pomohl. Mě zachránily v těhotenství, po prvním miminku jsem se nepoddávala mateřské, pořád jsem chtěla něco dělat, tak jsem alespoň četla o businessu a rozjela první podnikání zaměřené na můj zdravotnický um – prodej rukavic, rouškování na operační sály. Nebylo to ale ono, nebyla to srdcovka. Pak jsem otěhotněla podruhé, přišla obrovská bolest zad, zatejpování a bylo vyřešeno.“ 🙂
[leads_ id=“100403″]
Míšo, celý život jsi byla zaměstnaná, pak pár let na mateřské. Z toho se asi hodně těžko přechází do role dravé businesswoman… ?
U mě se všechno změnilo s narozením prvního dítěte. Chtěla jsem být u něj, vidět ho vyrůstat, mít možnost si sama plánovat čas. Nechtěla jsem, aby mi někdo před obličejem ťukal na hodinky, jestli je tolik a tolik. Takže časová a ve finále i finanční nezávislost sehrály své, odvahu začít i sílu vytrvat mi dalo rodičovství. Touha byla velká, horší bylo, JAK na to.
Podnikání, lekce první: „I přes silné PROČ je na českém internetu složité najít ucelené JAK“
Ze sestřičky podnikatelkou – jaké kroky k tomu vedou?
Byl to strašný hardcore. (smích) Zdravotnictví jsem znala, uměla jsem se v něm pohybovat, ale neuměla jsem obchod a neměla jsem tušení, jak dělat business. Dala jsem si dálkově studium managementu, ale zpětně mi z toho zůstala jen teorie. Praxi jsem si nakonec musela odžít v terénu – pamatuju si, jak mi na prvních schůzkách bylo zle od žaludku. (smích)
Zní to, že jsi šla spíš zig-zag.
Neměla jsem k dispozici žádný ucelený návod, ač jsem hodně našla v knihách, jak uspěli jiní, chybělo mi něco jako seznam „začni tady tímhle, pak splň tyhle body, udělej si research na toto a strategii na toto“. V prvním roce jsem se učila hlavně špatnými zkušenostmi, což na sebevědomí nepřidá. V prosinci 2016 jsem objevila on-line univerzitu Animals Leaders, kde byly konečně praktické informace, které lze hned použít, obchodníci, co mají co předat.
Co se změnilo od prosince a v jaké fázi je tvé podnikání teď?
Naplno jsem začala využívat moderní obchod – sociální sítě, datová analýza, zacílení zákazníka. Animals Leaders mi zkrátilo celou tu cestu k úspěšnému nastavení podnikání, co bych si googlila a nevěděla bych odkud kam, jsem dostala „přelouskáno“ – mohla jsem se inspirovat vyzkoušenými příklady, které fungují, a překlopit si je na vlastní situaci.
„Na obchodě je skvělé, že je o vzorcích.“ Jak na principech obchodu postavila Míša svůj sales proces?
- Obchodně se setkávám s: Obchodníky pracujícími v lékárnách a zdravotnických potřebách, rehabilitačními pracovníky, maséry, fyzioterapeuty, sportovními kluby, fitness, ve větších řetězcích s obchodními manažery a většími zvířaty.
- Sales proces jsem nastavila tak, že na schůzky chodím už s lidmi, kteří mají zájem (proběhl telefon/Skype a dostali vzorek na vyzkoušení). Produkt máme dobrý, potom se ozývají s tím, jak to bude dál pokračovat.
- Co musí úspěšná schůzka zahrnovat? Běžně se domlouváme, jakou formou bude spolupráce fungovat, jak se nastaví, jaké jsou předpokládané odběry – nastavují se výhody, ceny, jaká bude logistika. Čeští zákazníci jsou zvyklí na slevy a akce, takže se s nimi bavím, zda a jak jim můžeme vyjít vstříc, oboustranné podmínky, z čeho nechceme ustoupit. Je to obchod a ten je o vzorcích.
Podnikání, lekce druhá: „Mám produkt, který zákazníci chtějí, a hledám konkurenční výhodu“
Čím ti tejpy tak učarovaly? Proč věříš, že v nich je byznys?
Fyzioterapie i zdravotnictví, alespoň některá odvětví jdou cestou přirozenosti. Proč do sebe dneska rvát analgetika? Tejpy představují ohromnou úlevu od bolesti – jakmile si je vyzkoušíš, už nechceš jiné řešení. Přeleželý krk, bolest v různých částech těla, prevence, pooperační stavy, tejpy by měla mít každá domácnost.
Zatím ale nemá.
Povědomí je hlavně u sportovců, je pravda, že jsem se setkala i s názorem, že to je asi díky barevnosti hlavně módní doplněk (smích) ale osvěta je v plném proudu. Bude to boom, na obchodní partnery to už teď funguje, jejich zákazníci se po tejpech ptají, trh si kvalitní produkt žádá.
Je to v reálu tak jednoduché?
Nic není (smích). V jedné fázi podnikání jsem řešila, že na trh přišla konkurence, která náš tejp prodávala pod cenou, i takové situace musíš řešit a obrnit se na nepříjemná jednání. S cenotvorbou jsem válčila jako každý začínající podnikatel, naštěstí jste v začátku a můžete si dovolit měnit pravidla – nejste korporát. Pořád je co zlepšovat, aktuálně hledám svou konkurenční výhodu, tzv. added value a jednám s výrobcem produktu, který půjde vhodně zkombinovat s našimi tejpy.
Podnikání, lekce třetí: „Červené body v kalendáři určují můj den.“ Time-management, který funguje:
Jako maminka dvou dětí a businesswoman musíš mít plný diář. Jak vypadá?
Má příprava začíná večer, jakmile uspím děti. Často je to velká výzva, nejraději bys šla spát s nimi. Vytvořila jsem si ale už rituál, čas pro sebe na relax, a pak se pouštím do práce. Naučila jsem se večer přemýšlet konstruktivně, většinou sotva si sednu, tak ze mě padají důležité úkoly, které druhý den potřebuji vyřešit. Prioritní mají červenou barvu, ostatní seřadím pod ně. Červené body určují mé aktivity na další den. Dítě vždy na chvíli usne, během toho si vyřídím červené body, popř. dovyřídím zbytek. Pokud ne, spadají resty na další dny. Jinak se s miminkem plánovat nedá. 🙂 Ta větší už je parťák, takže vím, že za dva roky budu časově flexibilnější. Už teď vím, jak rychle to uteče…
Míša dokáže pro svůj produkt neuvěřitelně strhnout, za touhle vyrovnanou ženou se skrývá vášnivá obchodnice a podnikatelka. Aktuálně k sobě a markeťačce hledá parťáka na sales, podobně kreativní podnikatelskou duši:
[leads_ id=“100403″]
Foto: Lucie Levá