15. Leden 2018
Spíše než o práci je úspěšný prodej výsledkem zkušeností a praxe. Stejně jako jakékoli jiné dovednosti, ani vynikající prodejní techniky nelze získat během jednoho dne. Ti nejúspěšnější prodejci se neustále zlepšují, pravidelně trénují a postupně se rozvíjejí s každou nově získanou zkušeností. Nabytí dovedností vyžaduje čas a odhodlání. V tomto článku se s vámi chci podělit o prodejní charakteristiky, které oddělují dobré prodejce od těch vynikajících.
Top 10 vlastností, kterými skvělý prodejce oplývá:
1. Optimistický
2. Zapálený
3. Důmyslný
4. Empatický
5. Zodpovědný
6. Vždy připravený
7. Vždy o krok napřed
8. Vysoce angažovaný
9. Orientovaný na cíl
10. Buduje vztahy
1. Úspěšní prodejci jsou optimističtí
Negativní reakce klientů na denním pořádku mohou být extrémně deprimující. Bohužel, v prodeji se tomu nelze vyhnout. Nicméně pro úspěšné prodejce „ne“ neznamená konec. „Ne“ v salesu neznamená „ne“ napořád, ale „ne“ v tuto chvíli. Obtížné situace dělají úspěšné prodejce silnější. Navíc jim čelí s pozitivním přístupem, poučí se z nich a vždy vidí světlo na konci tunelu.
2. Úspěšní prodejci jsou zapálení
Zanícení není pro úspěšného prodejce jen dosažení stanoveného objemu. Skutečně zapálení prodejci jsou takoví, kteří mají vždy vyšší cíle, jako je excelence a budování dlouhodobých vztahů. Ti nejlepší prodejci chtějí měnit životy lidí a pracují na tom každý den. Uvědomují si, že každá část procesu prodeje je důležitá a dotažení jednání do konce berou naprosto vážně. Záleží jim na jejich kariéře a růstu, a dělají vše pro to, aby ze sebe vydali to nejlepší. Vědí také, že „kdo hoří, tak zapaluje.“
3. Úspěšní prodejci jsou důmyslní
Ti nejúspěšnější prodejci jsou kreativní a hledají jedinečné způsoby k vyřešení problémů svých klientů. Přicházejí s originálními nápady ve chvílích, kdy by to většina lidí vzdala.
Ti nejúspěšnější mají schopnost dívat se na věci odlišně. Jejich brilantní analytické schopnosti jim umožňují nabízet neotřelá řešení, která ostatním běžně unikají. Jsou nápaditý a z každé situace vytěží maximum.
Tip Business Animals: Už posíláte klientům videozprávy, předtím, než jim zavoláte? Více v trendy roku 2018.
4. Úspěšní prodejci jsou empatičtí
Empatie je předpokladem skvělé péče o zákazníka. Empatičtí prodejci naslouchají a vnímají, co na ostatní působí, a dávají jim prostor, aby vyjádřili své obavy.
Snaží se lidem porozumět tím, že se vžijí do jejich situace ovšem s neutrálním nadhledem, bez posuzování nebo postranních úmyslů. To jim pomáhá lidem lépe rozumět a dle dané situace s nimi správně jednat.
5. Úspěšní prodejci jsou zodpovědní za své vlastní činy
Zodpovědní prodejci jsou si vědomi následků svých činů a nesvalují vinu na jiné lidi či vnější vlivy. Za svou prací si na 100 % stojí a dělají ji s naprostým nasazením a respektem. Ať už jsou výsledky jejich práce jakékoli, pozitivní či negativní, přebírají za ně absolutní zodpovědnost.
6. Úspěšní prodejci jsou vždy připravení
Zaujmout klienty a přesvědčit je ke koupi produktu není vůbec snadné. Vyžaduje to značný průzkum, sebevědomí a přesvědčovací argumenty. Schopní prodejci využívají veškeré své zdroje a čas k tomu, aby zjistili, které argumenty použít na různé klienty, a přizpůsobí je dle potřeby. Neomílají stále samé to dokola o produktech a službách, ale nabízejí přidanou hodnotu skrze svůj mluvený projev.
7. Úspěšní prodejci sledují nejnovější trendy a technologie v jejich specifickém segmentu
Ti nejúspěšnější prodejci jsou vždy o krok napřed, protože investují svůj čas do sebevzdělávání. Ti, kteří jsou na vrcholu, sledují aktuální trendy a produkty na trhu, stejně tak jako to, co dělá a kam směřuje konkurence. Využívají také různé druhy prodejních nástrojů k profesionálnímu rozvoji a motivaci. Mají užitečné nástroje, které jim napomáhají zvyšovat jejich výkon.
8. Úspěšní prodejci jsou velmi angažovaní
Úspěšní prodejci jsou velmi angažovaní a baví je být součástí organizace, kterou reprezentují. Mají rádi svou práci a lidi, se kterými spolupracují. Věří v daný produkt a cítí se motivovaní, a prodávají s maximálním přesvědčením. Na oplátku do nich investuje jejich organizace, čímž si tyto superstars udržuje.
9. Úspěšní prodejci jsou orientovaní na cíl
Schopnost nastavit si osobní i profesionální cíle a vytrvat ve vynakládání úsilí k jejich dosažení je zcela jistě typickou vlastností těch nejúspěšnějších prodejců.
Špičkoví profesionálové vědí přesně, čeho chtějí dosáhnout (a kdy), takže podle toho si plánují své cíle. Cíle musí být ambiciózní, avšak dosažitelné. Následně je potřeba, aby byl prodejce extrémně vytrvalý a tvrdě pracoval.
10. Úspěšní prodejci budují vztahy
Ti nejlepší prodejci vědí, jak jednat s rozdílnými typy klientů a přizpůsobují se daným osobnostem. Bez pochyby tu budou vždy vítězové a poražení. Nicméně ti nejúspěšnější prodejci nikdy neřeknou klientům sbohem. Kontaktují ty, kteří již jednou řekli ne, a zároveň se starají o ty, kterým již prodali. Top prodejci jsou si vědomi důležitosti budování důvěry a spokojenosti zákazníka, a proto se vždy vztahy s klienty zabývají a udržují s nimi osobní kontakt, aby tak zůstali neustále v jejich povědomí.