
Revoluční trika, která vás zbaví starostí se skvrnami od potu
Když se tři kamarádi z Chrudimi spojili, aby spíš sami pro sebe a své známé vyrobili kolekci triček, která odpuzují pot a špínu, netušili, že z toho vznikne úspěšný byznys.…
Brainstorming je skupinová technika, při které lze generovat nepřeberné množství nápadů. Zrodil se přitom právě v obchodě a to přesně před 80 lety. Jaká jsou pravidla a význam brainstormingu? Jaká metoda a technika je nejlepší? Proč je dobré kombinovat brainstorming a hry?
Mnozí z vás už pravděpodobně tuto skupinovou techniku znají, přesto neuškodí si v krátkosti představit, co to je brainstorming. Jedná se o techniku týkající se generování co nejvíce nápadů na danou problematiku. Brainstorming má smysl jedině v okamžiku, kdy se snaží celý tým, protože se odvíjí od skupinového výkonu.
Proč? Protože celá myšlenka brainstormingu tkví v tom, že lidé v týmu dokáží vymyslet víc, než jednotlivec a to právě díky podnětům ostatních ve skupině.
Brainstorming má za sebou bohatou historii. Poprvé o něm mohli slyšet již v roce 1939 kolegové a přátelé reklamního pracovníka, který se jmenoval Alex Faickney Osborn. Jeho originální metoda byla o 14 let jím samotným později rozpracována v knize Applied Imagination. Brainstorming od té doby našel uplatnění v mnoha odvětvích.
Je potřeba zdůraznit, že se brainstorming zrodil právě v obchodě, krátce na to se ale ukázalo, že jeho použití je prakticky nekonečné. Brainstorming nachází uplatnění nejvíce právě v managementu, marketingu, v podnikání, ale také při vědecké činnosti a obecně při snaze najít co nejlepší postupy. Někdy se můžete setkat s pojmenováním burza nápadů nebo kreativní či konvergentní myšlení.
Před tím, než si položíte otázku, jak využít brainstorming v obchodu a managementu, musíte se soustředit na správný postup. Měli byste totiž před brainstormingem vyloučit všechna možná omezení a naopak podpořit tvorbu nových myšlenek tak, abyste vytvořili cestu pro jedinečné nápady. Řiďte se následujícími zásadami:
Obchodníci například velmi často řeší, jak se dostat na schůzku a jak zefektivnit prodeje. Stejný problém mohou řešit i manažeři. Neexistuje jen jedna metoda brainstormingu, pro každý účel (problém) a jednotlivého klienta byste měli zvolit nejvhodnější postup. Metodami, které můžete tradičně používat v obchodě, jsou:
Všechny výše zmíněné techniky brainstormingu, ale i další, které jsme vám neprezentovali, přinesou odlišný pohled na věc a množství originálních nápadů.
Ve všech odvětvích se dnes prosazuje gamifikace. A to i v marketingu, IT či obchodu. Management své zaměstnance často motivuje právě gamifikací, tedy využitím mechanismu hry v běžném životě. Pro gamifikaci je mimo jiného typické sbírání plusových bodů. Ptáte se, jak něco takového můžete využít v týmu plném obchodních zástupců? A jaká je souvislost s brainstormingem?
Při brainstormingu můžete za generování jakýchkoliv nápadů (i těch méně dobrých, důležitá je kvantita vedoucí k inspiraci ostatních členů týmu) udělit členovi předkládajícímu nový nápad bod. Pokud se rozhodne kdokoliv z týmu například kritizovat své kolegy, účastníkovi nedodržujícímu pravidla bod odeberte. Brainstorming v první řadě ale nekomplikujte, stále se má jednat o rychlou a jednoduchou techniku.
Nic není dokonalé a stejně jako jiné techniky i brainstorming bývá pro určité důvody kritizován. Diehl a Stroebe ve své práci Productivity Loss In Brainstorming Groups ukazují na to, že během brainstormingu ve skupině vzniká často menší počet kreativních nápadů, než kdyby nad nimi přemýšleli jedinci. Důvody jsou dle Diehleho a Stroebeho motivace, blokování výkonu a obava z hodnocení.
Takže až příště nebudete moct přijít na působivou formu prezentace pro jednotlivce, maloobchodníky, velkoobchodní společnosti a jiné organizace, kterým prodáváte své výrobky zboží a služby, zkuste brainstorming nebo jeho jednotlivé techniky.
Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.
Komentáře