Jaké jsou nejčastější výmluvy? Těchto 6 přenechte béčkovým obchodníkům

 |  Články  |  Obchod  |  Petra Vajová  |  6 263x přečteno

Obchodníci a výmluvy. Divíme se, že v množství literatury osobního rozvoje ještě nefiguruje kniha, která by rozebírala, jak kreativní takový (neúspěšný) obchodník dokáže být, když přijde na vysvětlování nesplněného cíle. Kdyby alespoň polovinu mentální energie věnoval skutečnému salesu, je po problému. Zvlášť na pravidelných poradách si někteří jedinci dokáží připravovat hotové prezentace, proč se co nedaří, že to je chyba všech ostatních, jen ne jejich. Pokud se v tom trochu poznáváte (a každý z nás se občas sám před sebou vymluví) nebo máte v týmu podobná kvítka, dejte jim tenhle článek přečíst. Pojďme se vyhnout těmto nejčastějším „útěkům“ a posouvat sales v Česku dopředu!  

Businessman Using Digital Tablet In Coffee Shop

1. Teď/tady prostě není business

  • „Okurková sezóna. Lidé jsou na dovolených, vše trvá a za to já nemůžu.“
  • „Klienti jsou spokojení u konkurence a já s tím nemůžu nic dělat.“
  • „Lidé v tomhle kraji prostě nemají peníze, to kdybych byl v Praze…“

Je řada obchodníků, kteří sahají po těch nejjednodušších výmluvách. Víte proč? Jsou používané natolik, že jsme začali věřit, že jsou pravdivé. Neustále se v BusinessAnimals.cz ale spoujeme s obchodníky, kteří ukazují, jak lze budovat obrovská obchodní partnerství a uzavírat velké dealy kdekoli po republice. A koneckonců, pokud opravdu děláte business z malé vesnice, dnešní doba je natolik otevřená, že může být vaším klientem celý svět. Zapamatujte si jednu věc – lidé mají ve většině případů peníze na to, co doopravdy potřebují. Ať už je to v Pardubicích nebo Londýně. A pokud je to zrovna vaše služba nebo produkt, proč to nevyřešit právě teď a tady?

2. Nestihl jsem to, protože…

„Jsem se na to vykašlal a nebylo to mou prioritou.“

Nikdo po vás nechce, abyste spali 4 hodiny denně a splnili všechny úkoly naprosto bezchybně a přesně na minutu. Ale nějaká disciplína by u obchodníka jistě fungovat měla. Obzvlášť, když jde o důležitý úkol a vašemu šéfovi na výsledku záleží – koneckonců na něm závisí výsledek celého týmu/firmy. Jestli už dopředu víte, že něco nestihnete nebo že třeba přijdete pozdě na poradu, informujte vedení co nejdříve. Třeba omluvným telefonátem nebo smskou. Každý člověk může občas nestíhat. Ale nemělo by se to stát pravidlem.

3. Příště to bude lepší/splním plán/udělám tohle a tohle…

„Doufám, že tímto získám další čas.“

Je to jako novoroční předsevzetí, které stejně nikdo nedodrží. Ovšem rozdíl je mezi tím, když jste si vědomi, že máte možnost se ještě zlepšit, a tím, že víte, že na to nemáte nebo nechcete. V druhém případě už vaši kolegové i nadřízení vědí, že jim „věšíte bulíky na nos“. Není nic špatného na tom, že se vám nedaří nebo že nejste tak dobří, jak jste si mysleli. Můžete být lepší, proč ne. Ale spíš než sliby argumentujte konkrétními úkoly, které jste zatím zvládli. Pokud to nestačí, neslibujte a hned po poradě se naštvěte, sedněte k telefonu/mailu a zkuste na to jít jinak, lépe. A hlavně to dokažte.

4. Já za to nemůžu, za to můžou…

„Když odvedu pozornost na ostatní, nebudu vypadat tak zle.“

Toto je trochu zbabělé. Samozřejmě že se může stát, že vás kolega opravdu potápí při každé možné příležitosti, ale na vámi odvedené práci by to nemělo zanechat nějaké větší stopy. A žalovat se nemá. Taky je velice nepravděpodobné, že vám pes sežral podklady ke schůzce, klient měl tak špatnou náladu, že už vás nikdy nechce vidět, a vy nevíte proč nebo že se s vámi kvůli deštivému počasí nikdo nechtěl bavit. Naučte se negativní vždycky měnit v pozitivní a přestanete se vymlouvat. Téměř všichni máme pusu na mluvení a energii na práci, tak se nevymlouvejme na okolí.

5. Je mi to jedno/ty se rozhodni

„Nechce se mi přemýšlet a bojím se zodpovědnosti.“

Mít nějakou zodpovědnost neznamená, že se hned něco pokazí. Jde o to mít možnost něco rozhodnout a stát si za tím. A to je přece úžasné! Pokud vám někdo z vedení nebo z kolegů navrhne, abyste se ujali rozhodnutí, můžete na sebe být pyšní, ať už je to jen způsob, jak setřást zodpovědnost z nich samotných, nebo jde opravdu o upřímnou snahu vás více začlenit do procesu. „Je mi to jedno“ vůbec nepoužívejte, protože jedno vám nemůže být v práci nic. Tedy pokud nejste miliardář, který nedávno vyhrál v loterii. Klientovi taky není jedno, že jste pro něho něco udělali, a zaplatí vám za to. Tedy ve většině případů.

6. Nevím

„Nemám na to co říct.“

Tato odpověď dokáže na tváři každého nadřízeného vyloudit údiv. Když už se vás někdo na něco zeptá a ten někdo je váš šéf, který se vás neptá, kolik je hodin nebo co jste měli k snídani, pokuste se opravdu odpovědět. A nejlépe popravdě. Pokud opravdu nevíte, proč jste za minulý měsíc uzavřeli tak málo smluv, zřejmě máte asi problém s pamětí. Šéf se vás neptá proto, že vás na základě vaší odpovědi chce okamžitě vyrazit, ale potřebuje se opravdu dopídit, v čem je zakopaný pes. Nechce zakopat na zahradě vás. Slovo „nevím“ v obchodu nemá co dělat!

Text: Petra Vajová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno