Začínáme s business fashion: Jak na výběr košile?

 |  Články  |  Lifestyle  |  Jana Táborská  |  4 713x přečteno

Jelikož udělá oblečení podstatnou část vašeho úspěchu, rozhodli jsme v Business Animals jít od základů. „Pro obchodníka jsou oblek a košile jako monterky, nosí je od pondělí do pátku,“ říká Milan Vasil, školitel business oblékání v rámci značky T.M.Lewin. Ale přestože je v business světě košile alfou a omegou výbavy, ne vždy se povede vybrat tu pravou. Jak se na návštěvu prodejny nebo salonu připravit, na co si dát při výběru košile pozor a vůbec – kolik a jaké bychom měli ve výbavě mít, když s obchodováním začínáme?

lewin3up

Košile je základem šatníku. Každý muž by měl mít sadu 10 kusů

Jako obchodník musíte dbát na svůj vzhled – v prvé řadě prodáváte sami sebe. V šatníku byste tak měli mít minimálně jednu košili na každý den v týdnu, na sobě byste ji totiž neměli mít více než den, „a to ačkoli máte pocit, že není zpocená ani špinavá,“ vysvětluje základy etikety Milan Vasil, „pokud máte jistotu praní každý týden, vystačíte si s 5 košilemi, ale průměrný počet by měl být kolem 10 kusů, ať vždy můžete sáhnout po čisté.“ Zejména bílá košile, která je jako jediná barva povolena i na večerní akce, se prostě točí rychle a může se stát, že ani se základní desítkou vám při bohatém společenském životě nevystačí.

Jaké barvy zvolit podle obchodní etikety? Za typické business košile jsou považovány bílé a modré, případně světle růžové, světle fialové či bílomodrý proužek, ale neměly by vám chybět ani volnočasové košile či odvážnější vzory – košile totiž váš outfit a celkový dojem posouvá na vyšší level nejen v businessu, ale také na rande, párty nebo akcích.

Lewin1up

TIP: Vždy mějte v kancelářském šuplíku nebo kufru auta jednu bílou košili pro nečekaný večerní networking, večeři s klientem nebo schůzku, kterou nemůžete odmítnout. „Být navečer fresh v čisté košili poukazuje nejen na vaši profesionalitu, ale také vám dodá sebevědomí a lepší pocit – a tím pádem lepší výchozí pozici pro vyjednávání a uzavírání dealů.“

První návštěva prodejny: Na co se ptát, ať vypadáte fundovaně?

Návštěva specializované prodejny business oblečení či luxusnějšího salonu je u mnoha lidí spojena s velkou nejistotou a nervozitou, přestože k tomu vůbec není důvod. „Když jdete za právníkem, taky nevíte, co říkají paragrafy a jaký je proces. Jdete za ním právě proto, že vám s tím pomůže,“ přirovnává Milan Vasil, kterého jsme zastihli v jedné ze čtyř pražských prodejen T.M.Lewin v pasáži Myslbek. Takže žádný strach. Ve specializovaných obchodech se o vás postará vyškolený personál, který pomůže s výběrem i zhodnocením, zda vám daná košile skutečně padne.

„Zákazníka by si správný módní prodejce měl hýčkat, ať už si koupí jednu košili, deset kusů nebo celý oblek,“ vychází Vasil z hodnot T.M.Lewin, britské značky založené Thomasem Mayesem Lewinem v Británii v roce 1898. Právě osobní přístup a úcta k zákazníkovi jsou dle školitele důvody, proč si značka zachovala věrné zákazníky po generace až do dnešních dní, kdy působí globálně, přístup ke klientovi však nezměnila.

lewin6up

Co je dobré vědět při první návštěvě: Od toho jsou tady prodejci. Pokud se však budete cítit lépe připraveni, měli byste vědět svou velikost a jaký typ košile potřebujete, tj. pro jakou příležitost ji kupujete, kam ji budete nejčastěji nosit a s čím kombinovat (zda je to například košile do obleku či nikoli). Co můžete udělat navíc, je změřit si obvod krku, abyste věděli velikost límečku. „I s tím je na vás v profesionální prodejně však připraven personál,“ dodává Milan Vasil, který business oblékání a etiketu školí také ve firmách.

Výběr košile: Jaké by měla mít parametry?

Délka rukávů: „Vždycky dlouhý rukáv, nikdy krátký!“ opakuje základní poučku business módy Milan Vasil a málem se z našeho dotazu, zda je krátký rukáv vůbec kdy přípustný, orosí. „V zimě, v létě, vždy dlouhý rukáv! Někdo si myslí, že to právě krátkým rukávem pod sakem v horkých dnech vyřeší, pravda je ale taková, že si spíš uškodíte. Místo, aby na pažích vsákla pot bavlněná látka, bude se podšívka saka dotýkat přímo vaší kůže a způsobí nepříjemné horko.“ Není však dlouhý rukáv jako dlouhý rukáv. Ideálně by měl dosahovat ohybu zápěstí, pokud je delší a zakrývá vám dlaně, nepůsobíte na klienta tak seriózně a navíc se vám od potící se dlaně může zašpinit. „Nehledě na to, že odhalené zápěstí působí podvědomě mnohem víc důvěryhodně. Nic před druhou stranou neskrýváte,“ dodává školitel.

lewin5up

Střih: Límeček by neměl být úplně těsný, ale ani volný. Ideální jsou kovové výztuhy, aby po celý den držel tvar. Při praní je dobré výztuhy vyndat, a poté dát opět zpátky. Košile má hlavně sedět v ramenou, ramenní švy by tedy měly kopírovat ramena a nikoli spadat níže na paže. „Spousta mužů chce košili volnější a volí o velikost až dvě větší, než by bylo ideální. Pak jim ale košile odstává v ramenou a šev mají kdovíkde na paži, což esteticky zužuje ramena. Osobně neznám muže, který by chtěl vypadat menší v ramenou,“ upozorňuje odborník. V rukávech by měla košile jeden až dva centimetry vykukovat zpod saka a ve spodní části končit 10 cm pod páskem, aby se dala pohodlně zastrčit do kalhot a látka nikde nepříjemně nevylézala.

Materiál: Při výběru dejte přednost košilím z přírodních materiálů, především z bavlny. Dovolenou příměsí je maximálně 5 % elastanu – pro pány, kteří mají rádi skutečně vypasované košile. V polyesteru se nejen že nebudete cítit dobře, ale především zkušené oko jej i pozná – a nepůsobí na něj tak dobře. „V Anglii, Itálii a Francii je například lehce pomačkaná košile na rukávech znakem, že máte na sobě skutečně kvalitní kousek ze špičkových materiálů. A podle toho si vás obchodní partneři cení. Polyesterovou košili sice můžete vícekrát prát a žehlit, ale za shození v očích zákazníka vám to nestojí,“ potvrzuje Milan Vasil.

lewin7up

TIP: Při žehlení košile začněte menšími částmi – límečkem, manžetami, rukávy. A pak teprve žehlete velké plochy. Při žehlení opačným způsobem by došlo k pomačkání košile.

Cena: „Kvalitní košile stojí v průměru mezi 2000 a 2800 Kč, u nás v T.M.Lewin najdete košile tradičního anglického standardu a kvality za 1990 Kč. Rozhodně stojí si za kvalitu připlatit – koneckonců, správný dojem vám přinese víc dealů,“ uzavírá trefně Milan Vasil.

Věděli jste, že… právě značka T.M.Lewin zavedla propínací košile s knoflíky? Než přišla se svou inovací, přetahovali si pánové košile přes hlavu. Důvod pro změnu byl již tenkrát stejný jako dnes – aby si nerozcuchali účes!

Foto: T.M.Lewin

Text: Jana Táborská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno