Moderní etiketa: Co se změnilo od dob Ladislava Špačka?

 |  Články  |  Lifestyle  |  Jana Orlovská  |  10 293x přečteno

Etiketa je obor živý a je dobré, když kráčí s dobou. Shodnou se na tom i odborníci. Jsou však věci, které by se měnit neměly. Zejména když mohou rozhodnout o uzavření obchodu. Znají mladí obchodníci pravidla etikety? Je nutné je dodržovat za všech okolností? Co se od dob Ladislava Špačka změnilo? Co by si nová generace obchodníků měla osvojit a co by naopak mohla naučit své kolegy ze starší školy? Dočtete se v dalším dílu gentlemanského minima.

Společenská etiketa Ladislav špaček - obuv

Etiketa Špaček

Ladislav Špaček je pro některé téměř synonymem pro společenskou etiketu, která představuje určitou sumu pravidel pro zdvořilé či správné chování při společenských událostech. Pravidla dobrého chování neboli společenskou etiketu po revoluci nejvíce zpopularizoval Ladislav Špaček, který byl tiskovým mluvčím a také rádcem v oblasti etikety a společenského chování prezidentu Václavu Havlovi. Společenská etiketa se nevyvíjí tak dynamicky jako jiné obory, avšak i v této oblasti byl od 90. let zaznamenán jistý posun. Například v oblékání si můžete dovolit být více extravagantní a přesto elegantní.

1. Neformálnost, vítaná či zatracovaná?

Jedním z největších posunů business etikety za poslední léta je bezpochyby shazování okov formalit. K čemu je to dobré? Neformálnost napomáhá navazování kontaktů, zjednodušuje komunikaci a celkově přispívá k budování byznysu a vztahů. I odborník na etiketu Ladislav Špaček jisté změny, které současná doba přináší, vítá. „Nemohu se však smířit s projevy buranství. To je ale něco jiného, sem zařadíme nedostatek ohleduplnosti, nerespektování postavení ženy či staršího, nedostatek taktu a empatie.“ Nové generaci však třeba uznat jejich snahu. Konkurenční tlak je v dnešní době skutečně obrovský a kdo chce uspět, musí být doopravdy „obchodnické zvíře“. A nejlépe se základy business etikety.

2. Novodobí mistři komunikace

Mladým obchodníkům nelze upřít jednou věc. Stali se z nich mistři komunikace. Svou výřečností často odzbrojí i starší a zkušenější kolegy. I tady však platí méně je někdy více. Dvě uši na naslouchání a jedna ústa na povídání nám pořád zůstávají, a proto doporučujeme držet se tohoto zlatého obchodnického pravidla. Minimálně na první schůzce. Když klientovi tuhle výsadu na první schůzce dopřejete, získá z ní dobrý pocit a bude mít mnohem větší chuť se sejít znovu.

Přečtěte si také: Body language na schůzce

3. Informace vždy na dosah

Cenzura dnes neplatí už téměř na nic. Právě naopak, informací máme leckdy více než bychom jich chtěli. Přijít na schůzku bez přípravy je považováno za hrubý nedostatek, který může ovlivnit průběh celého jednání. Dozajista, mnohdy nám neustálý flow informací život hodně ulehčuje a hlavně urychluje. Na druhou stranu však ovlivňuje náš úsudek a sami nevíme, čemu věřit. Navíc stejně lehce, jako my si vygooglíme informace o klientovi, získá i on obrázek o nás. Dnes je mnohem těžší oddělit soukromý život od toho pracovního, proto je dobré si dávat také pozor na to, jaké informace o sobě pouštíte dál. Nikdy nevíte, kde se mohou objevit – ostatně, o etiketě na sociálních sítích chystáme spešl díl tohoto miniseriálu.

4. Na prvním dojmu pořád sejde

I když se požadavky na náš vzhled a oblečení značně „odlehčily,“ pořád je potřeba mu věnovat dostatečnou váhu. Upravený, čistý oděv, dokonale upravený vzhled a samozřejmě slušné vystupování jsou vstupenkou na další schůzku. „Bohužel dnes častokrát vidíte obchodníky přicházet na schůzku s cigaretou v ústech, s mobilem u ucha, v druhé ruce klíče od auta a ještě ji mají palcem zavěšenou v kapse. Na první pohled to může vypadat „in“. Snaží se působit opravdu vytíženě a současně ležérně. Prosím, takto opravdu ne!“ radí Olga Strnadová odbornice na seznamování a vystupování.

Přečtěte si také: Začínáme s business fashion – jak na výběr košile?

5. Podání ruky už dnes nestačí

Dříve stačilo znát, kdo komu podá ruku jako první, a bylo. Dnes sledujeme, skenujeme a hodnotíme člověka od hlavy až k patě. Řeči těla se při konverzaci přikládá stále větší význam. Prozradí o nás totiž leccos. Jaký zájem a respekt věnujeme druhé straně. Zradí nás, když lžeme či si nejsme jistí. Odhalí skrytý hněv a agresivitu, ale také to, že o prodávaném produktu nějakou zásadní informaci nevíme. Naučte se ovládat svoje gesta a mimiku a stanete se králem konverzace.

6. Ach, ta etiketa stolování

Distingovaně jíst zvládá každý, v businessu však pro vlastní klid a vyšší sebevědomí doporučujeme minimálně základy etikety stolování ovládat. Zejména pokud jsou pracovní obědy, večeře a rauty vaším denním rituálem. Je příjemné moci soustředit se na klienta, nežli bádat, co s ubrouskem, kam s kabelkou a kterou vidličkou na předkrm. Významný klient a dobrá restaurace to určitě ocení. Při běžném obědu se však přílišná strojenost nenosí. Na čem mnohem víc záleží je výběr dobré restaurace. Kvalitní jídlo, příjemné prostředí a milý personál jsou kvality, za které získáte kredit od každého klienta. Navíc příjemné prostředí je mnohem více nakloněné úspěšnému obchodu než prostředí, kde se ani jedna strana nebude cítit dobře.

Zaujalo nás: Ten, kdo snědl celou porci, býval dříve za hulváta, v sofistikovaných kruzích se tak lidé naučili nechávat poslední sousto na talíři. To už dnes není nutné – v mnohých lepších restauracích jsou porce často o dost menší než kdysi. Někdy právě na to jedno sousto.

7. Dáte si kávu?

Dříve stačilo říct ano, nebo ne. Pokročilá doba přeje vyznavačům kávy. A komplikuje život jejím neznalcům. Objednat si v dobré restauraci, navíc s Italem po boku, piccolo či velké presso může být docela trapas. Hlavně když chcete udělat dobrý dojem. Rozeznávat pojmy jako ristretto, espresso, cappuccino a caffé latte by mělo být základem. A když se vám náhodou podaří objednat si něco, co jste vlastně nechtěli? Tvařte se, že jste přesně to malé extra hořké risstretto chtěli – a hoďte ho do sebe. Like a boss!

piccolo a etiketa pití kávy

Zdroj: Piccoloneexistuje.cz

8. Děkuji, těšilo mě

S příchodem neformálnosti se do jisté míry vytratila přirozená zdvořilost. Neposlat děkovný dopis po schůzce bylo dřív bráno jako vrchol buranství. Za poslední léta se to z naší komunikace pomalu, ale jistě vytrácí. Není nutno posílat všem zdlouhavé listy ani e-maily. Krátké sms poděkování za čas, který s vámi klient strávil, však každého potěší. Zároveň to může být dokonalá smyčka k navázání užší spolupráce.

Přečtěte si také: Co o vás jako o obchodníkovi prozradí podání ruky

9. Nové hobby: networking

Navázat nové spojení je dnes hračka. Dojednat si s klientem schůzku v minulosti mohlo trvat i několik měsíců. Dnes to máte za pár minut a často i kliknutí. Rozhodně k tomu přispělo množství novodobých společenských akcí, které byste v starých knihách o etiketě marně hledali. Byznys snídaně, konference, networkingové party, výjimkou nejsou ani golfové turnaje či pozvání na tenis.

Pořad platí, že na všech událostech by se člověk měl chovat patřičně k dané akci i hostiteli. Když se tedy rozhodnete přijmout pozvání na golf, aniž byste ho předtím někdy hráli, je dobré se aspoň naučit pár pravidel. Minimálně vědět, jaké oblečení zvolit. A zrovna pro golf je etiketa velice specifická, ovšem v některých ohledech velmi přísná.

Text: Jana Orlovská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno