Hmyz vidí jako stravu budoucnosti. Ze cvrččí mouky vyrábí nadšenci ze SENS ultra zdravé tyčinky

 |  Články  |  Rozhovory  |  Martina Richterová  |  5 503x přečteno

Dokážete si představit mouku z rozemletých cvrčků? První má reakce byla „fůj, to jíst nebudu.“  Pak jsem ale postupně změnila názor, když jsem přišla na schůzku se dvěma nadšenci do zdravého stravování, kteří jako hlavní ingredienci používají hmyz. Došlo mi, že to vlastně není špatný nápad. Navíc tihle týpci nejsou jen „fanatickými“ vyznavači své pravdy. Mají k tomu jasné argumenty. Jaké to je podnikat s hmyzem, jak na produkt reagují lidé a proč zvolili právě cvrčky?

Radek Hušek, 24 let, marketing/zakladatel (vpravo nahoře) a Daniel Vach, 26 let, finance/zakladatel (vlevo nahoře). Radek s Danem společně založili firmu SENS před rokem. „V hmyzu vidíme nejjednodušší cestu, jak zlepšit kvalitu a udržitelnost naší stravy,“ vysvětlují. Při sobě je drží společná vize i dlouholeté přátelství. Hledají k sobě člověka, který má chuť makat a nebát se nové výzvy.

Vaším cílem je naučit lidi nebát se jíst hmyz. Proč jste vybrali právě cvrčky?
Radek: Cvrčky jsme zvolili proto, že patří mezi nejméně děsivý druh hmyzu. Nabízeli se ještě larvy much, červi, šváby, ale cvrček je taková ta pohádková postava. Lidé se jich nebojí a nemají k nim takový odpor.

K výrobě cvrččí mouky musí být potřeba obrovské množství cvrčků. Kde je vlastně pěstujete a jak funguje celý proces?

Radek: Chceme vyrábět produkty z nejkvalitnější cvrččí mouky, kterou u nás v ČR nejde sehnat v certifikované kvalitě pro lidskou potřebu. Dodavatele jsme se rozhodli hledat v Thajsku, kde se věnují pěstování hmyzu už po desetiletí. Mají s tím velké zkušenosti, a navíc je to místo, kde je pro pěstování cvrčků ideální podnebí. S naším dodavatelem máme partnerské vztahy, ze kterých nyní vznikl i náš společný projekt – nová cvrččí farma v Thajsku, která by měla být jedna z největších na světě.

Jen pro zajímavost na první výrobu jsme dovezli 6,5 milionu cvrčků. V naší energy tyčince je 55 cvrčků a v proteinové dokonce 132

Ovlivní mouka ze cvrčků nějak chuť tyčinky?

D: Tato mouka je téměř bez chuti. Takže člověk nepozná, že je tam něco jiného, než je běžně zvyklý. Chuť našich tyčinek je tak hlavně z oříšků, ovoce, a čokolády. Cvrččí mouku tam přidáváme z toho důvodu, abychom produktu dodali kvalitní protein – zrovna takový, jaký znáte například od Myprotein!

Jsou mladí, draví, dynamičtí a jejich posláním je vysvětlit lidem výhody konzumace hmyzu, ve které vidí naši budoucnost. Radek s Danem založili SENS, aby představili světu cvrččí mouku a produkty z ní. „Dvě miliardy lidí ve světě jí hmyz zcela běžně, zatímco v Evropě lidé často dají na předsudky a takzvaný „fuj faktor“. Proto jsme se vydali cestou nejmenšího odporu a připravujeme cvrččí mouku, která je absolutně bez chuti,“ shodují se.

Jak vlastně vznikl nápad založit SENS?

Radek: V roce 2013 Organizace spojených národů zveřejnila knihu Jedlý hmyz, ve které byly popsány všechny výzkumy ohledně konzumace hmyzu. V knize byla položena otázka, kterou si klademe i my. Proč se tu nikde nejí hmyz? Vědci se konzumaci hmyzu věnují několik desetiletí a snažili se to také propagovat. Nám se to líbilo. Věděli jsme, že tento produkt v Evropě žádná firma není schopna vysvětlit a prodat, proto jsme založili SENS, abychom propagovali jedení hmyzu.

Od koho z vás přišel impuls začít se věnovat zrovna výrobě mouky ze cvrčků a oslovit toho druhého jako parťáka?

D: S Radkem se už známe dlouho. Dříve jsem spolupracovali na jiném projektu. Od té doby víme, že nám to spolu funguje a skvěle se doplňujeme. Impuls přišel ode mě. Když se objevila myšlenka, hned jsem věděl, za kým mám jít. Sám bych to nezvládl. Tak jsem oslovil Radka. Začali jsme na tom pracovat společně.


Proč tedy firmy neměly s tímto byznysem úspěch, když jim vědci dali zelenou? Na čem ztroskotaly?

Radek: Ono tohle téma hodně zůstávalo u fanoušků a vědců, kteří se věnovali celému hmyzu, my ale vidíme budoucnost právě v hmyzí mouce (například cvrččí mouka). Dlouho se tím zabývali lidé, kteří v tom neviděli žádný byznysový potenciál. My si myslíme, že běžní lidé nikdy nebudou jíst hmyz jako chipsy před televizí. A my se právě nesnažíme přesvědčit lidi, aby jedli celé brouky, nic jim nezakazujeme, nenutíme je k ničemu. Jen jim nabízíme určitou alternativu pokrmů, které jsou vyrobeny z té cvrččí mouky. Snažíme se poukázat na nutriční výhody, udržitelnost, určitý morální aspekt vůči jezení hmyzu. Tento produkt má úspěch v Americe, v Evropě je to ještě v plenkách. Snažíme se udělat tady v tomto ohledu revoluci a naučit Evropany jíst hmyz.

Chceme lidem ukázat, že hmyz může úžasně chutnat. Tyčinky jsou sladké, obsahují spoustu kvalitních ingrediencí – čokoládu, ovoce, oříšky. To je ta hlavní zpráva, kterou chceme vyslat do světa.

Do jaké míry jste řešili marketing, aby byl produkt s úspěchem uveden na trh?

R: Fungujeme jako každá moderní firma, komunikujeme na různých kanálech – sociální sítě, budujeme online komunitu, začali jsme produkty prodávat přes internet a často se objevujeme v tištěných médiích. Máme zajímavý příběh a hlavně produkt, který lidi osloví. Je důležité využít různých dostupných prostředků, abychom mohli tuto myšlenku šířit dál. Snažíme se otevřít diskuzi, že se dají cvrčci jíst. Teď máme v plánu dostat naše produkty také do kamenných prodejen a k tomu potřebujeme obchodního zástupce, který nám s tím pomůže.

Nabízíte ještě další produkty kromě tyčinek? Tyčinky bereme jako začátek, vstupní produkt do jedení hmyzu, chtěli jsme na nich ukázat, že se hmyz dá jíst a může chutnat. Příští rok bychom chtěli přijít s dalším produktem. Ten potenciál je obrovský, cvrččí mouka se dá přimíchat do chleba, cereálií, těstovin nebo koláčů. Je možné prodávat i mouku samostatně, už teď ji prodáváme i jiným firmám (B2B).

Zajímavé je, že mezi našimi fanoušky jsou i vegani a vegetariáni. Je to velká výzva o tom mluvit a vysvětlit lidem ty důvody, proč by měli cvrččí mouku ochutnat, jak jim může pomoci změnit stravování

Tyčinky jsou tedy kvalitní, jaká bude cenová relace? Je to prémiový produkt, v kategorii proteinových tyčinek to odpovídá, není to třeba 2x dražší, je to ve srovnání s nejkvalitnějšími produkty, které v kategorii jsou. Dle nutričních poradců máme ještě kvalitnější produkt než konkurence, takže za tu cenu jsme lepší.

Tyčinka obsahuje vysoké množství vlákniny a bílkoviny, což jsou dvě základní složky, které dokážou zasytit člověka

Na jak dlouho tyčinka člověka zasytí?
R: Většina tyčinek funguje jako cukrová bomba, kdy je člověk po hodině hladový a chce se mu spát. Naše tyčinky fungují více jako vyvážené jídlo, je to ideální svačina.
D: Výhodou je, že člověk nemusí mít výčitky, že si dal sladkou svačinu. Udělá něco pro své zdraví, ukojí chuť po sladkém.

Jaké jsou tedy ty hlavní důvody, proč bychom měli jíst hmyz? Těch důvodů je více. Předně, jedná se o stejně kvalitní bílkovinu jako třeba hovězí nebo rybí maso. Navíc cvrčci obsahují ještě více železa, vápníku a vitamínu B než normální maso. Dále je třeba zmínit, že na produkci stejného množství bílkovin než třeba hovězí, je třeba 12x méně krmiva, vyprodukuje se 100násobně méně skleníkových plynů, nespotřebuje se téměř žádná voda. Někteří této mouce říkají „morální protein“, cvrčci nemají centrální nervovou soustavu, nemají nervová zakončení cítící bolest, než je zpracujeme, tak je uspíme.

Dokáže tato mouka nahradit maso?

R: Určitě. Často vegetariáni a vegani řeší svůj příjem bílkovin. Říká se, že živočišná bílkovina je lépe stravitelná. V rostlinných produktech často chybí nějaké minerály, např. vit. B12, všechny tyto věci se dají získat ze cvrččí mouky. Je to vhodné i pro malé děti.

D: Jediné, na co člověk musí dávat pozor, je, zda není alergický na korýše. To je silný alergen, který mají i cvrčci z důvodu chitinové schránky.

Máme tady ambiciózní lidi, kteří chtějí změnit svět. Všichni jsou připraveni dávat této myšlence maximum. Chtějí růst s firmou, neustále se zlepšovat a posouvat dopředu

„Sídlíme ve Fóru Karlín, na patře sedíme s dalšími deseti start-upy. Je tu hodně energie, hodně trávíme i společný čas mimo práci. A všichni sportujeme a jíme cvrččí tyčinky.“😊

Koho tedy do svých řad hledáte, jaký by měl obchodník být a co od něho očekáváte?

R: Určitě by to měl být člověk s kladným přístupem ke zdravé výživě, být ochotný přijmout výzvu, produkt, který je unikátní a nikdo jiný jej ještě nenabízel. Předpokládáme určitou praxi v salesu, alespoň 2 roky, perfektní angličtinu (bude hodně komunikovat se zahraničními partnery) a pak také ambici vystavět obchodní distribuční síť po celé Evropě. Měl by to být zkrátka ambasador hmyzu, který nám pomůže dostat se z onlinu do offlinu. 🙂 Potřebujeme ambiciózního člověka, který je schopný se toho chytnout, má prodej zažitý a chce pokročit na další level.

D: Ještě bych chtěl doplnit, že s tou výzvou přichází také možnost růstu. Obchodník se může velice rychle posunout na pozici seniora či manažera. Vést tým lidí. Ale nejprve je potřeba projít si tím procesem, získat praxi a potřebné znalosti.
Pro obchodníka to bude velká výzva  – hmyz jako jídlo u nás nikdo jiný nenabízí. Navíc je to práce, která má obrovský potenciál a obchodník si může vytvořit vlastní tým

Dostane od vás kontakty, nebo se bude muset sám snažit?

D: Příprava adekvátních leadů a kontaktů je práce obchodníka, máme support tým, který mu může pomoct. Podpora bude, ale bude to především na něm. Je potřeba, aby oslovoval fitness centra, obchody se speciálními potravinami, online rozvoz nákupů domů. Lze spolupracovat i s velkými řetězci a lékárnami. Ten rozsah bude hodně široký.

Jaké tu máte vztahy, jak to tu funguje, co může člověk, který nastoupí, očekávat? Máme tu hodně kamarádské vztahy, rozumíme si. A hlavně se snažíme o to, aby nám tady bylo dobře. Takže například v zasedačce máme pingpongový stůl. Máme tu Xbox, posilovnu, obří terasu, kde se pořádají párty. Kolektiv je super.

S jakými překážkami se bude muset obchodník poprat?

D: Zde je právě hodně důležité, aby uměl produkt dostatečně představit, vyjmenovat všechna pozitiva a reagovat na námitky. Lidé se k tomu staví nejprve odmítavě, ale jakmile si vyslechnou argumenty, většinou jsou ochotní to vyzkoušet. Je opravdu potřeba být trpělivý a nenechat se poslat do háje.

R: Je to kontroverzní téma. Obchodník nemůže čekat, že ho všude přijmou s otevřenou náručí. Z naší zkušenosti na to většina lidí nakonec kývne. Spousta lidí hned pochopí, o co nám v naší vizi jde a snaží se nám pomoct, jak to jen jde.

Foto: Marek Rebroš

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno