5 knih pro lidi, kteří posouvají hranice svého oboru

 |  Články  |  Inspirace  |  Jana Táborská  |  1 427x přečteno

V Business Animals jsme se opět ponořili do seberozvoje a přicházíme s další pěticí knih, které vás posunou o něco dál. Tentokrát jsou zaměřené spíše na ty z vás, kteří vedete svůj obchodní tým nebo se chystáte na vlastní podnikání, ale určitě obohatí a namotivují každého, kdo si je přečte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1. Leadership s využitím kaizen a lean: Pohádky pro unavené manažery; Miroslav Bauer a Ingrid Haburaiová

Hned na začátek něco praktičtějšího. Tato tenká kniha je plná především praktických příběhů firem, které se potýkaly s určitými problémy, a vykresluje postup, kterým se daných problémů zbavily. To pomáhá k dokreslení situace a její přenesení na problémy, se kterými se můžete potýkat i vy – ať už jste v čele obchodního týmu nebo jeho součástí.

Ve druhé polovině knihy se z praktických případů firem dostáváme ke konkrétním návodům, jak motivovat zaměstnance a manažery a jakým způsobem na sobě mají pracovat.

Kniha staví na základě principů kaizen a lean. Kaizen znamená neustálé zlepšování po malých krocích, lean je „komplexní organizace vývoje a výroby produktu, vztahů s dodavateli a zákazníky, která optimalizuje požadavek klienta tak, aby bylo zapotřebí méně lidské práce, kapitálu i času a výrobky byly kvalitnější.“

Co nás zaujalo:

  • Pracovat s vlastní energií znamená pracovat se všemi čtyřmi dimenzemi člověka: osobní, emoční, mentální a spirituální. Tím se zbavíte i únavy a budete moci dávat do obchodu 100 %.
  • V žádné dimenzi není odpočinek tolik podceňován jako právě v mentální – nezapomeňte dát po splněných úkolech odpočinek i mysli, abyste se skutečně uvolnili a mohli druhý den pokračovat směrem ke svému cíli.
  • Když chceš zapalovat, sám musíš hořet – pokud chcete, aby se klienti nebo váš tým nadchli pro produkt, musíte první vidět nadšení na vás.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2. Lídři jedí poslední: Proč některé týmy drží pohromadě a jiné se rozpadají; Simon Sinek

Simona Sinka možná znáte jako autora knihy Začněte s PROČ a autora motivačního TEDtalku založeném na této knize. Ve své další knize se zabývá osobností lídra a firemní kulturou a je super motivační!

Většinu poznatků v knize staví na biologii – člověk je sociální druh a potřebuje svůj kruh bezpečí, aby mohl podávat nejlepší výkony. Navíc se v knize věnuje i hormonům, které z velké části mohou za zdárnou cestu k úspěchu.

Mnoho příkladů, které autor v knize uvádí, nepochází z obchodního světa, ale z americké armády – tam jde totiž důležitost lidí a lídrů vidět nejvíce. Příklad se nachází hned v první kapitole, kde se pilot Johnny Bravo chopí iniciativy a udělá to, co je podle něj správné – riskuje svůj život, aby ochránil jednotku 22 mužů v Afghánistánu.

Co nás zaujalo:

  • Přijmout někoho do organizace je jako adoptovat dítě. Každý zaměstnanec je něčí syn nebo něčí dcera. Stejně jako rodič i lídr společnosti je zodpovědný za jejich vzácné životy.
  • Žádné požitky, odměny a výhody, které můžete získat v práci, kterou zastáváte, nejsou určeny pro vás. Jsou určeny pro roli, kterou plníte.
  • Nechceme jen věřit, že lidé budou dodržovat pravidla, také jim důvěřujeme, že poznají, kdy je třeba je porušit.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 3. Skvělé služby: Jak dělat služby, které vaše zákazníky nadchnou; Adam Hazdra, Kateřina Jiřinová, Lukáš Kypus, Veronika Harazínová, Vojtěch Lunga

Pokud uvažujete, že začnete s podnikáním, nebo byste rádi vylepšili služby, které svým klientům nabízíte, je tato kniha určena přesně pro vás. Věnuje se designu služeb, jakým způsobem je tvořit, na co se zaměřit, jakými způsoby zjistit potřeby zákazníků.

Kniha je přehledně psána, ale hlavně – obsahuje spoustu konkrétních tipů od reálných firem. A kapitolu o 9 nástrojích pro zlepšování služeb si nesmíte nechat ujít!

Co nás zaujalo:

  • Cesta zákazníka k vaší službě začíná dlouho před tím, než se s ní vůbec setkají – začíná v jejich hlavách.
  • U klienta se musíte vypořádat se dvěma věcmi – s nejistotou (neví, jestli je vaše služba to pravé) a očekáváním (které může mít každý klient jiné a na jehož základě pak hodnotí kvalitu služby)
  • Lepší služby prodejte nejprve svému týmu – pak až zákazníkům. Když váš tým nebude stát za vaší vizí, nebudou za ní stát ani klienti.

4. Od nuly k jedničce: Úvahy o startupech aneb jak tvořit budoucnost; Peter Thiel a Blake Masters

Peter Thiel ve své knize vycházel ze série přednášek o startupech, se kterou vystoupil na Stanfordově univerzitě. Vychází ze svých zkušeností spoluzakladatele společností PayPal a Palantir, a také jako investor do stovek startupů (mezi nimi i Facebooku).

Kniha začíná úplnými začátky, od toho, jak se vyvíjel trh, jak nakládat s vlastní vizí, přes převzetí zodpovědnosti do svých rukou – musíte se stát skutečným tvůrcem firmy i vlastního života. V závěru knihy autor mluví o úspěšných lidech, kteří to někam dotáhli – a kteří nejsou „úplně normální“. Nechte se inspirovat!

Co nás zaujalo:

  • Pokud budete úspěšné lidi jen kopírovat, nic se od nich nenaučíte.
  • Lidé potřebují k úspěšné práci kolektiv, který však musí zůstat malý – malá skupina je pohotová a poskytuje prostor k přemýšlení, navíc malou skupinu lidí můžete nadchnout pro svou vizi budoucnosti
  • Konkurence znamená, že nevydělává nikdo, hráči na trhu se navzájem téměř neodlišují a probíhá boj o místo na slunci – proč se tedy říká, že konkurence je zdravá?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Druhý věk strojů: Práce, pokrok a prosperita v éře špičkových technologií; Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee

Kniha o technologiích v dnešní době na sebe nenechala dlouho čekat. Autoři si uvědomují, že se nacházíme v přelomové době, kdy se bude využití digitalizace a technologií jen zrychlovat. Sami jsou teoretičtí ekonomové z MIT, kteří mají svá tvrzení podloženy, nejedná se tedy o nereálné dohady, ale o dosti reálný vývoj trhu.

Kniha je rozdělena na 3 části; v první jsou popisovány charakteristiky druhého věku strojů a cesta, jakou se k němu společnost dostala, ve druhé se autoři zabývají následky tohoto technologického rozvoje – hojností a rozpětím, ve třetí části autoři řeší otázku, která řešení budou v této době vhodná a účinná. Zajímá vás, kam se naše společnost bude ve věku digitalizace ubírat? Tak to si rozhodně tuto knihu přečtěte!

Co nás zaujalo:

  • Inovace je nejdůležitější síla, která obohacuje naši společnost.
  • Evoluce fotografie je dokladem hojnosti druhého věku strojů – vytvořili jsme záplavu fotografií (a přivedli firmu Kodak k bankrotu).
  • Možná by nerovnost nebyla takový problém, kdyby se životy lidí ve spodní části společenského spektra také zlepšily díky technologii.

Foto: Jana Táborská

Text: Jana Táborská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno