Online nákupy jsou v ČR na vzestupu. Přinášíme srovnání online prodejců potravin!

01. Listopad 2015

Naskládat zboží do virtuálního košíku a následně si je nechat dovézt až domů – to je v současné době u zákazníků stále oblíbenější způsob nákupu. Není proto divu, že firem zabývajících se tímto byznysem neustále přibývá. A tak jsme se rozhodli zmapovat trh a přinést vám info o tom, kdo jsou největší hráči, na jakém sales modelu fungují a jakým trendům se přizpůsobují.

onlinerozvozci

Vyzkoušejte leady

Již v roce 2010 přišla společnost KBJ Velkoobchody s rozvozem potravin do domácností, a to na e-shopu Potravinydomu.cz. Ovšem až když do hry vstoupilo Tesco, nastal v České republice boom. Poptávka po této službě se zvyšuje, a ačkoliv se na začátku z rozvozu těšily především domácnosti z Prahy a nejbližšího okolí, dnes už se týká (třeba i díky lokálním firmám) prakticky všech velkých měst a rozšiřuje se i do menších regionů. K největším hráčům na trhu dnes patří Tesco, Rohlik.cz, Kolonial.cz a Potravinydomu.cz. Ty jsme proto oslovili, aby nám poskytly do celého byznysu patřičný insight.

Potravinydomu.cz mají vlastní síť obchodníků 

Provozovatel portálu potravinydomu.cz, Společnost KBJ Velkoobchody, se ve svém podnikání zaměřuje jak na maloobchod, tak na velkoobchod. Jejich sales model ve velkoobchodní činnosti je postavený na síti obchodních zástupců, call centru a e-shopu. „Mezi naše nejvýznamnější zákazníky patří hotely, restaurace, cateringové společnosti, školy a školky, restaurační zařízení a maloobchodní prodejny,“ vypočítává klientelu marketingový manažer společnosti Peter Nemeshegyi. Oblast, ve které KBJ velkoobchodně působí, zahrnuje Prahu a širší okolí a severovýchodní a východní Čechy včetně horských oblastí. Počet aktivních zákazníků dosahuje k 2500. „Důraz klademe na dobrý zákaznický servis: rychlé dodací lhůty, nízký limit objednávky, který je stanoven na 1150 Kč bez DPH, dále jednoduchý a vstřícný reklamační proces, ten ostatně uplatňujeme i pro maloobchod,“ říká Peter Nemeshegyi.

Maloobchod v podobě nákupu a rozvozu do domácností rozjela společnost v roce 2010. „Funguje jako klasický e-shop s telefonickou podporou servisního charakteru (pomoc s registrací, s objednávkami),“ vysvětluje Nemeshegyi. A jak je to se šíří sortimentu? „Nabízíme kompletní sortiment potravin a drogerie pro domácnost ve více než 6500 skladových položkách. Nákup firma dováží vždy zdarma, a to během pracovního týdne a o sobotách, platí však cenový limit objednávky min. 490 Kč s DPH. Roční tržby této služby se pohybují v desítkách milionů.

Tesco potraviny online sází na zvědavost Čechů

Tesco spustilo službu Tesco potraviny online v roce 2012, lidé mohou vybírat například přes Tesco leták. Díky zázemí silného maloobchodního hráče je Tesco v tomto segmentu lídrem na trhu. V současné době je k dispozici pro 4 miliony lidí v 7 krajích. „Počet registrovaných zákazníků již přesahuje 220 tisíc. Podle průzkumu společnosti Nielsen Admosphere je Tesco jasně nejznámějším a hlavně nejvyužívanějším internetovým obchodem s potravinami,“ pochlubil se manažer e-commerce firmy Tesco Peter Koubek. Zajímalo nás, jak se dostávají k zákazníkům? „Nejlepší možností je šeptanda, tedy word of mouth. Velmi dobře také funguje viditelnost služby Tesco Potraviny on-line přímo v terénu, v ulicích měst a vesnic. Jakmile lidí vidí naši typickou modrobílou dodávku zaparkovanou před domem, zafunguje zvědavost,“ prozrazuje Koubek. Sdílenější ohledně sales zatím v Tescu nebyli, uvidíme příště.

Rohlik.cz ladí vhodný sales model pro B2B

Na podzim loňského roku vstoupil na scénu další hráč – Rohlik.cz investora a podnikatele Tomáše Čupra a společností Enern, Miton a Hopi. Rohlik.cz garantuje doručení nákupu do 90 minut, objednávat lze po celý týden, včetně soboty a neděle. V současné době služba pokrývá dvě největší česká města, Prahu a Brno, plus jejich okolí.

Vyzkoušejte leady

Obchodní model Rohlik.cz nám vysvětlil Tomáš Jeřábek, obchodní ředitel online supermarketu Rohlik.cz: „Je založený na dvou hlavních aspektech – zajímaví a důvěryhodní dodavatelé plus tržní ceny srovnatelné s konkurencí. To znamená, že  spolupracujeme výhradně s partnery, kteří jsou pro nás jednoduše řečeno zajímaví, ať už sortimentem, kvalitou služby, nebo cenou, a na které se především můžeme spolehnout. Druhým aspektem modelu je cenová politika, kdy potraviny prodáváme za aktuálně tržní ceny.“ Neméně důležité je pak samozřejmě dát o sobě dostatečně vědět koncovým zákazníkům. V „Rohlíku“ na to jdou osvědčenými cestami: PR, online marketingem a word of mouth. Domácnosti jsou tedy pokryté, řeší ale nějakým způsobem Rohlik.cz B2B, oslovují firmy a kanceláře? „Zde teprve ladíme vhodný sales model. Firemní zákazníky zatím získáváme především tak, že nás používají zákazníci v soukromí a doporučí nás následně i v práci,“ prozrazuje Tomáš Jeřábek.

Dnes má Rohlik.cz řádově desetitisíce zákazníků, plán tržeb do konce roku 2015 je 350–400 milionů Kč. „Neustále zaznamenáváme růst jak v počtu zákazníků, tak v počtu objednávek na zákazníka, což znamená, že si na služby přivykli a používají ji už pravidelně. Rosteme v průměru o téměř 25 % měsíčně,“ nešetří optimismem Tomáš Jeřábek.

Nejmladší Kolonial.cz se vyprofiloval farmářsky

V polovině letošního roku rozjela společnost E-commerce Holding nový internetový obchod Kolonial.cz. V současné době nabízí 6000 položek a je dostupný pro obyvatele Prahy a centrální části Středních Čech, firma ale do budoucna plánuje další rozšiřování.

V čem se nejmladší hráč na trhu chce od svých konkurentů odlišit? „Operační model Koloniálu je postaven na přímých dodávkách dodavatelů potravin do centrálního skladu a následném rozvozu konečným zákazníkům bez dalších mezivrstev a prostředníků. Soustřeďujeme se na tzv. velké zásobovací nákupy zákazníků. Prioritou dodávky není čas, ale maximální čerstvost a kvalita. Momentálně jsme také znatelně rozšířili vozový park našich ekologických aut,“ vysvětluje ředitel Kolonial.cz Petr Vyhnálek. Za konkurenční výhodu považuje také individuální přístup, který má zajišťovat mimo jiné osoba příručího, jenž do domácností nákupy dováží a jenž by se časem měl stát – podle slov Petr Vyhnálka – součástí rodiny.

V oblasti sortimentu nabízí Kolonial.cz vedle tradičního zboží také farmářské výrobky či bioprodukty. Petr Vyhnálek vzpomíná, že v začátcích byly představy firmy o portfoliu trošku jiné: „Mělo se týkat především trvanlivého, baleného zboží. Hlavním kritériem pro zákazníka byla dle našeho pohledu cena, doba trvanlivosti a hmotnost. Po několika málo měsících existence Koloniálu jsme dospěli k příjemnému zjištění, že online zákazník se nebojí ani kategorií, jako je ovoce, zelenina a hlavně pak čerstvé kategorie typu maso a ryby. Zkušenost tedy překonala naši představu, v pozitivním slova smyslu.“

Co se týče B2B, je  Kolonial.cz zatím ve fázi plánování. „Kanceláře a firmy zatím aktivně nevyhledáváme, fungujeme na principu doporučení a word of mouth. Pracujeme ale na zdokonalení IT systému, který by nám pak dával více možností právě v B2B, a do budoucna budeme mít přímo samostatné B2B oddělení, určené na aktivní práci s těmito skupinami,“ odhaluje další směřování Koloniálu Petr Vyhnálek.

© 2024 imper.cz