Jaký je životní styl moderního obchodníka na kapitálových trzích?

 |  Články  |  Obchod  |  Jana Orlovská  |  5 703x přečteno

Lákají vás kapitálové trhy a svět velkých peněz? Neznáme lepší způsob, jak proniknout do jejich tajů než se stát obchodníkem ve společnosti poskytující investiční služby. Pořád se jedná o jeden z nejatraktivnějších oborů, zejména pro mladou generaci obchodníků. A jelikož nás tohle téma osobně velmi zajímá, rozhodli jsme se vysondovat, jaký životní styl je pro takového obchodníka typický. Studovat literaturu a životopisy slavných se nám nechtělo, proto jsme se vydali pobavit se s povolanějšími – přímo za obchodníky firmy Seferios. Měli jsme štěstí, věnoval se nám jeden z nejúspěšnějších, David Martiňák. A jaký životní styl tedy takový obchodník pohybující se v oblasti kapitálových trhů vede?

02J94880

1. Je to náročné, a to nejen v začátcích

„Práce v oblasti finančnictví je sama o sobě hodně zajímavá. Na druhé straně ale vyžaduje značnou psychickou odolnost, cílevědomost a samozřejmě také zdravé sebevědomí. Denně udělám třeba 120 hovorů a takový lifestyle může být pro někoho hektický, proto jsou odolnost a sebevědomí základní předpoklady pro každodenní komunikaci s klienty, získání a udržení jejich důvěry. K tomu pak samozřejmě patří, že se musí člověk neustále zdokonalovat a pracovat sám na sobě. A to je právě to, co mnoho lidí na tomto oboru tolik baví,“ říká David Martiňák ze Seferios.

O firmě nám prozradil, že oceňuje, nakolik umožňuje schopným obchodníkům růst. Profesní rozvoj podporují nejen manažeři, ale také firemní kultura plná školení. V praxi je pak samozřejmostí, že noví kolegové čerpají zkušenosti od zkušených zaměstnanců, kteří se osobně podílejí na začlenění nováčků a jejich odborném zdokonalování.

TIP: Jste právě vy ten typ dříče, co čeká na takovou šanci? Seferios poskytuje investiční služby jako vázaný zástupce obchodníka s cennými papíry spol. Lead Capital Markets a momentálně buduje tým elitních obchodníků. Jsou připravení vaši snahu náležitě ocenit. Za zmínku stojí i moderní kanceláře na Praze 7 v budově Nejvyššího kontrolního úřadu s krásným výhledem na Prahu.

button zajima me tato prilezitost

2. (Ne)jste pánem svého času

Obchodníci, kteří chtějí být v tomto oboru špičkou, mohou dosáhnout opravdu velkých úspěchů. Vždycky je to však něco za něco. David Martiňák je jedním z nejlepších obchodníků v Seferios, a proto nás zajímalo, co stojí za jeho úspěchem: „Možná to vyzní jako klišé, ale je za tím opravdu velká dřina. Mnoho lidí s tím má obrovský problém. Oni by chtěli úspěch, peníze, kariéru. Nevidí však, že to stojí hodně času, který nejsou ochotní obětovat, případně si neuvědomují, že budování úspěšné kariéry není jen pevně stanovená pracovní doba, ale také sebevzdělávání a samozřejmě také navazování společenských kontaktů. Takže se reálný čas navyšuje i na 12–13 hodin denně, což nevadí, pokud vás práce naplňuje,“ říká David a my dodáváme, že pro obchodníky generace Y, kde se mažou rozdíly mezi prací a osobním životem, nic nového – právě takový lifestyle chtějí!

3. Peníze u mladé generace obchodníků nehrají roli. Nebo ano?

Tak proč tolik mladých lidí pořád láká svět investic a vidina velkých výdělků? Kapitálové trhy vám dávají možnost si tyhle „velké“ prachy vydělat rychleji než třeba v jiných oborech. Ve velice krátké době se můžete dostat k mimořádně zajímavým výdělkům. „V oblasti kapitálových trhů máte otevřenou kariéru, když člověk maká, je extrémně dobře ohodnocen. Neznám mnoho jiných oborů, kde mohou být příjmy tak zajímavé.“

4. Daří se vám finančně, ale nejste člověk pro rodinu

Každé pozlátko má svou odvrácenou tvář. Sice se vám daří po finanční a kariérní stránce, ale práce a budování sociálních kontaktů a společenského postavení stojí čas a času na rodinu a přátele moc nezbývá. „Jako člověk pro rodinu a pro kamarády jsem se strašně zhoršil. V práci jsme všichni stejná krev, nějakým způsobem se sneseme, řešíme pořád práci i při soukromých akcích apod. Pro mě je hodně těžké potom přejít do každodenního života. Doma jsem nervózní a dostat se do normálu mi trvá tak 1–2 hodiny, a to jdu akorát spát. Peníze však nejsou všechno, co od života chci. Pracovně jsem se dostal tam, kde jsem chtěl být, takže teď musím zapracovat právě na čase pro rodinu a známé. Dal jsem si to jako úkol,“ prozradil nám David.

5. Nenecháte se opít prvním úspěchem

Velmi zrádný může být i první úspěch. Proto, aby byl člověk opravdu úspěšný, musí dřít kontinuálně. Tady se lehce může stát, že člověk po škole vydělá za měsíc pohádkové peníze. Nejvíc riziková je skupina nováčků. Velmi rychle vystřelí, po třech měsících si koupí nové auto a hodně dalších materiálních statků. Pak to ale neunesou, nerozvíjejí se dál, nemají tu kvalitu a musejí odejít.

6. Kontakty vám vyhledá asistentka, neznamená to ale, že sedíte s nohama nahoře

Nenechte se nalákat na tohle tvrzení. Zkušený žralok se neuspokojí s rybami v malém rybníčku. Chce lovit přímo v oceánu velkých klientů. Jestli se za takového žraloka považujete, zvyknete si shánět kontakty vlastnoručně a nečekat, až to někdo udělá za vás. „My máme podporu asistentky, která pro nás vyhledává kontakty. Já si je však rád dohledávám i sám. Při práci se zaměřuji opravdu na lidi, abych neměl jen jméno a číslo. Chci o nich něco vědět, jakou mají firmu, zda se jim daří, nebo ne, i ten call je pak o něčem jiném.“ Tohle vám asistentka nedodá.

TIP: Ve firmě Seferios mají zvlášť obchodníky a zvlášť makléře. Obchodník primárně řeší nové akvizice, makléř následně komunikuje a pečuje o stávající klientelu. To je obrovská výhoda. Oba se totiž mohou zaměřovat na to, v čem jsou opravdu dobří a rozvíjet tak nejen sebe a klientovy finance, ale i celkový business.

7. Prodáváte atraktivní produkt klientům, kteří mají zájem

Klienti, se kterými se budete bavit, se o dění na kapitálových trzích a investice aktivně zajímají. Je to obrovský rozdíl a výhoda oproti takovému prodeji reklamních předmětů. Rozhodnutí investovat je na klientovi, někteří klienti mají docela velkou chuť riskovat. „Klienti bývají sami hráči. Samozřejmě existují zákonné „brzdy“, které klienta často chrání před vlastními rozhodnutími. Někteří klienti to začnou brát jako kasíno. Oni však vědí, do čeho jdou, a nikdy to nehází na nás. Koneckonců investiční poradenství není naší parketou,“ objasňuje nám David, jak to funguje v praxi.

8. Stát se profíkem chce čas a praxi

Absolvování úvodního školení z vás profíka neudělá. David Martiňák i ze své vlastní zkušenosti radí dát tomu minimálně půlrok života. Intenzivně. „Půl roku pracovat, přijít domů a zase se vzdělávat. Lidé v Česku totiž poznají, kdy se baví s blbcem a kdy s profíkem. Já jsem ze začátku tuhle práci nesnášel. Každý den jsem si po obědě hledal jinou. Nesnášel jsem tuhle komunikaci, pořád dokola to samé, nedařilo se mi a neuměl jsem to. Ale pak přišly dva tři úspěchy a ty mi hrozně pomohly. Uvědomil jsem si, jaký to má smysl a kam to vše mám směřovat. Teď si dovolím tvrdit, že tomuto oboru rozumím. Před klienty jsem si jistý a je to i díky nějaké zkušenosti a praxi.“

9. Na osobní schůzce námitky již neřešíte

S námitkami se setkáte v každém oboru. Když se vám podaří přesvědčit klienta, aby vám věnoval svůj čas, z velké části máte vyhráno. Zaujmout klienta a přesvědčit ho, aby vás vůbec vyslechl, nebude vůbec jednoduché. A s jakou nejčastější námitkou se potkávají při podnikání na kapitálových trzích? „Nemám zájem.“ Tito lidé však nemají zájem se s někým vybavovat po telefonu. Dobrý obchodník se proto musí umět rychle srovnat, být ostrý a hodně asertivní. „Jednáte s lidmi na úrovni, oni nemají zapotřebí se bavit s někým podřadným. Dejte jim najevo, že by měli poslouchat, nebojte se mluvit důrazně, zdůrazněte svou profesionalitu,“ prozrazuje David, co mu v salesu funguje.

10. Nikdy nepomlouváte konkurenci

V praxi se mnohem častěji potkáte s klienty, kteří již někde investují. Nenechte se tím odradit. Není to nic proti ničemu, je to jen o tom najít s klientem společnou cestu. „V takových případech se jich ptám, kde investují. O firmách tady v Česku mám dobrý přehled, vím, kde jsme a nejsme lepší. Nikdy však nezačnu konkurenci pomlouvat, i když vím, že je špatná,“ říká David. Klienta získáte nejjednodušeji tak, že ho přesvědčíte, aby využil a tím pádem porovnal možnosti u vás a u konkurence. Pak to sám pochopí.

11. To, proč to opravdu děláte, je atmosféra

Obchodníci mladé generace nechodí do práce ani do zaměstnání. Obchod je jejich lifestyle, druhý domov a kolegové jsou spíše přátelé. Svět investic není žádná výjimka. „U nás je pořád skvělá atmosféra, soutěživost, která nás žene kupředu. Jsme tu lidé hodně typově podobní, takže hodně času trávíme spolu i mimo práci, na sportech, dovolených, atd. Je tady sranda, v týmu vládne dobrá nálada, a to pro mě hodně znamená,“ vypočítává David, co ho na životním stylu obchodníka baví.

Žijete stejný lifestyle a ještě nejste na burze? Právě teď, jste našli práci snů! A dobrou zprávou je, že v Seferios momentálně hledají dravé a houževnaté obchodníky. Ozvěte se jim.

button zajima me tato prilezitost

Text: Jana Orlovská

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno