Nulté kolo pohovoru? Jak zaujmout personalistu již v telefonu

17. Listopad 2015

Spousta z nás se při výběrovém řízení na novou práci soustřeďuje zejména na to, jak při pohovoru co nejdůvtipněji odpovídat na nejrůznější zapeklité otázky personalistů, jak se správně obléknout nebo jak se tvářit. Málokdo si však možná uvědomuje, že často rozhoduje již první kontakt, do nějž se s HRisty dostáváme. V e-mailu si můžete leccos promyslet, měl by teda mít hlavu a patu, ale personalisté většinou zavolají a to je dobře. Doménou obchodníka je totiž telefon, a měl by jej perfektně zvládat. Jak se dobře zapíšete?

interview2up

1. „Haló, tady personalista…“ Zachovejte klid a bonton

Nečekaný telefonát nás však dostává do nelehké situace, která nás může zaskočit a může ovlivnit naše komunikační schopnosti i myšlenkovou hbitost. Dobrá zpráva je, že personalisté chápou, že se uchazeč může cítit zaskočen, zvláště pokud volají nevhod, jeho chování v takovém případě však nesmí personalistu nadobro odradit. „Chápu, že můj telefonát může uchazeče zastihnout v situaci, kdy se nemůže hovoru plně věnovat. Pak je na místě se omluvit a domluvit se na pozdějším telefonátu,“ říká Jarmila Kasalová, HR ředitelka Rodinného pivovaru Bernard.

hledáme obchodníka

2. Nedostupnost je známka neprofesionality, říká Lenka Estévez z Vodafone

To potvrzuje i Lenka Estévez, Senior Recruitment Specialist společnosti Vodafone, která jako další negativní jev zmiňuje navíc nedostupnost uchazečů: „S čím se bohužel často setkáváme, je dlouhodobá nedostupnost kandidátů na telefonu, je nutné jim volat opakovaně, a neozývají se zpět. Firmy samozřejmě neočekávají zvednutí telefonu po prvním zazvonění,  ale je slušnost zpětného kontaktu co nejdříve,  či pokud nemáte čas, hovor třeba krátce  přijmout a navrhnout, kdy se vám to hodí lépe. Vynechejte, prosím, detaily, že jste zrovna s kamarády na pivu a opravdu se vám to nehodí.“

3. Neznalost neomlouvá. Pamatujte si, kam všude jste CV posílali!

Další úskalí může nastat ve chvíli, kdy sice zvednete telefon, ale nejste schopni si uvědomit, z jaké firmy je personalista na druhé straně. Jana Toningerová, HR manažerka ve společnosti Sanmina, v takovém případě radí nedat to na sobě znát: „Osobně nevnímám moc dobře, když mi kandidát několikrát hned při prvním kontaktu do telefonu zopakuje: ,A z kteréže firmy to voláte? Tak to nevím…. Víte, já jsem těch životopisů poslal hodně, a teď už ani nevím kam.‘ Je jasné, že pokud někdo hledá práci, aby zvýšil své šance na úspěch, reaguje na víc pracovních pozic. Nedoporučuji to však říkat tak otevřeně. Pokud si v té chvíli nevzpomenete na danou firmu, nechte si to prostě pro sebe a poté si v klidu projděte všechny své reakce a podívejte se na webové stránky dotyčné firmy.“

4. Komunikativnost, stručnost a pozitivní naladění – 3 klíče k pohovorovým dveřím

Jak tedy správně zapůsobit? „V případě, že volám uchazeči a chci ho pozvat na osobní pohovor, jsem ráda, když se představí a je v telefonu komunikativní a hlavně pozitivní,“ říká Jarmila Kasalová. A Lenka Estévez dodává: „V telefonu je důležité nemlčet, ale ani nezačít dlouze mluvit o tom, jak už vás to v práci nebaví a chcete urgentní změnu,  jedno kde. Trpělivě vyčkejte na otázky a snažte se je stručně zodpovědět. Je možné, že jde o klíčové věci, rozhodující o pozvání k osobnímu setkání.“

5. Ukažte proaktivitu a do firmy zavolejte jako první!

Rozhodně není na závadu po odeslání životopisu do firmy zavolat a ujistit se, že CV dorazilo a že jste byli zařazeni do výběrového řízení. Zvláště u obchodníků, u nichž to značí aktivitu a drive, je to vnímáno pozitivně. Neznamená to však, že budete volat každý den ve stylu čím více telefonátů, tím více Adidas… „Extrémem jsou kandidáti, kteří jsou nedočkaví a volají i několikrát, aby se ujistili, jestli budou pozvaní na pohovor. A když už jsou pozvaní, pak zase stále volají o  výsledek. V takové situaci je bohužel většinou personalista v pozici, kdy to urychlit nemůže. Většinou dané rozhodnutí už nečeká na něj, ale třeba na hiring managera a věčné uhánění personalisty nepomůže. Méně je někdy více,“ varuje před přílišnou aktivitou Jana Toningerová.

6. Termín pohovoru – zkouška vaší flexibility a skutečného zájmu

Pokud bude personalistův dojem z vás pozitivní, nastane okamžik, kdy je třeba si domluvit osobní pohovor – a především se shodnout na vhodném termínu. Lenka Estévez doporučuje snažit se být v této fázi flexibilní. Jestliže pracujete, pochopí HRisté ranní či pozdně odpolední termíny, případně setkání přes oběd, navrhovat však sedmou hodinu ranní, ale i večerní už je považováno za přinejmenším neslušné. „Podobným věcem je potřeba se vyvarovat i v e-mailové komunikaci – poznámka u životopisu, že pozice vás velmi zajímá,  ale personalista vám má volat po 20. hodině, bývá při selekci často negativním filtrem,“ upozorňuje Senior Recruitment Specialist společnosti Vodafone.

hledáme obchodníka

Jak se odlišit a získat personalistu na svoji stranu? 3 tipy na závěr

  1. Na výběrová řízení se samozřejmě hlásí více lidí, mnohdy s podobným zkušenostním profilem jako vy. Proto je tak důležité i vaše fluidum a styl, jakým na HRistu zapůsobíte a kterým se od ostatních odlišíte. Jana Toningerová radí zapracovat na tomto aspektu již při posílání CV. „Vyhněte se vzorovým životopisům, které jsou volně dostupné. Abyste vybočili z řady, je potřeba svůj životopis ozvláštnit, zpracovat jinak než ostatní. Vřele doporučuji probrouzdat internet a nechat se inspirovat na zahraničních serverech,“ podělila se s námi Jana o svůj tip.
  2. Co platí při prvním telefonátu na Lenku Estévez? „Buďte vstřícní,  mluvte energicky a pozitivně,“ zdůrazňuje Lenka, „nerozvádějte detaily, které je lepší doplnit u osobního jednání,  na druhou stranu zaujměte přívětivý tónem,  zopakováním zájmu o firmu a pozici a pochlubte se úspěchem a příklady, co se vám kdy podařilo.“
  3. Pokud si vezmete k srdci naši poslední radu, uděláte si u personalisty očko jako málokdo. Není to sice první kontakt (i když může být poslední), doporučuje Jana Toningerová jako velmi pěkné gesto po absolvování osobního pohovoru zaslání emailu, kde poděkujete za čas, který vám byl ve firmě věnován, a za příležitost se prezentovat. „V zahraničí je to běžný standard, ale u nás to zatím tak běžné není a budí to velmi dobrý dojem,“ vysvětluje Jana.

Foto: s.yimg.com

© 2024 imper.cz