Negativní kritika? S námi ji zvládnete!

 |  Články  |  Lifestyle  |  Redakce BA  |  1 221x přečteno

Kritika tu je, byla a bude. Kritizují-li nás lidé mezi čtyřma očima, můžeme si to s nimi na místě vyříkat a dodat pádné argumenty. Bohužel často se stává, že kritika přijde jak bumerang z čistého nebe a zaútočí tak rychle, že než se vzpamatujeme, může být vážně zle. A to především ve chvíli, kdy opravdu takzvaně „o něco jde“. Negativní kritika se může objevit ve Vašem e-mailu od některého z Vašich zákazníků nebo klientů, můžete se dočkat nepříjemného telefonátu, nebo si o sobě dokonce přečíst na internetu nebo v novinách. Jak se v takové situaci zachovat?

tygr

Nejednejte ukvapeně

Nejhorší, co můžete v takové situaci udělat, je nepřiměřený útok. Je jasné, že Vás negativní kritika nenechá chladnými, obzvláště pokud je neoprávněná. Ale právě proto byste měli Vaši reakci prvně zvážit, trochu vychladnout a jednat s čistou hlavou. Začnete-li se ihned rozčilovat, házet do placu nepodložená fakta a navíc budete ještě používat ne zrovna slušné výroky, pak Vaše reakce vzbudí ještě více otázek a přiměje okolí k názoru, že na té kritice asi opravdu něco bude…

Nereagujte

Pokud je negativní kritika na Vaši osobu nedůvěryhodná, je zřetelné, že se jedná o pomluvy a nemůže Vás nijak ovlivnit ve Vašem podnikání, pak ji neřeštenereagujte. Vaší reakcí byste tak rozdmýchali ještě větší oheň a splnili přání toho, kdo Vás kritizoval, aby se do Vás mohl ještě více „obout“.

Mějte po ruce fakta

Chcete-li, aby Vaše obranná reakce působila opravdu věrohodně a přesvědčila okolí o tom, že pravdu máte Vy, pak používejte vždy pravdivá, podložená fakta, statistikydata. Máte-li vedle sebe zákazníky, partnery, nebo klienty, kteří by byli ochotní se za Vás veřejně postavit, pak máte další eso v rukávu.

Vyžádejte si prostor

Pokud se kritika na Vaši osobu nebo firmu objevila v novinách či na internetu, vyžádejte si v redakci nebo u majitele webu prostor pro Vaši reakci. Nevyhrožujte ani nenadávejte, pouze podotkněte, že byste rádi uvedli věci na pravou míru a dodali správné a především pravdivé informace.

Uznejte svou chybu

Pokud jste opravdu pochybili, převezměte za Vaši chybu odpovědnost a omluvte se. Nestačí však jen omluva. Zmiňte rovnou i co nejrychlejší řešení, jak situaci napravit a co udělat pro to, aby se už neopakovala. Dejte Vašim „odpůrcům“ najevo, že o chybě víte, litujete jí a máte snahu ji vyřešit.

Rada na závěr

I když Vám veřejná negativní kritika v první řadě pořádně „pohne žlučí“, snažte se ji brát jako příležitost. Vytěžte z ní co nejvíce, je jen na Vás, jak zareagujete a využijete kritiku ve Váš prospěch.

Text: Redakce BA

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno