Obchodník čelí odmítnutí 10× denně. Jak vzít negativní zpětnou vazbu s klidem?

 |  Články  |  Obchod  |  Petra Vajová  |  3 380x přečteno

My obchodníci slýcháme NE alespoň ve dvou třetinách telefonátů. Jde to eliminovat – tím, že si vybíráte relevantnější klienty, budujete brand a leadové platformy a stáváte se autoritou, které se potenciální zákazníci ozývají sami. Tak, jak vás to na BusinessAnimals.cz učíme. Přesto k životu salesmana bude vždy patřit negativní feedback. A nemusí být jen od klienta, ale třeba od šéfa nebo kolegů. Někdy vás sejme tak, že máte chuť se vším praštit. Ale víte, co se říká: Klid je známka moudrosti a vyrovnanosti. Takže?

Young businessman with female colleague discussing over laptop at table in office

1. Reagujte na kritiku s klidem

Je velmi těžké udržet klid, pokud je na vás někdo hodně nepříjemný na schůzce nebo vás pucuje šéf a vy zažíváte pocit viny. Nebo třeba vzdoru a vzteku. Ať tak, nebo tak, neposlouchejte své ego. To vám totiž říká buď „jsi k ničemu“ (vina a úzkost), nebo „on ti křivdí“ (vzdor a vztek). Za každých okolností se soustřeďte na to, co vám osoba naproti říká a nesoustřeďte se na sebe a své myšlenky a pocity. Nejdřív on/ona, potom vy.

Časový odstup je v tomto případě váš nejlepší přítel. Dejte si načas – před odpovědí klientovi se nadechněte, šéfovi argumentujte až po poradě, projděte se na vzduchu, jděte si opláchnout obličej. Jinak se můžete dopustit velké chyby.

2. Přijměte negativní zpětnou vazbu, i když nesouhlasíte

Nemusíte s daným člověkem souhlasit, to vůbec. Ale pochopte, že ať už vás jeho slova ranila či se cítíte jako hlupáci, vždycky je základním krokem kritiku přijmout. Je to to nejlepší, co pro sebe můžete udělat. Toto totiž umí jen málokdo a klient/šéf daleko více ocení, když budete jeho názor brát vážně. Ačkoliv si třeba myslíte opak nebo je kritika přehnaná. Proč si šéf myslí to, co si myslí? Není na každém šprochu pravdy trochu?

3. Buďte k sobě upřímní

Stěžoval si na vás klient? Neměli jste minulý měsíc dobré výsledky? Přišli jste několikrát pozdě na schůzku nebo jste ji zrušili? Sáhněte si do svědomí a buďte k sobě upřímní. Jestli jste něco pokazili, přijměte zodpovědnost a omluvte se. Klidně si napište do diáře nebo na papír, co jste provedli – a kolikrát – a zapomeňte na to. Už se tím nepranýřujte.

Dejte si také pozor na vztahovačnost. Ukazujete tím maximálně nevyrovnanost a potvrzujete tím své nedostatky. Samozřejmě že nejste ultra super vyrovnaní, to není nikdo, ale urazit se kvůli něčemu, co vlastně ani nebylo míněno tak zle, je ukázka slabosti. Přemýšlejte o kritice jako o příteli, který vás upozorňuje na možnost posunu kupředu.

4. Co když si kritiku opravdu nezasloužíte?

Víte, že jste nic nepokazili, výborně jste pracovali a klienti vás milují. Ale vaše porada nebo telefonická konverzace s jindy příjemně naladěným klientem se změnila v horoucí peklo. Tady je důležité se zastavit a tiše naslouchat. Mějte ruce v pěst, skřípejte zuby, představujte si šéfa nebo klienta v pyžamu po dědovi, ale hlavně buďte v klidu. Třeba se špatně vyspali nebo jim není dobře. Nikdy nevíte, co lidé kolem vás prožívají. Pak celou situaci hoďte za hlavu a třeba se i omluvte. Na 150 % se dotyční nad sebou aspoň zamyslí anebo se vám později omluví.

5. Negativní zpětná vazba je dar

Někdy je dobré své podřízené „vyválet v bahně“. Třeba tolikrát, než zůstanou jen ti nejsilnější a vytvoří se tak stabilní tým lidí, kteří jsou ochotní na sobě pracovat. A to jste rozhodně vy, i když si to třeba ještě úplně nemyslíte. Takže čím víc kritiky, tím víc zkušeností. Je to jako ve škole – uděláte chybu, učitel vám dá špatnou známku a vy musíte přijít na to, jak je to správně, abyste příště dostali jedničku. Jakmile se těch jedniček naskládá víc, jste sebevědomější a disciplinovanější. Super!

Ale pozor! Jestli vás nikdy nikdo nepochválí a pořád vás jen kritizuje a vy víte, že má pravdu a nic s tím neděláte, změňte přístup nebo rovnou práci. Jestli pravdu nemá, tak taky změňte práci. Pracujete totiž s člověkem, který má očividně velký problém sám se sebou a řeší ho tak, že řve na ostatní.

5 rychlých tipů, jak zvládnout negativní feedback

  • Zavolejte přátelům a zeptejte se jich, co na vás oceňují.
  • Podobné věci, stejně jako úspěchy a překonání překážek, si pravidelně zapisujte. Do mobilu, diáře, na ledničku – prostě kdekoli, kde to budete mít na očích.
  • Jděte na dobré jídlo – hřešte. Jděte sami do kina na úplnou hloupost, u které nemusíte přemýšlet. Skočte si na masáž nebo jen tak do wellness. Kupte si knížku o historii nebo o cestování.
  • Pořádně se vyspěte.
  • Na druhý den dojděte do kanceláře s úsměvem a odhodláním všem „nakopat zadek“. V klidu pokračujte ve své práci. Včerejšek už se nezdá tak strašný, že?

Text: Petra Vajová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno