My ženy máme umět květiny přijímat, jinak nás jimi muži nezahrnou, říká CEO rozvozu květin Givelo

07. Leden 2018

Dvaadvacetiletá Natallia Mičková vyrostla obklopená květinami. „V Bělorusku, odkud pocházím, je květina týdně od tatínka, bráchy či kamarádů naprostou samozřejmostí. Nápad na digitální platformu, která by vázala čerstvé květiny a do 90 minut je dovážela na určené místo, které si zákazník naklikal i s osobním věnováním, tak byl nasnadě. „Zkoušeli jsme dopravní službu i kurýry, ale nejlépe nám funguje vlastní dovoz, potvrzuje Natallia předpoklad, že delikátní balíček vyžaduje pečlivou ženskou ruku. Týdně rozvezou po Praze kolem 50 kytic.

Domluvte si konzultaci
  • Natallia Mičková, 22 let, CEO „digitálního květinářství“ Givelo.
  • Do Prahy přišla z rodného Běloruska za studiem a příležitostmi. Bylo jí 17. Aby se naučila lépe česky, potřebovala vyjít z komfortní zóny rusky mluvící komunity.
  • „Následně mě kamarád přetáhl do e-shopu s nábytkem, kde začala ta pravá škola. Dostala jsem na starost celý e-shop i show room, řešila jsem objednávky, reklamace i nespokojené klienty. Hodně mi to dalo,“ oceňuje dnes zkušenost z e-commerce, kde makala i 12 hodin denně za 15 tisíc čistého. Byla to slušná průprava pro Givelo. 

Jak jsi se stala odbornicí v úplně novém oboru, navíc v tak mladém věku?

Ke květinám jsem měla vztah odmalička. Na východě se dávají kytky pořád snad ke každé příležitosti. Na MDŽ dokonce i policisté rozdávají květiny. Zastaví vás a místo pokuty dostanete kytku.:-) Přijde mi to krásné. Ženy jsou zahrnuté květinami, to mi tady v Čechách chybělo.

U nás vidíš rozdíl v čem?

Muži vidí, že ženy jsou dnes velmi emancipované, a myslí si, že o květiny nestojí. Říkají si, že přeci nebudeme mít radost z něčeho, co za týden zvadne. Zbytečně vyhozené peníze. Vnímají vše příliš pragmaticky. Ale už nepřemýšlejí o tom, jak lze květinami navodit příjemnou atmosféru a domácí pohodu. Kamarádova přítelkyně se mi jednou svěřila s tím, že miluje kytky, ale on jí je nenosí. Když jsem se ho zeptala, proč jí nedá občas kytku, tak mi odpověděl: „No já jsem jí jednou puget přinesl a měl jsem pocit, jako by si říkala, co jsem zase provedl.“

hledáme obchodníka

Dávejte mužům upřímně najevo, jak vás květina potěšila. Oni nakonec zjistí, že jsou za frajera, a budou vám ji nosit furt.

Muži se bojí květiny darovat, aby to nevypadalo, že si potřebují něco „vyžehlit“. Je to tedy na nás ženách. Měly bychom se naučit květiny přijímat s radostí a ukázat jim, jak nás to těší. A to nejen v tu chvíli, ale každý den dávat najevo, jak je krásná, voňavá. Uvidíte, že budou nosit květiny častěji. Nakonec to všechno budou dělat, aby posílili své ego a „byli za frajery“.

Jednoduchý manuál, jak nenápadně přimět muže, aby vás zahrnoval květinami

  1. Na darovanou květinu reagujte s velkým nadšením.
  2. Květinu neustále chvalte, často si k ní přivoňte a opakujte, jakou vám dělá radost.
  3. Nezapomeňte se pochlubit ostatním na Instagramu.

Co všechno je třeba udělat, aby vzniklo celé tohle e-commerce podnikání?

Byla to dlouhá cesta. Já jsem nastoupila jako CEO projektu v březnu. Musela jsem si ještě dodělat školu a státnice. V té době jsem se věnovala spíše estetickým věcem – jak udělat branding, zajistit portfolio květin, jak vymyslet název, logo a mnoho dalších věcí. Naštěstí jsem na to nebyla sama. Našli jsme prostory, kolega se postaral o zaměstnance, logistiku a účetnictví. A nejdůležitější bylo zajistit celou technologickou stránku, aby rozvoz fungoval. Kolega byl pro aplikaci, mně se ale nezdálo, že by lidi stahovali appku kvůli jedné květině. Mnohem větší smysl měl web, e-shop, do nějž jsme také investovali čas a peníze.

Lidé ocení péči navíc, proto před odesláním květiny posíláme její fotku, a po předání od nás klient obdrží sms o tom, že kytička byla předána a může očekávat reakce od obdarované.

Proč je to zajímavý byznys? Roste trh s květinami?

Jde o trh, kde jsou zajímavé marže, ty se ale vyplatí jen ve velkých objemech. Chtěla jsem dělat primárně online, ale v Česku se to nedá. Lidé si možná květinu vyberou online, ale mají z toho obavy objednávat online – že nedorazí, nebo nebude vypadat jako na obrázku. Vše to vidím ve statistikách chování na našem webu, proklikají si květiny a nezamíří ke košíku, ale stráví třeba 5 minut čtením obchodních podmínek. Teprve potom nakupují. Trh potřebuje vyčistit a na tom se snažíme pracovat. Jediné, co můžeme udělat, je podpořit to offline.

Když jdu s někým na schůzku a potřebuji si toho člověka získat, tak mu vezmu kytičku.

Mohou květiny zlepšit obchodní vztahy?

Jistě, že ano. Je to tak snadné poslat ženě květinu a pak s ní navázat obchodní vztah. Když jdu s někým na schůzku a potřebuji si toho člověka získat, tak mu vezmu kytičku. Na lidi to působí moc dobře. Ať už se jedná o omluvu, obchod nebo třeba zlepšení vztahů ve firmě. Kytka potěší každého.

Jak jsi zvládla přerod ze studentky na podnikatelku. Bylo to pro tebe těžké?

Naopak, šlo to zcela přirozeně. Mamka, která má po Bělorusku síť se zahradnickým náčiním, mi byla příkladem. Líbilo se mi, jak byla úspěšná a že si mohla organizovat svůj čas.

Jakého obchodníka do svého týmu hledáš?

Měl by to být hodně zodpovědný a samostatný člověk, který vymyslí, jakým způsobem bude firemní klienty oslovovat. Od nás dostane veškerou podporu a podklady, které bude potřebovat. Cílem je zpříjemňovat prostředí firem a být pro ně varianta číslo jedna, jakmile budou potřebovat někomu ze zaměstnanců nebo vlastních klientů pořídit dárek.

Foto: Archiv Givelo

© 2024 imper.cz