„Člověka buď chytnu za srdce, anebo zůstává jen kvůli penězům,“ říká Irena Vrbová o motivaci zaměstnanců

 |  Články  |  Inspirace  |  Martina Richterová  |  6 670x přečteno

Obchodníci svým vystupováním společnost reprezentují. Často jsou vystaveni velkému tlaku na výkon, protože právě uzavřený počet obchodů ovlivňuje konečnou sumu na výplatní pásce. Nejen v tomto odvětví je důležité zaměřit se na motivaci zaměstnanců. Protože správně motivovaný zaměstnanec odvede mnohem lepší výkon než ten, který do práce chodí spíše rutinně. Motivace zaměstnanců je zásadní ingrediencí úspěšného nejen obchodního koktejlu.

Irena Vrbová s pejskem mluví o motivaci zaměstnanců

Irena Vrbová, konzultantka o tom, jak motivovat zaměstnance

V článku se dozvíte:

  • Proč je motivace pro zaměstnance tak důležitá.
  • Jaké jsou typy motivace.
  • Jak poznat „srdcaře“.
  • Je rozdíl mezi motivací u mladých lidí a starších generací.

Jak motivovat zaměstnance i lidi k odvedení výborných pracovních výkonů? Tuto otázku si pokládají snad všichni manažeři. Možná po přečtení článku s Irenou Vrbovou získáte nový impuls.

Motivace je hybnou silou, která nás žene kupředu! Jak motivovat zaměstnance i své okolí?

Pojďme trochu do historie. Slovo motivace vzniklo z latinského slova „motus“, což znamená v překladu pohyb. Je to tedy jakási „hybná síla“ chování. Pak tedy vždy, když chcete dosáhnout nějakého cíle, například realizovat dvojnásobný zisk či expandovat do zahraničí, musíte mít motivaci. Čím více jsme motivovaní, tím rychleji a houževnatěji se k cíli ubíráme. Dobře motivovaný člověk s pevnou vůlí dokáže téměř cokoliv.

Proč je motivace pro zaměstnance tak důležitá?

Tuto otázku jsme položili paní Ireně Vrbové, která působí jako konzultantka v oblasti obchodu a je také zakladatelkou společnosti ÚspěchvPortu.cz.

„Motivace dává člověku odpověď na to, PROČ dělám tuhle práci a proč v této společnosti/týmu. Měla jsem klienta, který si našel do firmy asistentku. Chtěl ji jako svoji pravou ruku. Po roce mi řekl, že to nevyšlo. Já o dva měsíce později šla na schůzku k jinému svému klientovi a bum bác otevřela mi ona. Tak jsem si říkala: „Ty jo, co teď? Mám mu to říct…?“ Nakonec jsem neřekla. Ona tam je už šest let a funguje jako víno. Stejná dáma, ale jiní šéfové,“ 🙂 popisuje s úsměvem Irena.

Univerzální návod není, každý člověk je individuální a potřebuje jinou formu a míru motivace

Jak tedy dosáhnout toho, abychom měli kolem sebe podřízené, kteří jsou skvěle motivovaní k tomu podávat ty nejlepší výkony? „Univerzální návod není, každý člověk je individuální a potřebuje jinou formu a míru motivace. Je zde ovšem klíčová role vedoucího pracovníka, který musí jít příkladem, být sám motivovaný a motivaci vnášet do kolektivu i k jednotlivcům. Pokud je demotivovaný vedoucí pracovník, přenáší většinou nevědomky demotivaci i na svůj tým. Takový kolektiv může být až kontraproduktivní, zabíjí se zde veškerá kreativita, chuť cokoliv měnit, společně růst, týmový duch,“ říká Stanislav Hampl, ředitel internetového obchodu SigmaShop.cz.

„Buď chtějí pracovat od srdce, nebo pro peníze a další benefity,“ říká Irena

Irena vnímá typy motivace jako dva velké balíky.

  • Za prvé dokážu člověka chytit za srdce, zaujmout tak, že chce pracovat se mnou a běžet se mnou za firemními vizemi. Dá do firmy srdce.
  • Anebo ho nechytnu za srdce a je u nás kvůli penězům nebo třeba služebnímu autu, telefonu.

„První skupina chce také peníze, ale vím, že firmu v krizi podrží. Ta druhá skočí přes palubu a půjde raději jinam,“ říká Irena.

Jak tedy v praxi poznáme srdcaře od zaměstnance, kterému jde jen o peníze? Irena nám k tomu poskytla dva názorné příklady srdcař versus člověk, který pracuje jen pro peníze (a další benefity):

  1. Je třeba nutné zůstat v práci přesčas. Srdcař zůstane. Ten, co chce peníze, buď nezůstane, nebo bude chtít příplatek. Samozřejmě i srdcař bude rád, když dostane zpětně odměnu, ale není to pro něj priorita. Zůstal by i bez toho.
  2. Pracovník dostane nabídku od konkurence, aby šel pracovat k nim. Konkurence nabízí vyšší plat (ne o moc). Srdcař se hodně zamyslí a vše důkladně zváží (náplň práce, vizi firmy, kolektiv, šéfa, atd..). Nakonec si řekne, že těch pár stovek navíc mu za to nestojí, a k této firmě má silné pouto. Ovšem ta druhá skupina lidí, co jim jde jen o peníze, klidně odejde ke konkurenci.

Vedoucí pracovník může využít několik druhů motivace. Je na každém, v jaké míře a jaké motivační prostředky zvolí. Stanislav Hampl rozděluje motivaci na dvě skupiny:

  • Pozitivní motivací je mzda, seberealizace, pochvala, zainteresovanost.
  • K negativní motivaci patří například srážka na mzdě, faktor strachu, tedy možnost přijít o místo, existenční faktor.

Tlak na výkon vyvolává protitlak, říká vedoucí obchodního týmu

Žádný člověk není takový superman, aby dlouhodobě vydržel tlak na výkon a nebyl unavený, podrážděný či by se to neprojevilo v oblasti zdraví.

„Některé firmy, když mají problémy s příjmem a náklady, začnou tlačit na obchodníky, aby přinášeli do firmy více peněz. Krátkodobě to funguje, ale z dlouhodobého hlediska může dojít k poklesu výkonu. Je to kvůli vyčerpanosti. Strachová emoce nás krátkodobě „vyhodí“ do akce, z dlouhodobého hlediska nám energii bere,“ vysvětluje Lucie Cieslarová, vedoucí obchodního týmu, která se také zabývá typologií obchodníků a psychologií.

Je nějaký rozdíl v motivaci manažerů, obchodníků nebo třeba zaměstnanců v back office?

Irena i Stanislav se jednoznačně shodují na tom, že motivovat můžeme každého. Je důležité zvolit správnou míru, způsob a druh motivace.

„Všichni zaměstnanci by předně měli znát mzdové motivační schéma, vedoucí pracovník by je měl seznámit s plány, cíli, vizí. V případě splnění plánu má být jasně definovaná odměna, nemusí se jednat pouze o finance. S oblibou používám i motivaci formou vnitropodnikových soutěží, případně po splnění obratového a rabatového plánu vezmu své podřízené na společnou večeři. Vědí tedy, že pokud splní plán, dobře se nají, je zde opět ta hybná síla chování,“ popisuje motivační systém ve své firmě Stanislav.

Říká se, že pouze finanční motivace u mladších ročníků příliš nefunguje. Chtějí něco víc

„Ve svém týmu mám mladé telefonistky. Abych je mohla dostatečně motivovat, musím poznat jejich zájmy a potřeby. Proto jsem jednu z nich pozvala na večeři a poprosila ji, ať se o své práci rozpovídá. Zjistila jsem, že to opravdu dělá srdcem a její motivací je to, že ji práce moc baví,“ upřesňuje Irena.

Stanislav poukazuje na to, že mladší uchazeči se u pohovoru často ptají na benefity, možnost home office, teambuildingové akce a různé volnočasové aktivity. Již méně je zajímá pracovní doba a počet odpracovaných hodin. „Tuto generaci je těžší udržet ve firmě delší dobu, chtějí se neustále někam posouvat a rozvíjet,“ vysvětluje Stanislav.

Jak motivovat sám sebe k lepším výkonům?

„Najít si práci, která mě baví. A pracovat na sobě. Obojí spolu úzce souvisí,“ uzavírá Irena.

Jak motivujete své zaměstnance vy? Zkuste nahlédnout na na tipy a letní citáty, které vás možná inspirují.

 

 

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno