Jiří Šedek na TÉMA TÝDNE: „Jakých základních chyb se lidé v MLM dopouští?“

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  6 245x přečteno

Přímému prodeji se v Česku věnuje přes čtvrt milionu lidí, ne každému se v něm však daří. Existuje vůbec recept na úspěch? Chtěli jsme se bavit s někým, kdo si prošel neúspěchem v MLM, nevzdal to a dneska má za sebou výsledky. Jinými slovy někoho, kdo nebude o úspěchu ve struktuře jen planě mluvit. Obrátili jsme se na Jiřího Šedka, který se v oblasti přímého prodeje a rekrutování pohybuje již 5. rokem a proškolil stovky lidí. Jirku jsme zastihli na konferenci v Německu, ze které vznikl krátký rozhovor o jeho začátcích a způsobu, jakým přetavil základní chyby v úspěšnou strategii.

jirisedek

Jiří, kdy a proč jste se vlastně vy dostal k MLM? Co bylo impulzem?

Mě nejvíce fascinovala ta svoboda, kterou jsem viděl u vrcholových podnikatelů v tomto oboru. Že to nebyli otroci své firmy jako většina kolem mě. Líbila se mi ta kvalita života, jakou měli. Určitě také to, že jsem chtěl začít něco vlastního, ale neměl jsem peníze ani nápad. A také jsem se necítil abych něco sám „rozjížděl“. Takže pro mě to byla šance začít hned. Ne čekat, až někdy něco a bůh ví kdy.

Při našem prvním setkání jste zmínil, že jste v začátcích neměl výsledky. Definujme si tedy základní chyby, které jste dělal.

Většina nováčků slyší na školení od manažerů věci, které již nefungují. Slyší nesmysly jako „je to pro každeho“, „každý má stejnou šanci“, „oslovte každého“ a podobně. Já se dostal na začátku do fáze, kdy jsem v podstatě nevěděl, o co v tomto obchodě jde. Tak jsem obtěžoval své známé se super nabídkou a všem tlačil výrobky. Po nějaké době mi došlo, že reakce okolí jsou naprosto odlišné od toho, co jsem slyšel na školeních.

Proč jste se těchto chyb dopouštěl?

Šel jsem do toho bez zkušeností a znalostí oboru. Otevřel jsem si v podstatě „kadeřnictví“, ale neuměl jsem držet nůžky. Nevěděl jsem, že je to podnikání a že tam platí nějaké zákonitosti. Myslel jsem, že to je nějaká hra. Že to prostě budu dělat a ono se to „nějak“ rozjede.

Pak jste přehodil a začal podle svých slov dělat MLM správně – co vás ale motivovalo vůbec vytrvat, zůstat ve struktuře?

Já zůstal kvůli produktům. (Jirka prodává spotřební zboží z oblasti zdraví a krásy, pozn. red.) Ty jsem měl velmi rád, sem tam jsem i něco prodal, ale byla to spíš nahodilá činnost a já postupně rezignoval. Nedá se říct, že je správný a špatný způsob. Jen něco už nefunguje tak efektivně, jak tomu bylo před 10 lety.

Zní to dost depresivně, nicméně je to realita mnoha lidí v oboru. Co se tedy ve vašem případě tak zásadně změnilo?

Změna nastala v postoji podnikatele. Přestal jsem být nějaký distributor a přestal jsem „dělat MLM“ – začal jsem podnikat.

sedek2

Prozradíte 3 konkrétní techniky?

  1. Stávám se svým partnerům mentorem a učím je to osobně krok za krokem. Běžná praxe je, že jsou lidé prostě jen „zapsáni“ a ten někdo pak sleduje, zda se těm lidem daří, nebo nedaří. Ale podpora nula. Já mám pravidelné termíny, kdy se s lidmi scházím a učím je podnikání v síťovém marketingu. Prostě si své lidi vychovávám, stejně jako jsem byl pro tuhle práci „vychován“ já.
  2. Pracuji s lidmi v jejich začátcích, pomáhám jim vybrat lidi, které oslovit s produkty, komu nabídnout obchodní spolupráci, ale také identifikovat lidi, se kterými se nemají zdržovat. Ukazuji, jakým způsobem dlouhodobě pracovat s databází jejich kontaktů. Prostě způsob práce, který je dlouhodobě udržitelný a není postaven na náhodě.
  3. Vedu lidi, aby se k tomu stavěli jako k podnikání, takže s nimi mluvím ve všem na rovinu. Dovednosti o mezilidské komunikaci, kde získávat neomezené množství kontaktů a také jak se dostat od jednotlivých lidí k budování funkčních týmů. Jak identifikovat kličové lidi a jak s nimi pracovat. Prostě naprosto opačný postup než známé „prodávej a sežeň další lidi, co budou prodávat na tebe“.

sedek3

Vzpomenete si na konkrétní moment, kdy jste si uvědomil, že vám to funguje?

Asi po roce, když jsem se do toho pustil a mým lidem se začalo dařit. Když má síť začala po pár měsících rapidně růst v řádu desítek partnerů měsíčně.

Dnes to, co jste si vyzkoušel, sám učíte. Lze vaše techniky využít na všechny segmenty, produkty?

Ano, pokud se jedná o seriózní MLM podnikání. Pokud jde o projekt „dej peníze a sežeň lidi“, tak ne. V obchodě se produkty liší, ale lidé a metodika práce jsou stále stejné. Vždy jde o to dovést své lidi k úspěchu. Pokud si nevychováte své nástupce, rozsype se vám to a je jedno, jaký máte produkt.

Vytváření struktury je tedy o tom přivést k úspěchu další lidi. Jak na to? Co se vám konkrétně vyplatilo, co (ne)funguje?

Pochopit, že neexistují „ti správní“ lidé, je potřeba si je vychovat. A to je maraton. Mně pomohlo se o lidi upřímně zajímat a zjistit, proč začali, co od toho obchodu očekávají. Na rovinu si s nimi říci, o čem to je, a nastavit si správná pravidla hry. Utvrdil jsem se v tom, že lidé neslyší jen na sliby, pomůže, když reálně ví, do čeho jdou a nastaví se na to.

Čím začít, když jsem v MLM, nemám výsledky, nebo podnikám, či bych chtěla, ale nevím jak?

Spojit se s někým, kdo má výsledky – a to podnikatelské výsledky. Obloukem se vyhnout těm rozjížděčům a nadšencům, co běhají od firmy k firmě a čekají na zázrak. Prostě si najít partnera u kvalitní společnosti, protože ne každá je nastavená na dlouhodobý úspěch, a pustit se do práce. Přistupovat k tomu racionálně a kriticky.

Chcete podnikat a nemáte odvahu skočit do něčeho svého? Nefunguje vám stávající business? V programu ZačniodNuly.cz najdete metody a postupy, jak uspět, když vás to nikdo „nad vámi“ nenaučí. Jiří Šedek nám exkluzivně poskytl video svého webináře, kde odkrývá tajemství efektivní schůzky s klientem. Mrkněte sami a napište nám do komentářů, co se v MLM (ne)osvědčilo vám.

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno