Kašlete na Excel a CV. Soustřeďte se na HR nástroje, které skutečně pomohou přitáhnout obchodníky

14. Září 2016

Personalista je do značné míry obchodník. Od vedení má zadané nemalé cíle a minimum času na jejich splnění. Nehledě na to, že v době s nízkou nezaměstnaností má konkurence dravé zuby. V BusinessAnimals.cz se týdně setkáme s 20–30 firmami, které nám dají nahlédnout do svého náborového procesu. Z první ruky se tak dozvídáme největší bolístky náboru obchodníků do různých oborů, na různé typy úvazků, do společností různých velikostí. Brzy jsme však odhalili problém #1. Chcete ho slyšet a konečně zefektivnit proces obsazování sales pozic?

Vyzkoušejte leady

Náborování je těžký (a neviditelný) job

Běžný smrtelník si možná ani nedokáže představit, co všechno má osoba zodpovědná za lidské zdroje na starost. Zvenku to vypadá jednoduše; necháte marketing napsat nějaký inzerát, ten někde vyvěsíte, z toho vám nějak přijdou životopisy, vy si pozvete ty nejlepší a vyberete. Práce se dělá „nějak sama“ a vy zbytek času sedíte s nohama na stole. Takhle si práci personalisty představuje člověk neznalý – a vsadíme se, že i ve vaší firmě bychom takové (neinformované) jedince našli. Strukturovaný životopis často napoví jen málo o tom, jaký uchazeč opravdu je.

Co je problémem #1 personalistů v Česku?

Problém je právě objem práce samotné, který je často neviditelný komukoli z vedení nebo jiných oddělení. Odvážně řečeno – průser je, že jste zasekáni operativou. Hledání vhodných inzertních serverů, neustálá obměna textů inzerátů (aby konečně zafungovaly), nekonečné zapisování do excelových tabulek, hledání v uživatelsky nepřátelských databázích, které vám nedokáží adekvátně vyfiltrovat kandidáty, obvolávání. Musíte pozici prodat, naslouchat uchazeči, argumentovat, zvát, přizpůsobit se, když nedorazí, absolvovat hodiny pohovorů atd. A to je jsou jen samotné lidské zdroje. Ve spoustě firem je HRista zodpovědný za vnitrofiremní komunikaci, plánování eventů, někdy za účetnictví, marketing. Setkali jsme se s firmami, kde je HRista trenérem obchodníků.

„Hlavním problémem českého HR je upřednostňování plnění krátkodobých cílů na úkor dlouhodobých řešení.“

Často slýcháme, že to ani jinak nejde. Že vaším úkolem je splnit cíle zadané vedením společnosti, případně zahraniční matky. A ty bývají, upřímně, hodně ambiciózní. „Do konce října máme obchodní oddělení zvětšit dvojnásobně,“ řekla nám nedávno vedoucí HR oddělení velké finanční firmy. Byla půlka srpna. Když se nám svěřovala, vypadala všelijak, jen ne dostatečně klidně a otevřeně, aby se na problém podívala s perspektivou a začala ho konstruktivně řešit. „Proč si nenastavíte nástroje, které fungují dlouhodobě, a celý tenhle stres si neušetříte?“ ptali jsme se. Odpověděla stejně, jako desítky dalších před ní: „Nemám čas nic zjišťovat, po večerech číst nebo inovovat. Vím, že by mi prospělo používat LinkedIn, Facebook, ale tenhle měsíc se na ně zaučit nestihnu. Snad příští.“

Proč je to smrtelně nebezpečné?

Vidíte ten problém? Chápete, proč je smrtelně nebezpečný pro celou firmu?

Domluvte si konzultaci

„Nábor berete jako splnění krátkodobých cílů, rychlé zalepení díry a nevidíte dlouhodobé řešení.“  

Vy jste ti, kdo tvoří lidský potenciál firmy a tím pádem rozhodují o jejím úspěchu, nebo neúspěchu na trhu. Firma není nic jiného než lidé, kteří se ztotožní s její vizí a společně pracují na tom, aby se udržela, rostla a zajistila jim lepší a lepší podmínky a příležitosti. Pokud jste v kolečku inzertních portálů, CVček a excelových tabulek, jdete proti vlastní společnosti a její (i vaší) prosperitě.

Řešení? Uvažujte dlouhodobě a nechte si pomoct

Chápete po přečtení tohoto článku, kde je zakopaný pes? Že se skutečně musíte zastavit od otrockého plnění úkolů a udělat si čas na ten odkládaný LinkedIn? Udělat si čas na dlouhodobou strategii? Na to, že začnete budovat employer branding a využijete dlouhodobé efektivní nástroje jako PR články, blogování, videa atd., které k vám obchodníky přitáhnou samy, takže už nebudete muset lovit každé CV a volat i beznadějným kandidátům?

Pokud se vám už teď protáčí oči nad množstvím práce, které s tím souvisí, uklidníme vás. Nemusíte po nocích studovat a zpracovávat vůbec nic. V BusinessAnimals.cz se modernímu employer brandingu věnujeme již třetím rokem a se strategií i realizací PR formátů i následnou prací s nimi vám pomůžeme! Ozvěte se nám.

© 2024 imper.cz