Gentlemanské minimum: Co o vás prozradí podání ruky?

 |  Články  |  Jak na to  |  Pavla Lokajova  |  5 863x přečteno

Podání ruky je nejrozšířenější oficiální pozdrav a hlavně, v obchodě vaše vizitka. My se v BusinessAnimals.cz začali tématem podrobněji zabývat ve chvíli, kdy jsme přijímali nového kolegu se zvláštním podáním ruky. Zajímalo nás, co to o něm říká. Dneska tak analyzujeme obchodníky i klienty. Prostě, ne každý podává ruku správně a podle etikety. Už jen tím, že se jedná o první kontakt mezi business partnery, dozvíte se o druhé straně základní informace – stejně jako ona se je dozví o vás. Co (ne)dělat?

handshake

1. Dejte pozor na výraz při podání ruky

Během pozdravu doprovázeném (nejen) podáním ruky si dejte pozor na výraz, který máte v obličeji. Měli byste se mírně usmívat a dívat se klientovi přímo do očí, budete tak působit sebejistě a dáte mu pocit bezpečí. Nikdy se nedívejte přímo na ruku, je to považováno za nevychované, obzvlášť při podání ruky dámě. Pokud se budete tvářit konsternovaně nebo vyděšeně a ještě se přitom budete dívat jinam než na klienta, rozhodně tím na něj dobrý dojem neuděláte, naopak budete působit plaše a nejistě.

2. Kdy podat ruku?

Máte ve zvyku přicházet ke klientovi už s rukou přichystanou k podání? Děláte to špatně. Ruku byste měli podat až v okamžiku, kdy stojíte před klientem (ale zároveň dosti daleko, abyste nezasahovali do jeho osobní zóny), tedy v ideální vzdálenosti 60-70 cm, záleží na délce vašich a klientových paží.

Do podání ruky se ani nehrňte, pokud si nejste jisti, že ji máte podat jako první, tedy že jste osoba se společenskou předností – přednost mají například ženy, starší osoby a v daný moment osoby společensky či profesionálně výše postavené.

Přečtěte si také: Gentlemanské minimum o pravidlech stolování pro každý den

3. Postavte se a nemějte mezi sebou žádnou překážku

Výsadu sezení při pozdravu mají ženy a starší lidé, kteří se mohou sami rozhodnout, zda této výsady využijí, či nikoliv. Vy jako obchodník vždy vstaňte, když se budete vítat s klientem, pokud budete sedět za stolem, vždy jej obejděte a potřeste si s ním rukou bez toho, aby mezi vámi tento nábytek byl. Nechcete být přece považáni za líné nebo neslušné.

4. Nezapomeňte si sundat rukavice

Teď v zimě možná jezdíte na schůzky s rukavicemi. Pokud jste řešili dilema, zda si rukavice první sundat, a až poté se s klientem potřesením ruky pozdravit, nebo naopak, zvolte tu první variantu. Z pohledu etiky mohou ruku v rukavici podávat opět pouze ženy, ale v dnešní době se většinou první rukavice sundávají.

Nedáte z ruky mobil? Přečtěte si také: Gentlemanské minimum o 12 pravidlech mobilní etikety

5. Nepodávejte ruku otočenou dlaní vzhůru ani dolů

Pokud podáte ruku obrácenou dlaní vzhůru, vyjadřujete tím podřízenost klientovi. Naopak dlaní dolů k němu zase vyjadřujete nadřazenost. Ideálně tedy podávejte ruku kolmo k zemi, tedy hranou směrem k zemi, což vyjadřuje partnersky vyrovnaný vztah mezi oběma stranami.

6. Mějte pevný stisk

Všichni jste se už určitě setkali se stiskem ala leklá ryba. Pokud ruku pořádně nestisknete a ještě se z podání rychle vyvlečete, dáváte najevo svou nejistotu. Naopak pevným stiskem dáváte najevo svou sebejistotu. Pevným stiskem ale nemyslíme ocelové sevření, ve kterém klientovi drtíte ruku a dáváte najevo svou dominanci a agresi, kterými se jej snažíte zastrašit.

TIP: Pojďte se s námi seznámit a podat nám ruku na našem pátém Meetupu ve Sweet Rock Café. Už v pondělí 15. dubna v 19.00! 

7. Při podání ruky se vyvarujte dalších failů:

  • Příliš dlouhý stisk: Správný stisk ruky by měl trvat 1-2 vteřiny. Pokud trvá déle, začne se osoba naproti vám více soustředit na nepříjemné pocity, než na samotný hovor. Také to vyjadřuje, že po ní něco chcete – a to hned. Působí to také vtíravě nebo drze.
  • Stlačení prstů: Pokud místo stisknutí celé ruky stlačujete pouze prsty klienta, dáváte tím najevo, že si potřesení ruky nezaslouží nebo že vás kontakt s cizí osobou obtěžuje. Také to může vyjadřovat stydlivost a to, že něco skrýváte.
  • Zpocené ruce: Pokud trpíte na zpocené dlaně, je dobré je před podáním ruky nenápadně otřít. Nejenže je takové podání ruky pro klienta nepříjemné, ale dáváte mu tím také najevo, že jste nervózní nebo nejistí.
  • Tahání: Pokud klienta při třesení rukou taháte jakoby k sobě, naznačujete tím, že chcete mít následující situaci plně pod kontrolou a dominovat jí.

Nezapomeňte na správné podání ruky při vyjednání dealu, nejenže jej tím stvrdíte, ale také posílíte vzájemné pouto důvěry s klientem.

button vimvic

Foto: realadventure.co.uk

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno