Značku zaměstnavatele vnímá každý člen firmy jinak, poukázali experti na Employer branding z Česka, New Yorku a Londýna

 |  Aktuálně  |  Články  |  Pavla Lokajova  |  1 276x přečteno

„Moc se přesunula z firem na zákazníky – a také z firem na zaměstnance,“ začal svou přednášku Co-director skupiny MSL Global pro americký trh Brian Burgess. Poukázal tak na to, že co cítíme v České republice jako velkou výzvu pracovního trhu (konkurenční boj o talenty na trhu s velmi nízkou nezaměstnaností) je ve skutečnosti celosvětový fenomén, který má samozřejmě v každé zemi svou specifickou podobu. V panelové diskusi odkryl Burgess spolu se šéfem Etnetery Martinem Paličkou a zástupci londýnské a české tiskové agentury MSL aktuální výzvy v oblasti employer brandingu.

Značka zaměstnavatele není horečkou poslední doby, McDonald’s ji buduje odjakživa

Employer branding je slovo, které se v českých firmách skloňuje stále častěji, málokdy má ve firmách historii nebo jednotnou podobu, někdy se dokonce zaměňuje s HR marketingem a náborovou reklamou vůbec. Ředitel agentury MSL, která globálně pomáhá najít svůj unikátní postoj a následně jej komunikovat směrem dovnitř a ven firmám jako McDonald’s, Wallmart či Coca-Cola je přesvědčen, že svou značku má mít dnes definovanou každá společnost: „Některé to dělají od začátku své existence,“ naráží na fastfoody, kolové nápoje nebo také Starbucks. „Společnost má znát pocitové spouštěče (co vaše zaměstnance ráno motivuje vstát z postele a s úsměvem přijít do práce), jak se cítí v prostředí, kde pracují, jak vnímají interakce na pracovišti a co jsou problematické body jejich pracovní zkušenosti.“

Burgess také na základě 20letých zkušeností zejména s korporáty uvedl, že neexistuje jedno oddělení zodpovědné za employer branding a HR marketing. „Je to věc všech lídrů společnosti, každého jednoho oddělení. A když půjdeme do detailů, každého jednoho zaměstnance. I ten má svůj jedinečný pohled na to, kým společnost je, a ten šíří.“ Renomé firmy se tak šíří nejen v onlinu, ale také v retailu, prostřednictvím zkušenosti zaměstnanců a také klasické šeptandy.

2097 – do tohoto roku má Etnetera vybudovanou firemní strategii

Etnetera je v českém prostředí zajímavým příkladem, jak osobitá může firemní kultura být a jak z ní vychází veškeré další aktivity firmy. „Základem je důvěra v lidi. Když chcete inovovat, musíte jim vytvořit bezpečné prostředí bez výčitek,“ uvedl šéf Martin Palička. CEO má podporovat jednotlivce a oddělení k nejlepší práci a i když jde do tuhého, nepůsobit stresem. „Když budujete 100letou firmu, spousta rozhodnutí je paradoxně lehčích,“ uvedl Palička, „jestli máte daný rok růst 10% nebo 20% přestane být životně důležité, když chcete, aby vaši lidé odváděli dobré výkony dlouhodobě.“

S dlouhodobým výkonem stálého týmu souvisí další Paličkova zkušenost: „Nasazujte nejlepší lidi na největší příležitosti a ne na největší problémy. Ty sice nejrychleji uhasí, po nějaké době ale nejčastěji vyhoří. Mnohem progresivnější je naučit středně výkonné lidi takové problémy řešit. Nejrychlejší řešení nebývají nejlepší. Naopak černý humor je dle Paličky IT zásadní. „Sranda se u nás napřímo promítá ve výsledcích. Naopak, když se humor vytrácí, upadá firma.“

Foto: Karel Sanda a archiv Pavly Lokajové

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno