Jak poznáte skvělého firemního mentora? 6 poznávacích znamení uvnitř

 |  Články  |  Inspirace  |  Jitka Zoderová  |  1 734x přečteno

Říká se, že každý, kdo má bohaté zkušenosti, může být mentorem.  My si to nemyslíme. Jak tedy poznat opravdu dobrého firemního mentora? Není to jednoduché. Ovšem po přečtení tohoto článku už budete mít jasno!

1. Skvělí mentoři jsou iniciativní

Dobří mentoři by měli věřit ve své svěřence natolik, aby pro ně byli ochotní podstoupit riziko. To znamená představit je lidem, kteří by jim mohli být nápomocní při budování jejich kariéry, vzít je sebou na meeting s významným klientem, nebo je dostat na konferenci či školení, které by mentorovaného obohatily.

TIP: Je snadné o tom jen mluvit, ale závisí na mentorech, aby záležitosti dotáhli do konce a mentorovaného někam nasměřovali a posunuli. To je rozdíl mezi dobrým mentorem a osobou, která jen poskytuje rady.

2. Skvělí mentoři se zabývají výzvami

Skvělí mentoři investují do úspěchu mentorovaného, což často znamená, že předčí jejich očekávání.

TIP: Vždy od svého svěřence očekávejte víc. Mentorovaný si možná ještě není vědom všech svých schopností.

3. Skvělí mentoři netají svá selhání

Být v roli mentora může svádět k postoji „všechno znám, všechno vím“, a mentorovaní vás možná tak i budou vnímat. A kdo z nás někdy nechtěl zlehčit či úplně zatajit nějakou trapnou chybu, kterou jsme v minulosti udělali?

Nedělejte to. Tajením svých chyb mentorovanému nepomůžete. Pravděpodobně bude čelit stejným výzvám, kterým jste čelili vy a dopustili by se zbytečně stejných chyb. Ano, je těžké přiznat, že jste selhali, ale pokud jste se ze svých chyb poučili, poskytněte mentorovanému tento benefit v podobě moudré rady.

4. Skvělí mentoři mají zkušenosti, které mentorovaní chtějí

Možná se to zdá na první pohled jako samozřejmost. Nicméně si myslím, že mnoho mentorovaných pátrá po všeobecných věcech, ale nezaměřují se na nic specifického. Například, kdybyste chtěli být dalším obchodním manažerem, v tom případě by pro vás byl nejlepším mentorem stávající manažer, který byl nedávno povýšen. Samozřejmě, že více seniorní manažeři ve firmě budou mít cenné rady, ale mohou být již příliš napřed, tudíž by nemuseli mít takové porozumění a nebyli by schopní vás správně nasměrovat.

5. Skvělí mentoři jsou „emočně inteligentní“

Postavme se tomu čelem: Ne všichni jsme emočně inteligentní. Emoční inteligence vyžaduje otevřenou mysl a zvídavost, stejně jako naslouchání a správné porozumění řeči těla. Mentoři, kteří tyto dovednosti nemají, riskují, že mentorovanému spíše uškodí.

6. Skvělí mentoři říkají NE

Obzvláště při neplánovaných situacích může být pro mentora nastavení hranic složité. Avšak právě schopnost mentora říci NE za jakýchkoli okolností, jej činí efektivním.

Říkat ne, místo „možná“, není vždy příjemné, stejně jako přiznání se ke svým selháním. Říkat ne, je zkušenost, která k rozvoji vyžaduje čas a moudrost. Bez této dovednosti se vystavuje jak mentor, tak mentorovaný riziku, že budou nespokojení ve vzájemném vztahu a zároveň i z jeho výsledků.

Tak co, našli jste v tom sebe, nebo někoho od vás z firmy? Jaké jsou podle vás další znaky?

Text: Jitka Zoderová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno