David Snášel: „Nikdy se nevzdávám. Dokud se loď nepotopí, zůstávám na ní“

 |  Články  |  Rozhovory  |  Pavla Lokajova  |  8 883x přečteno

Zarputilost je podnikateli a investoru Davidu Snášelovi vlastní, jinak by nevybudoval firmu, která je jedničkou na trhu s venkovní digitální reklamou. Základy LED Multimedia byly položeny v Číně, kam se jako jednadvacetiletý vydal obcházet továrny a zkoušet, jak dovážet obří LED obrazovky do Česka. Smáli se mu čínští průmyslníci i čeští podnikatelé a sám strůjce myšlenky přiznává, že to nebylo jednoduché. O nasbírané zkušenosti, jak se prosadit v těžkém konkurenčním businessu a úspěšně prodávat digitální outdoorovou reklamu, se s námi podělil v rozhovoru plném konkrétních rad a tipů.

snasel3

Davide, vy podnikáte od 18 let a nyní pod Mafia Records a LED Multimedia sdružujete několik firem. Jaká byla cesta od mladého kluka až po investora?

Já podnikal už na střední škole, kdy jsem pod hlavičkou Mafia Records dělal párty a festivaly. Byla to skutečně zvučná jména od Rytmuse po především velké americké hvězdy jako Busta Rhymes nebo Cypress Hill. Počátky vlastního businessu datuju do roku 2009, kdy za mnou přišel kamarád s nápadem jet do Číny. Řekl jsem mu, ať bookne letenku, ale nebral jsem to vážně. K mému překvapení ale přišel s tím, že letenky jsou rezervované, že jedeme v létě (což vzhledem k tamním vedrům byl ten nejhorší nápad) a ať si vymyslím, co tam chci dělat. A já si vzpomněl, jak jsem v Táboře chodíval do školy kolem budovy s obrovskou fasádou a říkal jsem si, jak by se na ni hodila parádní obří obrazovka jako mají na Nuselském mostě. Docvaklo mi, že právě v Číně tyhle LED technologie vyrábějí a že by bylo dobré je dovážet.

Najděte si práci v obchodu

Číňané se mi smáli, když jsem v 21 letech obrážel s kufříkem jejich továrny

Jen tak jste si to řekl. 🙂 Dobře – jaké byly vaše další kroky?

Během prvního týdne v Hongkongu jsme si navolali schůzky a přejeli do Shenzhenu, obrovské průmyslové metropole, a normálně jsme začali ty fabriky obcházet. (smích) Vždycky jsme si nějakým způsobem domluvili schůzku, řekli jsme, že jsme businessmeni z Česka, že chceme vidět jejich fabriku, a Číňané, jak jsou národ ochotný, nám často kývli. Já pak chodil s kufříkem po provozech, kde mi vysvětlovali proces výroby a fungování, a jediné, na co jsem se vzmohl, byl dotaz, zda je to vodotěsné. Zhola nic jsem o LED technologiích nevěděl. Oni se smáli asi jako vy se teď smějete mně, když to vyprávím, ale tohle byl skutečně nejlepší způsob, jak se naučit o novém oboru co nejvíc. Při odchodu jsem jim říkal, že za půl roku přijedu a udělám s nimi business.

A udělal jste s nimi business?

Udělal. Půl roku jsem řešil, jak to proclít, získat povolení a dovézt do ČR. V Táboře jsme ve více lidech založili s.r.o., kde jsem měl 50% podíl, a vznikla LED Multimedia. Do Číny jsem skutečně letěl ještě ten rok a dovezl první LEDku, kterou jsme nainstalovali v září 2010 – ale nikdo na ní nechtěl inzerovat. Firmy to neznaly, nebyly připravené na takové formáty, navíc s obchodními partnery jsem měl jen neshody, takže jsem v roce 2011 firmu celou odkoupil. Byl jsem ale nešťastný, že celý podnik drhne, uvažoval jsem dokonce, že obrazovku prodám firmám Bonus.cz nebo Screenet. Ale ani ji nechtěli. (Paradoxní je, že Screenet jsem nakonec koupil já, oni si to pamatovali a říkali: „Vidíte Davide, jak se role obrátily.“ Dodnes máme velmi dobré vztahy).

snasel1up

Úspěch nejde „hacknout“. Ke všem velkým jménům, která jsou dnes našimi klienty, jsem se dostal odspodu pouze svou pílí

Co u vás sehrálo roli, že jste to všechno přečkal?

Nevzdávám se. Umím se vnitřně motivovat, zatnout, a i kdybych týden neměl peníze na jídlo, tak budu bez jídla, ale rozdělaný projekt dokončím. Jsem takový ten poslední námořník, co zůstává na lodi, dokud se nepotopí. Takže jsem zase vzal kufřík a vyrazil s ním po Táboře oslovovat klienty ulici po ulici. Nakonec začala obrazovka generovat první obraty (dneska už je tahle naše táborská obrazovka legendární a klienti na ni mají čekací dobu), postupně si vydělala na druhou a ty dvě spolu na třetí. V té době jsem oslovil Agrofert jako investora a pan Babiš mi na projekt kývl. Prostě za rok tvrdé práce jsem byl úplně někde jinde a jen se mi potvrdilo, že člověk musí pracovat se svou hlavou a nikdy o sobě nepochybovat.

Dneska jste největší poskytovatelé LED obrazovek a jednička v digitálním outdooru v ČR. Jak máte firmu nastavenou obchodně?

Aktuálně máme 10 obchodníků v Praze a regionech, strukturu však budeme měnit a v roce 2016 dáme velký důraz na vybudování týmu. Na tom soustavně pracujeme už dva roky, ale ještě nejsem na 100 % spokojený. Lidé musí pochopit, že bez práce nejsou koláče. Jako obchodníkovi vám nikdo nic nedá, dokud neprokážete, že jste schopni generovat výsledky. Někde se nicméně začít musí a je jedno, jestli děláte business v Praze nebo menším městě. V tom městě možná není tolik velkého businessu jako v Praze, ale máte dobré vztahy s klienty, doporučují vás, jede to jak na běžícím páse. U nás obchodník může mít kapacitu klidně 300 klientů a v rámci jedné kampaně si vydělat 50 000 Kč, ale musí chtít. Já si všechny své klienty taky „odchodil“, i k velkým jménům jsem se dostal odspodu.

Ono v dnešní době onlinu se dá říct, že má outdoorová reklama svá nejlepší léta za sebou. Jak těžké je prosadit se v tomto oboru?

Není to lehké. Dřív měly firmy separátní rozpočty na outdoor, indoor a s tím se dalo hrát. Dneska mají jeden budget, ze kterého se navíc neustále škrtá. Kdo ale chce, cestu si najde. My jsme se oproti roku 2014 obratově zvedli dvojnásob, z 13 obrazovek jsme se dostali na dvacet a firma neustále roste. Nejtěžší je shánět povolení a jednat s úřady. Teď jsem po dvou letech jednání teprve dostal povolení na obrazovku v Karlových Varech –
přitom v USA a Británii je digitální outdoor normální součástí mediálního mixu, podívejte se na Times Square nebo Picadilly Circus, žádný památkář vám tam nehází klacky pod nohy. Tenhle obor chce prostě hodně trpělivosti, ale já od rozdělané práce neodcházím.

Venkovní reklama, ač digitální, je těžko měřitelná, firmy mají často pocit, že je drahá a negeneruje výsledky. Jak tomu argumentujete jako obchodník?

Outdoor je samozřejmě hůře měřitelný – digitální outdoor je vhodný zejména k imageové reklamě pro masové zaměření a měla by být považována jako součást mediální strategie firmy. Rozhodně bych nestavěl jen na něm, podle studií a čísel však skvěle funguje ve spojení s onlinem nebo televizí. Každá obrazovka má navíc určitý zásah, například nám patří velká obrazovka na Palladiu a tam projde 110 000 lidí denně, takže vždy můžete jako obchodník s něčím pracovat. Ani není pravda, že by byla drahá, my průměrně děláme kampaně za desetitisíce až statisíce, záleží, na jakém místě kampaň poběží, jak dlouho a jak intenzivně, klidně ale i kampaně za pětistovku.

snasel2up

Argument obchodníka? Billboardů jsou ve městech stovky a tisíce, LEDka jenom jedna a na perfektně viditelném místě

Jde o hodně abstraktní produkt. Co je klíčové, abyste prodal?

Musím zaujmout. Klientovi musím dokázat, že je to zajímavé, nové a že je to budoucnost. Nebude trvat dlouho a LEDky budou běžně interaktivní, budou si v reálném čase brát obsah z onlinu, aktualizovat jej, být v interakci s kolemjdoucími lidmi. Taková ta machine to machine blízká budoucnost. Jako obchodník v tomto oboru musíte být kreativní a zároveň neodbytný a klienta přesvěčit, aby to alespoň zkusil. Ať dá peníze místo do rádia do LEDky.

Takže argumentem je zkusit nový formát na úkor nástrojů, které klient používal doteď.

Určitě. Pro nás jsou například konkurencí billboardy – klienti nám často opakují, že „na billboardu jsou pořád, kdežto na té obrazovce se střídají s dalšími kampaněmi.“ Ale tady se vám jako obchodníkovi právě nabízí argumenty: „Kolik je v tom městě billboardů? Tisíce? Vidíte, ale LEDka jen jedna. Je na perfektně viditelném místě, na křižovatce, přes kterou se prožene celé město, právě to střídání zaujme pozornost, lidé si reklamu zapamatují.“ Těch argumentů je ale více.

Například? Jaké jsou argumenty LEDka versus billboard?

Kromě toho, co už zaznělo a většinou zafunguje (tedy střídání sdělení a dynamičnost plochy, která lidi víc zaujme), často na klienty zafungují různá sdělení. Např. že produkční náklady za tisk a výlep jsou nulové, světelná plocha je vidět za každého počasí a kdykoliv během dne a večer je ještě výraznější či že plocha nejde pomalovat a poničit od vandalů, tudíž je reklama vždy čistá.

Úspěch LEDky tedy závisí na místě.

Ano, proto trvá tak dlouhou dobu zařídit novou obrazovku. Například ta naše první, táborská, je fenomén. Dostala se do mediatypu města a je na ni dokonce čekací doba. Některé obrazovky jsou naplno vytížené a jede tam třeba 50 reklam, jiné méně a střídají se tam třeba čtyři, deset.

Ještě mi řekněte, jaké kampaně vám uvízly v paměti.

S každým klientem vám uvízne v paměti něco jiného:

  • Například se Sportissimem máme skvělé vztahy, takže i když zavolají v 11 večer, jsme schopni pro ně reklamu do druhého dne nasadit.
  • Nejkreativnější byla kampaň jedné pojišťovny, kde se střídala jména lidí podle toho, kdo měl ten den svátek.
  • Nejbizarnější byla kampaň na night klub na rodinném obchodním centru.
  • Nejrychleji realizovaná byla volební kampaň v Táboře (nahozená do hodiny!).
  • Nejlepší ohlasy měl určitě kocour GE Money Bank.

Text: Pavla Lokajova

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno