Volám vám, abychom našli společné průsečíky aneb O bullshitingu v obchodě mluví lektor obchodních dovedností, Jakub Jágl

 |  Články  |  Rozhovory  |  Nikola Prášilová  |  2 928x přečteno

“Neškolíme, ale zvedáme výsledky – zlepšujeme obchodní dovednosti na ostrých schůzkách. Co učíme v teorii, ukazujeme v praxi.” Mladý obchodník duší i srdcem, Jakub Jágl, popisuje svoji cestu obchodem, s kterým začal už ve 21 letech. Od prodávání kreditních karet, přes spolurozjíždění BusinessAnimals až po vlastní firmu EDUCADO, kde společně s kolegou Tomášem pomáhá dalším obchodníkům růst.

Jakub Jágl (27 let)

Po dvacítce jsi přišel do Prahy a hledal práci, abys měl z čeho žít. Proč zrovna obchod?

Je to časté klišé, ale obchod jsem ze začátku vůbec dělat nechtěl. Každopádně jsem potřeboval co nejrychleji peníze a všichni víme, že obchod je dobrým nástrojem. Chodil jsem na mnoho pohovorů, z každého mě vyhodili s tím, že se neumím ani zeptat, jak můžu žádat o obchodní pozici. Já se ale s každým pohovorem učil, posouval, až jsem přišel do Citibank, kde to vyšlo. Prodávali jsme kreditní karty u nákupních center. První dva měsíce to stálo za nic. Během třetího jsem se už začal zlepšovat, za půl roku jsem patřil mezi špičku obchodníků a po roce jsem byl vyhlášený za nejlepšího obchodníka v ČR.

Jaký byl hlavní důvod, že ses tak rychle obchod naučil a vyšplhal mezi ty nejlepší?

Měl jsem super šéfa, který přesně věděl, co na mě funguje. Ve 21 letech člověk potřebuje pevnou ruku, teda aspoň já jsem ji potřeboval. Dokázal být velmi přísný, zároveň přátelský. Věděl, že když zahraje na moje ego, já se seberu a udělám to. Jak jsem začal mít slušné výsledky, uvědomil jsem si, že si můžu sáhnout na mnohem větší peníze. Makal jsem, abych byl já ten nejlepší ve firmě, nejlépe oceněný. Jakmile má člověk takovou motivaci, vše jde snáz. V tomto období jsem obchodu naprosto propadl a řekl si, že už nikdy nechci dělat nic jiného.

 

“Díky vysokým výsledkům jsem se stal manažerem. Na to jsem ale nebyl ještě připravený a nakonec jsem musel skončit.”

 

Říkal jsi, že v Citibank jsi byl rok a půl. Jaký byl důvod odchodu?

Díky vysokým výsledkům jsem se stal manažerem, na to jsem ale ještě nebyl vůbec připravený. Svou roli jsem nezvládl, zřekl jsem se pozice, ale obchod tam pro mě už nebyl stejný. Následoval rok, kdy jsem pendloval mezi různými firmami. Vždy mi buď nesedl produkt nebo kolektiv.

Po roce hledání ses usadil v BusinessAnimals, kde jsi byl od úplného začátku. Čím to, že tady ti to sedlo?

V BAčkách se mi tak líbilo, protože jsem byl maximálně ztotožněný s firemní vizí. Obchod byl a je to jediné, co umím. Tohle měl být portál pro obchodníky, který je vzdělává, spojuje, ukazuje pracovní příležitosti. Prostě skvělé. Zde jsem se z obchodu naučil opravdu hodně. Najednou to nebyli koncoví zákazníci, ale B2B trh, kde jeden obchod může trvat i půl roku. Což si říká o pořádnou dávku trpělivosti a kázně.

“Nikdo z nás nevěděl, co nás druhý den čeká a to na tom bylo nejlepší.”

Jak konkrétně vypadaly začátky v BusinessAnimals? Kdo za rozjezdem stál?

Já tam byl za obchod, Pavla Lokajová za redakci a Jíťa za oboje, za vizi. V tu dobu jsem neměl ani notebook, Jíťa ho pro mě musela koupit, abych mohl vůbec nějak fungovat (smích). Nic nebylo dané, nalajnované, žádné procesy, prostě nic. Ve třech jsme se každý den od 9 do 5 scházeli v kanceláři a budovali jsme to od píky. Líbilo se mi, že každý z nás je extrémně důležitý, každý zastával určitou roli, byli jsme jako rodina. Když byly horší časy, společně jsme vařili, co dům dal, třeba kuskus, který jsem do té doby neznal (smích). Tehdy jsme prodávali produkty za 5 až 10 tisíc, dnes se prodávají za statisíce, to je ohromný pokrok. Nikdo z nás nevěděl, co nás druhý den čeká, a to na tom bylo nejlepší.

V BusinessAnimals jsi byl 2 a půl roku, za tu dobu jsi rozhodně přinesl velké výsledky. Tvojí další stanicí se stalo EDUCADO, proč ses rozhodl odejít a přesunout k trenérství obchodních dovedností?

V BusinessAnimals jsme už dělali velké klienty, byli jsme zaběhlí a mně chyběla další výzva, posun. Vždy mě bavilo trénovat další obchodníky, pomáhat jim k úspěchu. V tu dobu jediný lektor obchodních dovedností, kterého jsem znal, byl Tomáš. No a k tomu jsem se dá se říct přiženil (smích). Díky němu jsem v obchodování získal řád, proces, začal jsem se zlepšovat.

A jak se ti tu líbí? Cítíš, že s lektorováním ses opravdu neminul?

Rozhodně, věřím, že jsem na správném místě. Ale není to jen o tom, že bych lektoroval. Samozřejmě si schůzky domlouváme sami, takže obchoduji neustále. To je skvělá kombinace.

Jaké byly tvé největší aha momenty během lektorování? Co tě překvapilo?

Překvapuje mě, kolik obchodníků nemá při obchodování jasně definované, co potřebuje zjistit, nemá žádný proces. Bez toho je přece strašně obtížné dosáhnout žádoucího výsledku. Taky se utvrzuji v tom, jak důležité je být upřímný. Když začnete schůzku s tím, že se chcete potkat, abyste našli společné průsečíky…na to vám už snad přece nikdo neskočí. Klientům se takový přístup příčí, chtějí vědět, proč za nimi obchodník přišel, co od schůzky očekává. Už na první schůzce si musí získat důvěru a ukázat, že je k nabízeným službám kompetentní.

Tak ještě jednou – Jako obchodník musíte:

  • být upřímný.
  • mít jasně daný proces obchodu.
  • starat se o to, abyste byli kompetentní a bavili se s kompetentními lidmi.
  • být přirozený! Když člověk vnímá, že jste útočný, staví se na zadní.

Jak vypadá začátek spolupráce s vámi?

Nejdřív musíme zjistit, jak ta skupina na tom je, co potřebuje. Dozvíme se to od manažera, ředitele, děláme workshopy, teorie, pak se přechází do praxe na ostrých schůzkách. Během jednoho školení jsme třeba poslali obchodníka, aby šel a znáboroval svého kolegu, který je na jiném oddělení. Najednou vše musel převést do praxe. Zvládnul to, dostal vizitku a ten člověk opravdu přemýšlí, že by přešel. O to se snažíme, dávat zážitek a dostávat obchodníky z jejich komfortní zóny.

Co je na tvojí práci nejtěžší?

Když se ve firmě zmíníš, že jsi trenér, školitel, tak tě často hodí do jednoho pytle a my už nemáme možnost jim vysvětlit, jakou přidanou hodnotu můžeme přinést. Až když si s námi domluví schůzku, poznají, jak naše technika opravdu funguje.

Jak se pozná kvalitní školitel od toho nekvalitního?

Důležité je zjistit, jestli ten člověk stále obchoduje, nebo jestli to 20 let už jenom školí. Pro nás je obchod denní chleba. Stále získáváme nové informace a zlepšujeme se. Člověk, který nefunguje v praxi nemůže předat přidanou hodnotu z praxe. To vnímám jako naši největší sílu.

Jaké jsou nejčastější chyby obchodníků?

  • Je hodně těch, kteří až příliš mluví nebo nevnímají potřeby. Mají něco naučeného a to si jedou. A pak ani nevnímají, na co odpovídají
  • Neumí zjišťovat potřeby a ani se pořádně ptát. Pak jim deal nedopadne a vidí problém v closingu. Pokud ale dobře pracují s problémem/potřebou klienta, tak říct si o podpis už je to nejmenší.
  • Špatně si vybírají cílovku. Pokud si správně vyberu svého klienta, bude se mi obchodovat lépe. Sice každý může být klientem, ale s některými je až moc práce, za málo muziky. 🙂

Máte zájem o spolupráci? Mrkněte se na JakubJagl.cz

 

 

Foto: z archivu Jakuba Jágla

Text: Nikola Prášilová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno