Na bažině barák nepostavíš. Chce to pevné základy, říká náš ambassador Jiří Šedek

 |  Články  |  Inspirace  |  Jiří Šedek  |  3 032x přečteno

Jedním z našich vážených ambasadorů je Jiří Šedek, který se věnuje podnikání v síťovém marketingu. Kromě toho je také blogger a hlavně vyhledávaný kouč. Jeho hojně navštěvované webináře pomáhají stovkám zájemců nakopnout své podnikání a změnit myšlení a přístup. Tentokrát se s námi podělil o to, jak důležité je mít v podnikání pevné základy a systém.

Čím větší tým a byznys chcete vystavět, tím pevnější základy potřebujete

 

Na bažině barák nepostavíš

Proč jsem použil tento příměr? Bažina zde totiž znamená nestabilitu prostředí po morální a etické stránce, a také v obchodních postupech. Mnoho lidí celý svůj byznys a kariéru staví na náhodách, nebo respektive na talentu a svých výjimečných schopnostech, které ale ostatní v jejich týmu nemají. Pak se diví, že jsou jediní, kterým se v týmu daří. Důvodem je fakt, že nedokážou zobecnit a aplikovat systém pro výstavbu týmu.
„Systémem práce se budete muset zabývat dřív nebo později. Pokud to uděláte dřív, máte zdravě a skvěle vybudovaný tým do budoucna. Pokud to budete řešit až v momentu, kdy se systému náhod přestane dařit, pak si zaděláte na dost nepříjemných starostí.“

Nedávno mě inspiroval článek obchodnice a podnikatelky, které si velmi vážím, Jitky Zoderové z BusinessAnimals s citáty, které jí v jejím životě hodně ovlivnily. Já jsem si tam našel jeden, který se nejlépe hodí k dnešnímu tématu.

Špatný systém je lepší než žádný, protože systém lze zlepšovat, kdežto nahodilost nikoliv

Uvědomění si důležitosti systému pro výstavbu podnikání (ať už podnikáte tradičním systémem nebo síťovým) a jeho dodržování a prohlubování jsou pro zdravé podnikání klíčové.

Proč potřebujete systém?

Pokud plánujete, že vaše podnikání bude one-man show, budete ta hvězda, která všechno udělá a zařídí, veškerá školení, meetingy, zapracování….Pokud vás tento masochistický styl podnikání baví, pak nečtěte dál. Jestliže ale chcete být člověk, který se po 3 – 5 letech podnikání dostane do fáze, kdy bude mít v týmu samostatné aktivní lidi, obchodníky a manažery, kteří se budou sami starat o lokality a vy na ně jen budete dohlížet, pak rozhodně čtěte dál. Čím dříve si totiž systém zapracujete a zaužíváte, tím lépe pro vás.

Systém bylo něco, co se v 90 letech, kdy se k nám dostaly první síťové společnosti, nepoužívalo. Hlavní roli v podnikání hrál produkt, ale systém práce byl v pozadí. Nejdůležitější totiž bylo se s produktem ukázat, být první na trhu, nebo v dané lokalitě, kdo ho má.

Dnes je na trhu už téměř vše, a je stále těžší někoho oslnit. Model podnikání se změnil na síťování moderní doby, ve které hlavní roli hrají leadři a podnikatelé, zatímco systém a firma zůstává trošku v pozadí.

 

Členství ve firmě nebo kouzelný produkt vám úspěch nezaručí

 

Systém je něco, co se děje ve vaší firmě, když vy osobně nejste aktivní. Když se nedíváte. Je to to, co dělají vaši lidé na schůzkách, a jak pracují s vašimi nováčky.

Pokud systém pro vás nebude pracovat, vy ho nebudete vytvářet na vědomé úrovni a respektovat, tak se vám bude dít to, co se děje velké většině lidí. V dnešní době totiž aplikují způsob byznysu devadesátých let. Je to podobné, jako byste dnes někomu poslali fax. Mnoho lidí má stále hlavu v písku a nedívají se okolo sebe, nesledují, jak se věci mění, a pak samozřejmě mají výsledky takové, jaké mají.

Jak poznáte ve firmě zavedený systém:

  • pravidelné vzdělávací akce offline i online – v dnešní době nelze vybudovat byznys bez webinářů a videí
  • měsíční semináře a týdenní webináře
  • kompletně zvládnutý onboarding, což je nalodění nováčka (systém videí a informací, které proces usnadní)
  • čtvrtletní akce – manažerské akademie pro zkušenější zaměstnance
  • konference

Pokud takový systém ještě ve firmě nemáte, je na čase, abyste ho vytvořili. „Kdybych neměl systém, se kterým zapracováváme lidi a který určuje co a kdo kdy a jak dělá, tak by můj byznys byl chaos. Vypadal by podobně jako sítě jiných lidí, kteří ho dělají možná dvakrát tak dlouho jako já a kteří jsou bohužel jediní, co v té síti něco dělají. A takto se to děje ve většině případů. Oni toho člověka nadchnou, zaregistrují a pak čekají, co ten člověk bude dělat.“ Je to podobné, jako když matka přivede na svět dítě, odstřihne pupeční šňůru a řekne:
„Honzíku, máš jeden den, ať se ti daří a uvidíme se v pondělí na semináři.“ Přijde vám to přitažené za vlasy? Ale takto si bohužel většina lidí představuje podnikání.

V praxi to ale znamená, že si musíte lidi vychovat, což zahrnuje i posté odpovídat na otázky, které vám už mohou připadat směšné.

 

Mít štěstí je super, pokud ale nebudete pracovití a nebudete vědět, co máte dělat a co mají dělat lidé ve vašem týmu, tak vám náhoda moc nepomůže

 

Zaregistrovat někoho do přímého prodeje je triviální věc

Když se naučíte emoční křivku, způsob vedení prezentací, tak jste během dvaceti minut schopní kohokoliv zaujmout, za předpokladu, že máte dobrou prezentaci a argumenty. Netajím se tím, že umím získat 80% lidí, které dostanu ke stolu. Ale něco z toho člověka udělat, aby byl dlouhodobě schopný vytvářet obrat, rozšiřovat skupinu a do budoucna, aby se z něho stal manažer, to už je celkem oříšek. Protože ten, kdo někoho zaregistruje, přebírá do jisté míry morální odpovědnost za to, co s tím člověkem bude. Opět to samé platí u dětí a rodičů.

Pokud zaregistrujete pouze dva nové lidi a čekáte, že některý z nich bude superman – pak to není dobrá strategie. A zároveň, jestliže se vám povede zaregistrovat 20 – 30 lidí a oni nejeví zájem se zdokonalovat, pak je chyba ve vás. Děláte to totiž „na hrobníka“, to znamená, že je sice prostě „ukecáte“, ale pak nevíte, co s nimi dál.

A ano, můžete je všechny sami piplat, což se super ale velmi časově a psychicky náročné. Jde to, pokud registrujete jen několik lidí měsíčně, jestliže jsou jich ale desítky či stovky, pak musí rozhodně nastoupit systém (systémy práce, zaškolovací systémy, náborové nástroje, nástroje třetích stran). Když toto ve vaší firmě funguje, pak můžete růst velmi rychle.

Dodržování systému

Nejdříve je důležité naučit se rozpoznat, které praktiky v týmu fungují a vstřebat je. A pak následuje fáze, ve které se systém dodržuje. V našem byznysu platí 80% na 20%. To první je mentální nastavení a to druhé aktivita.

Nesmírně důležitá je vytrvalost, a to nejen v dodržování systému, ale i v kontrole, zda ho aktivně využívají členové týmu a nadchli pro něj i nováčky. Často se totiž celá pečlivě vystavěná konstrukce může zbortit právě na tom, že systém využívají pouze senioři, či několik hlavních obchodníků, ale ti neumí předat ostatním nadšení a nedají jim pocítit, jaké výhody pro ně využívání systému bude mít. Může za to hlavně fakt, že jsou to odborníci, kteří jsou zvyklí dělat samostatnou práci, kdy si sami zadávají úkoly a sami si je i plní. O svých postupech s nikým nedebatují, a proto ani neumí svým novým kolegům předat podstatné informace.

Já jsem raději, když má nováček na začátku horší výsledky, ale dodržuje systém, než naopak. Úspěšnost se dá totiž zvyšovat, ale v chaosu se dlouhodobě pracovat nedá.

Takto to ale funguje v mnohých firmách, kde mají superschopného obchodníka, který má skvělé výsledky. Vedení si řekne, že když je tak šikovný, mohl by vést celé oddělení a plánují, že brzy budou mít všichni v týmu super výsledky. Ale stejně jako ve sportu neznamená, že vynikající hokejista je i dobrý trenér, podobný případ je i s vynikajícím obchodníkem.

Pokud nespoléháte na náhodu a máte rádi systém, pak se s vámi rád potkám na semináři, který se bude konat 25.3. ve 20 h a tam vám představím 6ti krokový způsob, jak úplně od nuly vybudovat zdravý udržitelný tým.

 

Nikam neodcházejte! Máme pro vás další zajímavé články od Jiřího Šedka:

Jak úspěšně zavraždit nováčky v businessu? Naučte je zastaralé postupy, říká Jiří Šedek

Jiří Šedek (videorozhovor): „Pro vaši myšlenku získáte 80 % lidí, které potkáte. Někoho hned, jiného za týden či rok“

Jiří Šedek na TÉMA TÝDNE: „Jakých základních chyb se lidé v MLM dopouští?“

 

Jiří Šedek, 26 let

Marketér, blogger a podnikatel v síťovém marketingu.
Web, Facebook, Lindkedin

  • Nejlepší rada: Můj otec mi jednou řekl: „Vždy si pamatuj, že všechno do svého života přitahujeme pomoci zásad a hodnot, které sami vyzařujeme.“
  • Co pro mě znamená obchod: Obchod je pro mě životní styl. Cesta, jak dělat co mě baví a nemít obavu z toho, co přijde. Jak žít život, od kterého si nemusím brát dovolenou bez ohledu na místo, čas a životní cyklus.
  • Moje mise: „Buduji profesionální komunitu kolem oboru síťového marketingu, měním prostředí konkurence a nevraživosti ve spolupráci a podporující prostředí.“

Text: Jiří Šedek

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno