Obchodní velikáni – Tomáš Baťa: „Chceš-li vybudovat velký podnik, vybuduj nejdříve sebe“

 |  Články  |  Inspirace  |  Redakce BA  |  3 930x přečteno

Psal se rok 1876, když se ve Zlíně narodilo místnímu chudému ševci šesté dítě. Dostalo jméno Tomáš – Tomáš Baťa. Již od prvních krůčků trávil malý Tomáš spoustu času v otcově ševcovské dílně. Tehdy však ještě nikdo netušil se stane světovým mistrem obuvi.

bata_04

„Snažte se dělat věci nejlépe na světě a svět si vyšlape cestičku k vašim dveřím“

15 letech, pln ševcovských zkušeností, odchází Baťa do učení ve Vídni. Zde spřádá myšlenky o životě a nových možnostech. Po návratu ze studií nastupuje u otce jako obchodní cestující a stále přemýšlí o tom, jak si vyšlapat svou vlastní cestičku a pomoci žalostné situaci v Rakousku-Uhersku.

 

„Je úplně jedno, že děláte nejlepší boty na světě, když okolo vás není nikdo, kdo by si je mohl koupit“

  • Boty jsou drahým luxusním zbožím.
  • Většina obyvatel chodí bosa – nemají na boty peníze.
  • Když už si lidé boty koupí, neustále je opravují a vydrží jim polovinu života.

Hlavní problém spatřuje Baťa v nízké produktivitě práce ševcovského řemesla. Vysoké výrobní náklady jsou z toho důvodu, že jeden pár obuvi šije švec 4 dny. A tomu chce Baťa učinit přítrž.

Zdroj: ceskatelevize.cz

„Lidé se obávají neznáma. Jest pravda, že každé opuštění starého znamená nejistotu  skok do tmy“

„Avšak, kdo chce pomoci sobě a jiným, musí opustit dobré, aby mohl vybojovat lepší. Nesmí držeti pevně vrabce v hrsti jen proto, že je lepší než holub na střeše. Bez odvahy ke změně není zlepšení, a tak není ani blahobytu!“

V roce 1984 se proto Tomáš spojí s bratrem Antonínem a sestrou Annou a zakládají obuvnickou živnost. Sází na moderní způsob výroby. Zavádí sériovou výrobu a pravidelnou pracovní dobu. Netrvá však ani rok a firma se dostává do krachu.

 

„Najít správný směr mezi opatrností a odvahou je to největší umění“

Baťa se však nevzdává a přichází s novým řešením. V roce 1897 začíná vyrábět nový druh obuvi, takzvané Baťovky. Část drahé kůže nahradil levným plátnem, což podstatně snížilo cenu a nové boty si tak může dovolit každý. Baťovky se rázem stávají módním hitem. A Baťa otevírá v Rakousku-Uhersku nový trh – trh s obuví. Ten se mu následně podaří z 80 % obsadit.

Zdroj: zlin.estranky.cz

„Co chceš, můžeš“

Ze zadlužené výroby se tak stal prosperující podnik. A v roce 1900 začal Baťa se stavbou moderní tovární budovy s nejmodernějšími obuvnickými stroji. Počet zaměstnanců překračuje magickou stovku a každý průměrný zaměstnanec je schopen vyrobit jeden až dva páry bot denně.

 

„Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe“

Aby se z Baťova podniku stala výroba na vysoké úrovni, odjíždí Baťa do USA, kde pracuje několik měsíců jako řadový dělník a získává zkušenosti. Po svém návratu zavádí dvousměnný provoz a zakládá prodejní oddělení.

Součástí nově vzniklého oddělení se stali obchodní cestující, kteří nejen, že rozváží boty klientům, ale propagují značku Baťa, kde to jen jde. Rozdávají letáky, vyvěšují propagační cedule, snaží se být v kontaktu se zákazníky.

Zdroj: naszlin.cz

„Továrna je jenom hromada cihel a železa. Život jí dávají lidé“

Během prvního desetiletí 20. století se firma Bata stává fenoménem evropského obuvnictví. Vlastní dvě výrobní budovy, zaměstnává 300 lidídenně produkuje 3000 párů bot. Aby však fabrika fungovala ještě lépe, odjíždí v roce 1911 Baťa opět do USA, kde pracuje jako řadový dělník u montážní linky automobilových závodů Henryho Forda.

 

„Každý člověk je zámožný, pokud má zdravé ruce a rozum“

Vrací se po roce a zavádí ve svém podniku pásovou výrobu, díky které úspěšně rozšiřuje výrobu obuvi značky Baťa. Rok 1912 je kromě úspěšného zavedení nového druhu výroby také rokem, kdy se Baťa žení a o dva roky později oslaví narození syna Tomáše Jana Bati. Tím však důvody k oslavám končí.

  • „Každá rána, kterou jsme utržili, vyrazí z nás nějaký klín, který nám překážel. Jde ovšem o to, jsme-li dosti rozumní, abychom se z ní poučili.“

Evropu začíná sužovat první světová válka, která obrací vzhůru nohama život všech lidí. Baťa se však nevzdává a pro svou firmu je schopen obětovat cokoliv. Specializuje se na výrobu vojenské obuvi pro rakousko-uherskou armádu, což udrží jeho firmu při životě.

Syn Tomáš Jan Baťa. Zdroj: www.bata.cz

„Žádný podnik nevyroste, pokud nevynalezne způsob, jak měnit nádeníky v ředitele“

V roce 1914 je založeno stavební oddělení firmy Baťa, o dva roky později se budují Baťovy strojírenské závody a rok na to se k nim přidává i cihelna a elektrárna. Ke konci první světové války Baťa produkuje denně 10 tisíc párů obuvi a zaměstnává 5000 osob.

 

„Náš zákazník, náš pán“

Ke konci války se však krize přeci jen dostaví a závody se ocitají v několikamilionové ztrátě. To je však pro Baťu jen další výzva. V roce 1920 vyčleňuje samostatnou reklamní a marketingovou divizi a expanduje do celého světa. Začínají se objevovat reklamní plakáty s příjemnou rodinou atmosférou, různé slogany, slevy, výprodeje a také známé baťovské ceny končící devítkou.

 

Text: Lucie Formanová

Foto: Batastory.net

[/velikost_textu]

Text: Redakce BA

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno