Know-how, které máte dnes, vám už zítra stačit nemusí, míní Brand manager společnosti Solight Holding

 |  Články  |  Rozhovory  |  Martina Richterová  |  2 690x přečteno

Ráno vstává před pátou, aby si stihl zaběhat a vyčistit hlavu. V sedm hodin už sedí u počítače a vyřizuje maily.  Adam Burkuš zastává v Solight funkci Brand Managera a jak sám říká: „Každý den je jiný a přináší nové výzvy.“ Do jeho ranku spadá brand building několika světových značek, školení prodejních dovedností personálu partnerů, práce na akvizicích s analýzou nových obchodních možností a hodně administrativy. Má přehled o aktuálních trendech v HR a svůj time management zvládá levou zadní. Na otázku, jak vnímá byznys, odpovídá: „Když stavíte obchod čistě na základě tvrdých dat, tak si vyděláte, ale omezujete si tím možnost dalšího rozvoje, neboť stále jsme lidé a dobré osobní vztahy často dokáží hodně.“

Adam Burkuš, 34 let, pracuje pro Solight Holding jako Brand Manager pro Českou a Slovenskou republiku. Má na starosti prémiové globální značky Dyson a Morphy Richards. Je to ostřílený obchodník, neboť se v business branži pohybuje již od roku 2004. „Můj progres byl standardní, od klasického obchodního manažera až po pozice vyššího managementu s odpovědností za řízení prodejen významného řetězce s elektrospotřebiči v polovině republiky,“ říká.

Adame, jaká je hlavní náplň vaší práce?

Především tedy každodenní péče o provozní procesy okolo mých značek, příprava prodejních akcí a definice vystavení na prodejnách našich partnerů, spolupráce s oddělením marketingu na plánování podpůrných kampaní tak, aby investované prostředky dávaly smysl a přinesly nám kýžený efekt zvýšení prodejů. Marketing je třeba chápat jako jakoukoliv jinou investici, při které se analyzuje míra efektivity vynaložených prostředků v reflexi na výsledné prodeje, růst tržního podílu a celkově míře povědomí o značce na trhu.  To vše s sebou nese denní porci administrativy, komunikaci s obchodními partnery a hledání nových obchodních příležitostí. Díky naší vstřícné firemní kultuře mohu využívat home office s dojížděním do kanceláře dle potřeby. Člověk je tak více flexibilní při organizaci svého času. Samozřejmě spoustu času člověk stráví i v terénu, neboť interpersonální rovina jednání je doposud nepřekonána.

Máte pod sebou jen některé značky?

Ano, jsou to prémiové značky Morphy Richards a Dyson. Morphy Richards je tradiční anglická firma s dlouholetou historií, která nabízí vysoce kvalitní malé domácí spotřebiče. Dyson je technologický leader ve světě vysavačů a ventilátorů. Nově vstoupil i do kategorie beauty, kde přinesl na trh revoluční fén Dyson Supersonic, který boří dosud zavedené rozdělení trhu. V portfoliu Solight však máme celou řadu zajímavých značek jako například švédská zavazadla Thule, americký Case Logic či cestovateli uznávané Skross cestovní adaptéry. Zároveň jsme dovozci vlastního brandu Solight, který v sobě zahrnuje elektropříslušenství a nově i velmi kvalitní osvětlení jak pro domácnost, tak i pro profesionální použití. Toto je velmi dynamicky se rozvíjející kategorie, na kterou se chceme v letošním roce ještě více zaměřit budováním vlastního brandu Solight.

Co dělá firma pro to, aby se zde zaměstnanci cítili dobře? Jednak máme skvělé vedení. Panují zde otevřené korektní vztahy, kde jsou si lidé vědomi, že jsou hodnoceni za výkon. Na druhou stranu, pokud má firma dobře fungovat, tak je to společný cíl všech. Není to nijak uměle nastavené pravidly jako to bývá v korporátu, ale zcela přirozené snahou všech členů Solight týmu. Táhneme za jeden provaz!

Pokud máme růst, musíme být pro naše obchodní partnery čitelní a seriózní. Ať už z hlediska dodávek kvalitního zboží či jako společnost poskytující 100% zákaznický servis. Pak už rozvoj v rámci spolupráce přichází sám.

Podle jakých kritérií si vybíráte obchodního partnera, se kterým budete spolupracovat?

Značka nám musí dávat smysl. Jak z hlediska obchodního, protože nás to živí, tak zároveň musí mít potenciál pro koncového zákazníka, zapadat do portfolia. Nemůžeme jít mimo segment, kterému nerozumíme.

Jsme autorizovaní distributoři, naši obchodníci mají své dlouhodobé obchodní partnery, kteří od nás odebírají zboží a zároveň se snaží hledat další možnosti pro růst tržního podílu. Chce to opravdu myslet napříč segmentem, nebýt jen v rámci nějakého základního obchodního rámce, ale jednoduše – co se prodává dnes v řetězcích, proč se zítra nemůže prodávat v jiném prodejním kanálu?

Jsme na začátku nového roku, jaké máte plány, kterých by firma do konce roku chtěla docílit?

Chceme kontinuálně růst a udržet si nastavené tempo. Zaměřujeme se na etablování naší domácí značky Solight jako brandu jasně identifikovatelného s kvalitním osvětlením, ať už doma v podobě designových stolních lampiček, stojacích lamp, stropního osvětlení či partnera pro projektové svícení domácností a průmyslových subjektů. Rádi bychom také rozšiřovali naše působiště z hlediska dalších segmentů. Máme aktivity napříč Evropou. Trh je dnes otevřený a výzev je dost.

Zabýváme se dovozem elektra, zastupováním prémiových značek na českém a slovenském trhu a to jak velkoobchodním, tak maloobchodním prodejem. Firma Solight působí online a je vidět u všech významných obchodníků. Sídlí v Praze a v Hradci Králové.

Dobrý obchodník je něco jako číšník. Na jeho chování a přístupu závisí to, zda se budou lidé do restaurace vracet. Můžete mít sebelepší produkt, ale bez dobrého obchodníka ho neprodáte.

Jaký by podle vás měl být dobrý obchodník? Berme to teď v obecné rovině.

Dobrý obchodník je něco jako číšník. Aby hospoda šlapala a lidé se vraceli, musíte mít skvělého kuchaře a zároveň je důležité dbát na dokonalý servis, který je nezbytný pro budování image restaurace. Pokud tam bude zákazník spokojený, dostane nejen dobré jídlo, ale také vše kolem, včetně milého chování personálu, určitě vás doporučí dál a bude se rád vracet. Ovšem pokud nefunguje lidský faktor, tak ani sebelepší jídlo to nezachrání.

Stejné je to u obchodníka. Pokud to bude člověk, který nebude empatický, bez schopnosti navazovat vztahy s našimi partnery či poskytovat jim vhodná řešení, tak ten obchod neudělá.

Když stavíte obchod čistě na základě tvrdých dat, je to  fajn, obchod uděláte, ale na druhou stranu si velmi omezujete možnosti dalšího rozvoje

Nabíráte nové lidi jako náhradu, nebo jen rozšiřujete tým?

Firma stále roste a s tím přichází i rozšiřování našeho týmu. Fluktuaci téměř neznáme – lidé u nás zůstávají a na tom si zakládáme. Lidský kapitál je pro nás nesmírně důležitý. Pokud zaměstnanci budou spokojeni se svým zaměstnavatelem, tuto pozitivní energii přenesou i na potenciálního byznys partnera. I to je pro nás forma reklamy vypovídající o serióznosti naší společnosti. Dnes to není jen marketing směrem ven, ale musí to být i práce směrem dovnitř firmy. Takže mohu říci, že fluktuace je u nás nulová. Naopak potřebujeme své řady rozšiřovat.  Jak jsem již uvedl dříve, aktuálně hledáme do našich řad člověka na novou pozici Brand manažera pro značku Solight, která v sobě zahrnuje jádro našeho businessu. Je to pozice pro lidi s otevřenou myslí, smyslem pro obchod ze všech úhlů pohledu a zároveň pro někoho, kdo se skutečně nebojí nastartovat a rozjet velký projekt.

Jaké jsou obchodnické začátky, než se obchodník dostane do procesu a je samostatný? Je to velmi individuální. Z vlastní praxe, zaškolení člověka na tu pozici je minimálně půl roku, než se rozkouká a začne chápat určité konsekvence. Na začátku probíhá adaptační proces. Obchodník si projde celé pracoviště a všechna jeho oddělení, aby chápal interní procesy a navazující souvislosti. Snažíme se obchodníkům práci ulehčit a odebrat jim nadbytečnou administrativu, kterou zařizují zaměstnanci zákaznického servisu.

Jakou mají lidé u vás motivaci, aby se snažili dosáhnout ještě lepších výsledků?

Nabízíme jim maximální součinnost pro vytváření co nejlepších pracovních podmínek jako je kvalitní pracovní zázemí a vybavení (vůz v nejvyšší výbavě, počítač, mobilní telefon…). Dále je zde poměrně snadná vnitřní struktura. Jde nám hlavně o to, aby se člověk mohl maximálně věnovat obchodu a neřešit různé věci okolo. Mezi oblíbené benefity pak patří stravenky, sickdays a možnost vlastního plánování práce. Každý obchodník je u nás zaměstnaný na trvalý pracovní poměr s motivačním systémem odměňování.

Co si myslíte o generaci mileniálů jako potenciálních obchodníků, jsou jiní, než ti starší?

Každá generace je odlišná a tato je jiná především ve způsobu komunikace se svým okolím. Dnes se všechno přesouvá z offline roviny interpersonální komunikace na interakce prostřednictvím sociálních sítí, což samo o sobě přináší problém omezenější schopnosti vyjadřování a empatie vůči druhým je obecně stále horší.

Jaké jsou trendy v employer brandingu?

Měnící se trendy se začínají výrazněji projevovat od skončení recese v roce 2016, kdy jsem predikoval stav nedostatku kvalitních lidí na trhu a nutnost změny chování zaměstnavatelů. V roce 2017 se to jasně potvrdilo. Podívejme se, jaká je nyní nezaměstnanost. Společnost se neustále mění, vyvíjí. Problém je ten, že nám nechybí jen ti „průměrní“ zaměstnanci, ale už i ti „podprůměrní“. Mladá generace není tak motivovaná penězi, protože většinou bydlí u rodičů a ještě neřeší hypotéky a další navazující výdaje. Je jim jedno, zda si vydělají 20 nebo 50 tisíc. Tito lidé se hůře motivují a také na začátku nemají žádný problém s nadprůměrnou fluktuací.

Ovšem často se zapomíná na ty stálé zaměstnance, kteří si prošli dobou krize a podmínkami, které nebyly moc hezké. Často pak nastoupí někdo, kdo dostane stejný nástupní plat jako člověk, který ve firmě pracuje roky. To podle mě způsobuje fluktuaci a firma tím dává najevo, že si svých stálých lidí dostatečně neváží. A na tohle si u nás opravdu dáváme velký pozor.

Máte pro ty nejlepší obchodníky nějaké speciální odměny? Máme nastaven motivační systém odměňování a firma dělá maximum možného, aby každému z nás zajistila co nejlepší pracovní zázemí.

Vstávat brzy ráno se vyplatí. Zatímco většina lidí teprve přichází do kanceláře, já už mám hodně práce za sebou

Jak sdružujete vaše zaměstnance, kde se scházíte?

Scházíme se v našich kancelářích v Hradci Králové. Snažíme se, aby různá firemní setkání, i ta mimopracovní, byla nenucená a přirozená. Máme tak i nastavenou firemní kulturu. Zaměstnanci si často organizují některé akce sami a firma ráda přispěje. Mohou to být spontánní akce v podobě cyklo víkendu či různé oslavy. Letos, stejně jako loni, jedeme celá firma lyžovat do Rakouska.  Je to pěkná forma poděkování zaměstnancům za odvedenou práci. Dokonce nás bude tolik, že jsme na to objednali autobus. J  Naopak jsme minimalizovali porady. Razíme heslo, že lidé mají být v terénu a řešit vždy jen to, co je nutné pro obchod. Zbytek se dá vyřešit operativně.

Říkal jste, že děláte od všeho něco a těch činností je hodně. Povězte mi, jak si nastavujete svůj timemanagement?

Díky home office si mohu snadněji přizpůsobit svůj pracovní život tomu soukromému. Je tedy na mně, jak si to celé nastavím – podstatné a směrodatné jsou výsledky. Mám takový svůj rituál. Vstávám ve 4:50, jdu si zaběhat, pak si dám s manželkou ranní kávu se snídaní a začínám pracovat. Zatímco většina lidí teprve usedá k počítači, už mám vyřízené emaily a stihnu toho tak během dne mnohem víc.

Foto: Marek Rebroš

Text: Martina Richterová

Hledáte práci v obchodu?

Přes 750 firem u nás hledá denně talenty.

Najděte práci

Žijete obchodem?

Vytvořte si profil a buďte vidět v oboru!

Registrujte se

Komentáře

Plný náhled profilu je zobrazován
na základě členství Business Animals.


Zavřít okno