Adam Trávník: „Obchodníci, dělejte co nejvíc schůzek. Jednou to určitě dopadne“

31. Srpen 2016

Adama do financí zlanařil dobrý kamarád. Zpočátku se mu vůbec nechtělo. Tehdy pro něj byl mnohem důležitější fotbal a nechtěl řešit nic jiného. S tím, co dělá, se nikomu nepřiznával, dokonce se za svou práci styděl. Po roce to začal brát vážněji a zapracoval na sobě. Dnes vlastní firmu Friends Forever. Začínali s financemi, později připojili i realitní kancelář a tohle spojení jim skvěle funguje. Spíše než samotnou firmu se snaží zviditelňovat jednotlivce. Netlačí je do okamžitého výsledku. Učí obchodníky co nejvíc jezdit na schůzky. Když je člověk neustále v kontaktu s klienty, dříve nebo později začnou obchody přicházet.

_MG_3900

Vyzkoušejte leady
  • Adam Trávník, 26 let
  • Zakladatel Friends Forever s.r.o.
  • Adamova osobní stránka a blog 
  • V začátcích neměl žádnou motivaci něco řešit. Bydlel u rodičů a do práce chodil vesměs ve fotbalovém dresu. „Bral jsem to jako brigádu, nikomu jsem neřekl, že tu práci dělám a styděl jsem se za ni.“
  • Když ho životní okolnosti přinutily začít makat, změnil mindset, začal se jinak oblékat a aktivně budovat vztahy s klienty.
  • Při financích časem úspěšně investoval do nemovitostí, díky čemu si vytvořil zajímavé kontakty. Spoluzaložit realitní kancelář byl pak už jen další krok.
  • Kromě financí a realit se Friends Forever okrajově věnují i sportu. Zatím do toho víc dávají, než vydělávají. Dělají to spíše pro radost. Tyto aktivity však dokážou strhnout pozornost na celou firmu. „Finance a reality jsou jasné, ale ze sportu přichází kontakty a sportovci, kteří například řeší hypotéku, pojistku, hledají nemovitost.“
  • Maličkostmi se rozhodit nenechá. Nedávno ho však zaskočilo období, kdy byl poměrně spokojený s tím, jak vše fungovalo a kolik mu chodilo peněz. „Začalo to být stereotypní. Proto jsem si osobně nastavil vyšší cíle.“
  • Adam momentálně hledá dalšího parťáka do týmu na pozici: Poradce v oblastí financí a realit

[leads_ id=“92565″]

Finance řešíme každý. Kdo je, Adame, tvůj klient a s jakým problémem potřebuje pomoct?

Člověk, kterého nebaví tuctoví finanční poradci, ale hledá někoho, kdo má kvalitní produkt a bude s ním jednat na rovinu, bez přetvářky a přesto přátelsky. Může to být rodina, která chce mít vyřešené kompletně své finanční produkty (hypotéka, zajištění všech členů domácnosti, penze atd.). Nebo osoba vyhledávající pro ni nejlepší možnost zhodnocení volných finančních prostředků.

Jak postupuješ? Jak přesně mu můžeš pomoci?

V první řadě si s klientem řekneme, jak by jeho portfolio mělo vypadat a jak toho spolu můžeme docílit. Například u hypotéky vyhledám vhodné možnosti na trhu a převezmu za klienta zodpovědnost ve vyjednávání, např. za nejnižší možný úrok, nulové poplatky či individuální nabídku.

hledáme obchodníka

A který z finančních produktů je tvůj personal favourite?

  • Těžko z množství produktů vybrat jeden. Hypotéky mě baví, protože v nich hledám ideální řešení pro klienta a cítím, že jsem v nich svým klientům opravdu přínosem.
  • V investicích moji klienti zhodnocují své prostředky minimálně o 5 % ročně, ale zároveň mě baví i individuální investiční příležitosti, kdy jsem např. nyní dořešil pro své klienty garantované úroky na 6 měsíců + pro jednoho 10 % a pro druhého 7,5 % na rok. V těchto případech se jednalo o individuální nabídky závislé na objemu investice a předmětech zajištění.
  • Zajišťujeme našim klientům i investice do nemovitostí, mám za sebou obchody i se zahraniční klientelou, například z Číny. Takže na investicích mě baví ta pestrost.
  • V posledních měsících jsme objevili i velkou poplatkovou mezeru u jedné pojišťovny, díky které snižujeme našim klientům životní/rizikové pojištění skoro o polovinu.

Takže žádný den není stejný. 🙂 To je podle tebe důvod, proč jsou finance a reality pro mladé obchodníky zajímavé? Proč do oboru jít?

Je to optimální prostředí pro seberealizaci jakéhokoli obchodníka, dokáže se v něm prosadit jak dravý jedinec, tak analytický typ. Zároveň si myslím, že jsou to odvětví, která nejsou nudná ani stereotypní, navíc slušně odměněna. Když to ještě vezmu z ekonomického hlediska, zrovna teď je ideální doba, protože ceny nemovitostí pro reality jsou vysoko, pro finance jsou na minimech úrokové sazby, zároveň lidi disponují kapitálem, koukají po různých alternativách investování. I pro člověka, který se v tom nenajde, je to nej škola obchodu.

Friends Forever - foto
Už z názvu Friends Forever je jasné, že jejich byznys model je založen hlavně na vztazích. Na studené kontakty nespoléhají, obchodníky se spíš snaží inspirovat a probouzet v nich kreativitu. „Děláme spoustu akcí, třeba sportovních, na kterých se finančně podílíme jako partneři, což nám zpětně generuje nějaké klienty. A pak se snažíme tyto klienty dál přihrávat i nováčkům.“

Nechovám se jako boss a nešlapu lidem po krku

Co znamenají slušné provize? Kolik si u vás dokáže obchodník vydělat?

Jako v každém obchodě je to různé a závisí to na aktivitě konkrétního obchodníka. Řekl bych, že průměr u nás je někde mezi 50 a 100 tisíci měsíčně. Někdo je výrazně nad a někdo se uspokojí i s menší cifrou. A když to někomu stačí, já ho nepeskuju a netlačím do vyšších čísel.

Říkáš, že u vás není nuda…

Není den, který by byl stejný. Stalo se mi třeba, že jeden den jsem klientce pomáhal dostat se z dluhů, které na sebe vzala po rodině. Vydělávala slušně, ale prostě nevěděla, jak z toho ven. Dokázali jsme její splátku vytáhnout tak, že ušetřila čtrnáct tisíc měsíčně. Pro mě to bylo skvělé zadostučinění, že jsem jí dokázal pomoct. Na druhý den se na mě obrátil klient, kterému skončila směnka u banky na 120 milionů a chtěl je investovat. To jsou extrémy, a právě proto to není nuda.

Od financí lidi často odrazuje nevábná nálepka. Jak je přesvědčit, že není vše tak černé, jak se na první pohled zdá?

Není to o přemlouvání. Rozhodně nikomu neslibujeme, že za týden bude mít nové auto. My neděláme ani hromadné náborové akce, lidé spíše chodí sami na doporučení, protože chtějí. Já jsem názoru, že když se člověk chce učit, věnuje tomu čas a vzdělává se, začne nacházet vítězství v tom, že klientům lze reálně pomoct. Oni se stanou jeho fanouškem a začnou mu sami přihrávat další. V tu chvíli, se s tím člověk ztotožní a přestává přemýšlet, jakou má nálepku, protože má sebevědomí v tom, co dělá.

Dělat závěry po pár měsících neúspěchů je nesmysl

Než člověk nabere potřebné sebevědomí, jistou chvíli to trvá. Jak zvládnout začátky?

Je to obchod a někomu to ze začátku prostě úplně nejde. Většinou to bývá otázkou jednoho roku, člověk by do té doby neměl dělat zásadní rozhodnutí, jestli to jde, nebo ne. My jako firma obecně netlačíme obchodníky do výsledků. Nezavřeme je na 10 hodin do místnosti, aby telefonovali. Na co klademe velký důraz, jsou aktivity – hlavně schůzky. Učím obchodníky, ať chodí na co nejvíc schůzek, i když budou bez výsledku. Člověk o sobě musí šířit povědomí, kudy chodí, protože jednoho dne klient zareaguje. Takto vidím cestu k úspěchu.

Trávník Forever Friends

Snažíme se prezentovat víc obchodníky než firmu

V čem se Friends Forever liší. Co u vás obchodníci najdou oproti jiným poradenským institucím?

Každý obchodník z našeho týmu je individualita, a takto se s nimi snažíme pracovat. My ani moc nepropagujeme firmu, spíš zviditelňujeme jednotlivce. Myslím si, že dnes už je jedno, pro koho lidé pracují, klient kouká vždy na vás. Obchodníkům jsme proto teď dělali webové stránky, kde každý prezentuje sebe a tvoří si svou značku.

Odvážný počin. My tleskáme, ale většina lidí by se bála, že jim ten obchodník pak uteče…

Lidé mi to říkají. (smích) Protože jakmile si člověk dokáže vytvořit vlastní značku, časem zapomene na historii a začne mít pocit, že to potáhne sám. Což podle mě není špatně, někomu to dokonce svědčí. Já však věřím, že pokud my jako firma dokážeme přinášet obchodníkům vzdělávání, zážitky a prostředí, které tu máme, tak ti lidé zůstanou loajální a budou chtít být „friends forever“. (smích) Na druhou stranu se z toho nemůže stát anarchie. Máme také systém a pravidla. Všechno jsme si to ale určili a odsouhlasili společně.

Samotný web obchodníkovi nepomůže budovat brand a vydělávat. Co proto musí udělat obchodník?

V první řadě je to hlavně o něm. V nás má podporu, učíme ho pracovat se značkou. Důležitá je ale disciplína a kreativita samotného obchodníka. Měl by mít vlastní blog, jednou za čas přispět svým názorem, okomentovat článek či vyburcovat nějakou debatu. Už teď máme obchodníky, kteří se svým brandem aktivně pracují. A pak jsou lidi, u kterých vím, že k tomu vztah nebudou mít nikdy. Oni jsou schopní se prosadit v terénu, tudíž jim to nijak neubližuje. A já je do toho tlačit nemůžu a ani nechci. Chci však, aby každý obchodník od nás dostal stejné podmínky. Značka Friends Forever stojí v pozadí a obchodníkovi by měla dodat dobrou referenci a garanci kvality.

Je škoda něco nezkusit a pak si to vyčítat

Co vnímáš jako největší překážku u začínajících obchodníků?

Sebe sama. Spousta lidí není ochotna přijmout svou roli. A strach je problém všech – bojí se oslovit člověka, pobavit se s ním o tom, co dělá, v čem mu můžou být prospěšní třeba i v budoucnosti.

Jak se daří překonávat strach tobě. Máš nějaký konkrétní tip pro naše obchodníky?

Uvědomit si, že to vždy nějak dopadne. Přijde mi velká škoda něco nezkusit a pak si to za několik let vyčítat. Sám s tím mám zkušenost. Když jsem začínal, jedna klientka mi doporučila svou sousedku. Ta byla z naší spolupráce nadšená a okamžitě o mně začala šířit pozitivní reference. A doporučila mě také děkanovi na VŠE, který se těšil, až mu zavolám. Já, ve svých dvaceti letech, jsem byl sklíčený a nezavolal jsem mu. Neměl jsem odvahu jít na schůzku. Dnes bych si takové šance vážil. Jít na schůzku je posun dál, klient tě nezmlátí, ani nezažaluje. Dobrou pomůckou je uvědomit si, že čas je omezený.

Friends Forever vznikli na hlavní hodnotě – přátelství. Proto mezi sebe hledají parťáka, který je přátelský, má chuť na sobě pracovat, bude ho bavit setkávání s klienty. A měl by mít také smysl pro humor. Jsi to ty? Přihlas se Adamovi do týmu a začni budovat svůj brand v oboru financí a realit.

[leads_ id=“92565″]

Foto: Archiv Friends Forever

© 2024 imper.cz