Aktuálně: Změna zákona o ochraně spotřebitele. Co znamená pro obchodníky?

18. 1. 2016 +

Aktuálně

28. prosince 2015 vláda schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele, která je složena z více položek, kterým se společnosti budou muset od 1. února 2016 přizpůsobit. Pokud má spotřebitel problém, který jste zavinili vy, nemusí se již odvolávat na soud, ale na instituce k tomu zmocněné. Zároveň již nebude procházet tak hladce klamavé chování a neetické obchodní taktiky.

aktualita
Co se změnilo a koho se to v obchodě dotkne?

Česká obchodní inspekce touto novelou získává více pravomocí a spotřebitelé se na ni v případě sporů mohou obrátit. O této možnosti budou muset společnosti informovat, jak říká v tiskové zprávě výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška: „(Nejen) pro internetové obchody to v první fázi bude znamenat úpravu obchodních podmínek. V jejich rámci jsou totiž prodávající povinni informovat o možnosti využít při případném sporu tohoto řešení a také na koho se mají spotřebitelé obrátit. Pro e-shopy a většinu obchodníků vůbec to bude Česká obchodní inspekce (ČOI).“

Za klamavé praktiky zmíněné v zákoně jsou považovány klamavé chování, tedy pokud obchodník sdělí nesprávné informace, klamavé opomenutí, kdy obchodník opomene sdělit některé podstatné informace, a agresivní obchodní praktika, která zhoršuje svobodu volby o koupi či nekoupi produktu. „Velmi pozitivní změnou je zákaz používání předražených telefonních linek pro jednání s klienty. Pokud obchodník používá pro komunikaci s klientem telefonní linku, nesmí si za hovor účtovat vyšší než běžnou cenu. Pokud tak učiní, může od dostat až milionovou pokutu,“ upozorňuje mluvčí Provident Financial Ondřej Holoubek. „Další velkým přínosem pro spotřebitele je ochrana před nekalými obchodními praktikami šmejdů. Ti musí své akce dopředu hlásit České obchodní inspekci. Pokud tak neudělají, vystavují se riziku pokuty ve výši až 5 milionů korun,“ dodal Holoubek.

Jan Vetyška také nabádá: „Obchodníci (fyzické i právnické osoby, pozn.red.) by se měli v tuto chvíli připravit především na splnění formálních požadavků, které na ně klade informační povinnost stanovená zákonem. Až samotná praxe ukáže, jaké další kroky budou třeba učinit.“ S tím souhlasí i Eva Duchoňová ze společnosti E.ON: „V letošním roce nastává více změn, mezi nimi například i novela energetického zákona, nevíme zatím, nakolik a jak se změny promítnou do práce našeho obchodního oddělení.“

Foto: joshlonon.com