Vysílání s Jiřím Šedkem – Proč je důležité vytvářet expertní obsah?

24. Únor 2020

V jednom z posledních živých vysílání se mým hostem stal Jiří Šedek, odborník na síťový marketing. Povídal jsem si s ním především o tom, proč je důležité a zásadní vytvářet vlastní obsah na expertní úrovni.

Jirko, pojď se nám na začátek trochu představit. Kdo jsi a co je hlavní náplní tvé práce a života?

Jmenuji se Jiří Šedek a podnikám v oboru přímého prodeje a síťového marketingu. Takže hlavní náplní mojí práce je vyhledávání, nábor, vedení spolupracovníků a jejich vzdělávání. Mimo své podnikání se zabývám i tvorbou marketingových videí. Dělám blogy a rozhovory, to je ale spíš takový koníček, který podporuje moji hlavní práci v oboru síťového marketingu.

Budování expertního obsahu
Expertní obsah

Jak říkáš, děláš blogy, rozhovory a videa. A to je přesně ten důvod, proč jsem si tě sem pozval. Protože když se v Česku řekne multilevel marketing, drtivá většina lidí si představí právě Jiřího Šedka. A proč? Protože máš zkrátka a dobře obrovskou stopu na internetu. Jak jsem říkal už v pozvánce na dnešní video, sledující si mohou udělat malý test. Když napíšete svoje vlastní jméno do Googlu, otázka je, co tam najde váš potenciální zákazník. Jestli tam najde, že jste včera byli na divoké party, že děláte nějaký sport nebo že máte šťastnou rodinku. Anebo že jste v nějaké věci profesionálem, budujete expertní obsah. To vše samozřejmě zjednoduší a podpoří celý další průběh jednání. Jirko, ty jsi říkal, že buduješ videa a expertní obsah. Co z tvého pohledu expertní obsah vlastně je?

Přiznám se, že já jsem tomu nikdy expertní obsah neříkal. Za mě to byla videa, která mojí cílové skupině, která je vně mého týmu; mým spolupracovníkům, nebo i v rámci komunity lidí, kteří se zajímají o přímý prodej, obchod, nebo síťování, byla přínosná. Je to obsah, který z mého pohledu řeší nějaký problém, nějakou oblast, kde se chtějí rozvíjet. Nebo prostě jenom mluvím o praktikách, které mně osobně fungují. Jestli je to expertní obsah nebo jenom obsah, toť otázka.

Já za sebe řeknu, co to expertní obsah je, abychom si to dovedli úplně jednoduše představit. Teď se vrátím k tomu přirovnání. Nic lepšího pro sebe neuděláte, než když zkusíte napsat svoje jméno, nebo jméno své společnosti do Googlu. Často budete překvapení, co tam najdete. A buďte si jistí, že stejně jako to teď budete zkoušet vy, to dřív nebo později vyzkouší někteří vaši zákazníci. Ať už jsou to stávající zákazníci, distributoři, nebo případně noví klienti.

 

Proč je důležité budovat expertní obsah?

David Janeček – Sales mentor a spoluautor knihy "Průvodce úspěšného obchodníka.Jiří Šedek – MLM leader a autor pořadu "Jízda s úspěšnými".

Zveřejnil(a) Businessanimals.cz dne Úterý 11. února 2020

 

Když do vás všichni vaši manažeři hustí – připravujte se na schůzku, najděte tam nějakou podobnost, nedělejte si iluze, že tohle je jenom jednostranná věc, je to 100% oboustranná věc a ten člověk na druhé straně si vás bude také lustrovat. A znovu podotýkám, expertní obsah je podle mě to, jestli ten člověk najde informace, které souvisí s tím byznysem, který já dělám, a jestli ty informace dokážou dát klientovi do hlavy otázku typu – tohle je opravdu člověk, který ví, o čem mluví, je to člověk, který nějakým způsobem buduje obsah, je to člověk, který má co říct.

A především člověk, se kterým budu chtít dělat byznys, protože já se chci spojit s lidmi , kteří jsou úspěšní a jsou profesionálové. Udělejte si pro sebe takový malý test a často budete překvapení tím, jak velkou datovou stopu za sebou zanecháte. Ta je v dnešní době opravdu neskutečná.

Jirko, ty jsi tady jmenoval několik typů expertního obsahu. Jaké máme formy obsahu, co všechno a jaké formáty můžeme dávat ven? Jak můžeme ten expertní obsah budovat?

Za mě se dá napsat článek, natočit podcast, video, případně udělat nějakou přednášku. Takže buď online, nebo offline, podle toho, co komu vyhovuje. Těch forem je spousta, ale tyhle jsou asi nejznámější.

Co z toho preferuješ a proč? Co je ti nejbližší?

Já dělám videa. Ta moje videa vznikla jako vedlejší produkt, takže jsem je vytvářel v době, kdy jsem nic jiného dělat nemohl, často jsem u toho jezdil autem. Takže dělám videa, ta jsou pro mě nejjednodušší na výrobu. Já nejsem velký pisálek. Když jsme spolupracovali s Business Animals, tak z mých videí vyráběli články, abych nemusel nic psát. Takže já se zaměřuji hlavně na ten obsah, kde je video a hlas. U toho videa jde vyloženě o mě, není tam žádná animace, takže je to spíš takový podcast se Šedkem.

Live stream versus postprodukční video

Já se snažím dělat věci maximálně jednoduše. Takže dělám všechno živě, nebo natočím video a hned to postnu, nedělám s tím žádné úpravy žádný tuning, protože to není jediná moje činnost. Když dělám rozhovory s hosty, tak tam si dám tu práci, že oříznu začátek, konec, vložím tam nějakou smyčku… Ale tam je pro mě osobně postprodukce v řádech 5 minut.

Já k tomu teď zkusím říct svůj pohled. Ty jsi řekl, že v Business Animals ti z videí udělali články, tak abys nemusel psát. Takhle funguje v dnešní době moc lidí, kteří se zabývají salesem a pálí na nás každý den neskutečné množství obsahu. Všude – LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter. A já se docela často potkávám s otázkou, kdy se moji klienti ptají na něco ve stylu – Já nemám čas, abych každý den psal článek, nebo abych jednou za dva dny natáčel video… mimo to abych dělal rozhovor s hostem, dával příspěvky na Facebook, nějaké zajímavé fotky a články do Stories na Instagramu a na Facebooku. Poradím vám. Pro ty z vás, kteří ještě nevědí, jak to funguje, tak tohle hodně používá David Kolář a on to nazval obsahovou strategií králů. Co si pod tím můžete představit.

Vezmeme dva scénáře. První z nich je člověk, který napíše článek a řekne si: Co z toho článku ještě můžu udělat. Může zapnout kameru, ten článek začít číst a vznikne video. Může článek rozsekat na zajímavé části a může z toho udělat zajímavé statusy. Ale bohužel každou práci v tomhle scénáři děláte minimálně dvakrát. Jednoduše řečeno, z textu mi nevznikne video, aniž bych ho natočil. To je velmi důležité si uvědomit. To, co tady Jirka říkal, někdo za něho napsal článek. To je velmi efektivní způsob. Můžete si to představit tak, že my tady spolu dnes děláme 20 minutové video o tom, proč budovat expertní obsah, a nějaký tým lidí na to potom sedne a přepíší z videa text. To je úžasné, protože vy na to nemusíte pálit svůj drahocenný čas. Někdo další vezme video a dovede z něj vystříhat jednoduché 10, 20, 30 sekundové spoty. Ty potom můžete použít na svůj Instagram, na Stories, na Facebook. Kdyby se mě někdo zeptal, proč jsme s Davidem Kolářem točili tolik videí a proč videa tak často používáme, důvod je velmi jednoduchý. Protože je to nejefektivnější metoda, kterou znám, jak publikovat dostatečné množství obsahu i pro ty lidi, kteří nechtějí vidět videa, ale chtějí si něco číst.

Velmi zajímavá metoda, jak bez ztráty vašeho času dokáže někdo jiný za levnou pracovní dobu udělat z toho videa další velmi zajímavé formáty. A to je potřeba si uvědomit, protože jsou pořád mezi námi lidi, kteří raději čtou, jsou mezi námi ti, kteří raději koukají na videa, jsou mezi námi také lidi, kteří upřednostňují Instagram… Pokud půjdete tou opačnou cestou, na každý další formát budete muset udělat násobně více práce. Co ty na to?

Jak říkáš, to nejzásadnější je od začátku dělat tu nejhodnotnější práci, protože když člověk napíše text, tak bez něj se nic dalšího neudělá. Když ale udělá tu nejsložitější práci (z mého pohledu to video), tak vždycky najde někoho, kdo ho nějak recykluje.

Pro koho se z tvého pohledu expertní obsah hodí, nebo naopak zatím ne? Jaké jsou takové nejčastější otázky, se kterými se setkáváš na tomhle poli?

Jednou z věcí je, že ten expertní obsah člověku zůstane, i když tu práci opustí. Proto zmiňuji lidem, že tohle může začít působit kdykoliv a je to něco, co po vás zůstane. A myslím si, že ten expertní obsah není vhodný úplně od začátku. Aby se člověk, který dělá obchodníka týden, ihned pouštěl do publikace nějakých věcí.

Se vší úctou jsou věci, které se dají načíst, nastudovat a publikovat. Takové ty obecné názory a pravdy, nebo třeba něco repasovat, recyklovat. Pokud se ale člověk vyjadřuje k nějakým konkrétním věcem a praktikám, myslím, že už by je měl mít trochu vyzkoušené. Takže je to o tom mít trochu sebekritiku a říct si OK, tak o tomhle mluvit můžu a o tomhle bych ještě asi úplně mluvit neměl.

Tohle je velmi důležitý bod, ke kterému bych dal i já svůj komentář. Je potřeba mít nějakou sebereflexi, sebekritiku a určitě, když vidíte, že lidi okolo vás budují neskutečně expertní obsah a vy právě začínáte… Určitě nechci tvrdit, že stačí 3 měsíce, půl roku nebo rok, kdy budete sbírat informace a učit se. A ne každý je stavěný na to, aby se postavil před kameru a začal něco říkat. Není to tak jednoduché, jak se může zdát. My, když jsme s Davidem Kolářem točili sales ráno s Davidem a Davidem, stejně jako když jsme se dnes připravovali, tak to vypadá tak, že si zavoláme 5-10 minut před tím, projdeme si otázky… protože to, co děláme, děláme dost let a víme, o čem chceme mluvit. Nedovedu si úplně představit člověka, který sám sbírá zkušenosti, je v začátku, že by měl nějakým způsobem předávat informace…

Jak tedy začít s budováním expertního obsahu? To je velmi častá otázka.

Je dobré to brát jako cestu nějakého osobního rozvoje. Já jsem vůbec nechtěl publikovat nějaká videa. Kdyby mi někdy někdo řekl, že budu mluvit na kameru a že to lidi budou sledovat, sám bych tomu nevěřil. Já jsem původně začal videa točit pouze pro sebe. Když jsem jel někde v autě, abych si utřídil myšlenky a trénoval svůj mluvený projev. Takže první várka videí vůbec nikam nešla. A z mého pohledu je dobré to takhle brát. Brát to jako cestu seberůstu, rozvíjení, a ne dělat obsah pro obsah. Druhá věc je dát do toho osobní podpis. Já třeba točím videa z toho důvodu, že tam je můj obličej. Tím pádem se to nedá ukrást, protože těžko bude někdo video s mým obličejem prezentovat jako svoje vlastní. To je právě ta osobní značka, protože je dobré si z toho mixu věcí, které se dají dělat, vybrat jednu, dvě; a víc nedělat. Já mám dvě cílové skupiny, nebo dva formáty a nic víc nedělám. Z mého pohledu, udělám tím víc práce, než kdybych se snažil být trošku aktivní na sociálních sítích. Raději na dvou pořádně a zbytek úplně ignorovat a potom se to dá třeba přibrat. A druhá věc – najít si formát, který vás bude bavit a hlavně bude mít smysl. Aby to byla kombinace toho, že vás to baví a je to funkční. Protože když vás to bude bavit a budete to publikovat někde, kde to nikdo nesleduje, je to taky blbost. Musí to být pro vás trochu výzva, abyste si řekli – tohle bude třeba trochu nepříjemné, ale někam to povede.

Další věc; nedávat si ze začátku veřejné výzvy stylem: Tak a já jsem se rozhodl po rozhovoru Janečka s Šedkem, že budu teď každý týden dělat video.

Prostě mlčte a dělejte to. Když jsem začínal dělat první videa, byl to takový pravidelný občasník. I dnes mi ta videa berou maximálně hodinu týdně, víc času tomu nedávám a už je to 3 roky, co pravidelně vysílám. Než pouštět obsah pro obsah, je lepší dát jedno kvalitní video měsíčně. Dát si nějakou reálnou frekvenci, aby ty věci byly hodnotné, v tomhle raději méně než více.

Já například dělám v marketingu, mou prací je nábor, prodej a vedení lidí. Když budu chtít udělat článek nebo video o komunikaci, mezilidských vztazích, nějaké ideologii – proč ne. O tom si můžu načíst spoustu věcí, ale když chci dělat video o tom, jak náborovat lidi, jak argumentovat, tak už za mnou musí být vidět to, že už jsem jich několik set nabral, abych o tom mohl mluvit.

Takže je třeba si vybrat dobré téma, aby vás někdo neodepsal. A můžu říct, že vlastní obsah, kde to někdo jenom píše a nemá vůbec žádné zkušenosti, jde rychle odhalit.

Ještě k tomu za sebe doplním jednu důležitou věc. Mně vždycky pomohlo dát tomu pravidelnost, protože ta má spoustu vedlejších efektů. Lidé si na to zvyknou a hlavně, když si nastavíte, že každé pondělí v 9 ráno děláte stream, nebo píšete článek, nebo cokoliv jiného, tak se na to vaše tělo a mysl připraví. A je to daleko jednodušší. Jirka určitě potvrdí, že i on z toho punkového modelu přešel na pravidelnost, protože to má spoustu pozitivních efektů a téměř žádný negativní. Druhá velmi důležitá věc. Já potkávám spoustu punkerů, kteří říkají: já začnu budovat expertní obsah, dělat videa, psát články, a za měsíc o nich není ani slyšet. A je to proto, že vyčerpají témata. Je to hrozně složité, když nemáte nějakou obsahovou strategii. Proto moje rada. Pokud to myslíte vážně, udělejte pro sebe to, že na další dva tři měsíce, než začnete dělat to první vysílání, článek, nebo cokoliv, napište si plán na další tři měsíce. Pomůže a ukáže vám, jestli už po měsíci budete marně hledat témata.

Pokud to myslíte vážně, tak v prvním roce budete potřebovat minimálně 50 témat, kterými se chcete zabývat. Dělat obsah jednou za měsíc je v dnešní době hrozně málo. Pravidelnost vám naopak dovede zajistit to, že lidi sledují, budou na vás čekat, poznávat vás a tak dále.

Mně v těchto věcech vždycky pomáhalo, že jsem držel jazyk za zuby a šel jsem to dělat. Nikde jsem to neroztruboval, nikde jsem to neříkal, prostě jsem vzal lopatu a šel jsem lopatovat. A tolik k odpovědi, jak začít.

To nejdůležitější je napsat si několik prvních témat, abyste viděli, kolik témat máte. Vybrat si formát, který vám vyhovuje. Dejte tomu pravidelnost a začněte. A váš první článek, stream, video nebude ideální, nebude geniální, nebude to perfektní, tak to prostě je. Uvědomte si, že budování expertního obsahu není jenom pro lidi okolo vás, ale posunete tím i sami sebe. Vy na sebe ušijete a upletete neuvěřitelný bič a budete muset pořád posouvat kvalitu.

Myšlenka na závěr: Znám spoustu lidí, kteří si 20, 30 videí předtočí dopředu a potom je zveřejňují. Je to dobrá metoda. Tak získáte další 2 až 4 měsíce, abyste natočili další. Pro ty z vás, kteří nevědí, jak začít, to může být ideální postup. Zkrátka udělat si ten obsah dopředu a až potom ho pouštět ven.

© 2024 imper.cz