22. Duben 2015
Správný obchodník nikdy nespí. A příležitosti k navázání nové spolupráce vyhledává prakticky kdekoli. Na jaře se to večerními eventy jen hemží, přinášíme proto sedmero pravidel, které vás dovedou až k vytouženému obchodnímu cíli.
1. Buďte vždy o kapku střízlivější
Ano, každý večírek je i o alkoholu. Pokud ale budete chtít navázat obchodní vazby, bude lepší, když budete pít střídměji. Klidně popíjejte drinky, ale raději pomalu. V tomto případě je vždy lepší, když jste o krok pozadu, než všichni ostatní, včetně potenciálního klienta.
2. Nesuďte podle obalu
Ačkoli vy máte dokonale padnoucí šaty, není třeba „ohrnovat“ nos nad těmi, kteří dress code až tak dobře nevychytali. Ne každý má na módu vkus a ne každého podnikatele nakupování svršků baví. Pokud se s vámi začne bavit někdo, kdo vypadá příšerně, neodcházejte hned pryč. Oblečení je totiž pouze obal a vy potřebujete zjistit, co je jeho obsahem.
3. Mluvte hodně o své práci
Nikoho nezajímá, že jste čerstvě po rozchodu anebo že máte auto v servisu. Pokuste se na večírcích nemluvit o nepodstatných věcech a hovořte o tom, co vás baví a živí – tj. o své profesi a jedinečných produktech. Nadšeně vyprávějící obchodníci jsou ti nejlepší.
4. Naslouchejte
Na druhou stranu je nezbytné, abyste dali prostor protistraně. Nechte dotyčného/dotyčnou, ať vám poví něco o sobě, své profesi, úspěchu i úskalích. Zajímejte se. Jen tak budete vědět, co a jak nabídnout, aby v budoucnu mohla z navázaného kontaktu vzniknout spolupráce.
5. Ideálně mezi čtyřma očima
Nejlepší je navazovat nové vztahy čistě jeden na jednoho. Nikdy totiž nevíte, kdy kamarádka, která stojí vedle vás, nebude chtít zneužít situaci a klienta si rychleji „nesbalí“ pro sebe. Dále třeba přiopilý kolega, který by váš rozhovor poslouchal po vašem boku, může rovněž vrhat špatné světlo i na vás. Nemusíte ale kvůli tomu chodit úplně mimo, jen je dobré, aby byl rozhovor veden nejlépe jen mezi vámi a protistranou.
6. Spojte se hned
„Jasně, ozvu se,“ „Ještě se určitě uvidíme.“ Podobné fráze zná snad každý. Nesázejte ale na ně. Pokud máte tu možnost, zkuste s klientem navázat bližší spojení hned. Přidejte se na sociálních sítích anebo si vyměňte telefonní čísla (ty vizitky se občas přece jenom ztratí). Máte tak jistotu, že spojení je navázáno.
7. Předáním kontaktu to nekončí
Výměna telefonního čísla, vizitky či třeba navázání spojení prostřednictvím sociálních sítí je sice fajn, ale k úspěchu to nestačí. Je třeba vybudovat si s dotyčným člověkem bližší vztah a získat jeho důvěru. Proto se ozvěte co nejdříve, třeba i neformálně, hned druhý den. Bylo by totiž hloupé si myslet, že pokud nedostanete příslib miliónového kšeftu hned na večírku, nemá to význam. Na ty nejlepší zakázky je totiž potřeba si chvilku počkat a nechat myšlenky uzrát.
Jak to funguje vám? Co se povedlo a co jste se o nočním networkování naučili?
Text: Ivanna Benešová
Foto: inc.com