V Operu jste vždy v centru dění, říká Hanka Kučerová

10. Únor 2025

Opero je unikátní coworkingový prostor v centru Prahy, který už bezmála devět let propojuje oborové profesionály, podnikatele a vizionáře. Jak se podařilo vytvořit živoucí komunitu, která nabízí nejen nadstandardní pracovní zázemí, ale hlavně příležitosti k růstu? V rozhovoru s Hanou Kučerovou, CEO Opero, se dozvíte, jak tento inovativní prostor vznikl, kdo stojí za jeho úspěchem a čím se odlišuje od ostatních coworkingů. Zjistíte, pro koho je Opero ideálním pracovním prostředím, jaké akce, programy a networkingové příležitosti nabízí, a jakým způsobem podporuje své členy. V neposlední řadě nám Hanka také popsala, jak by měl vypadat její nový kolega, který bude mít na starosti rozšiřování „operní“ komunity.

Opero vzniklo v roce 2016, kdy byl koncept coworkingu ještě poměrně neznámý. Jak jste překonali počáteční výzvy a etablovali se na trhu?

Naší myšlenkou bylo vytvořit neutrální půdu s výjimečným servisem pro oborové profesionály a profesionálky, kteří se zde mohou svobodně potkávat, aniž by se museli cítit nesví. Chtěli jsme oslovit zejména podnikatele a freelancery ve věku kolem 40+, kteří už mají zkušenosti nebo vybudovali úspěšné firmy. Otevřeli jsme v listopadu 2016 s vizí propojení podobně smýšlejících lidí a podpory jejich dalšího růstu.

Velkou roli při našem startu hráli lidé, kteří za Operem dodnes stojí. Klíčová pro nás byla trojice Pavel Bouška (majitel rodinné firmy Vafo), Pavel Přikryl (businessový poradce a investor) a Luboš Černý (finanční expert a krizový manažer), jejichž podpora pomohla rozšířit povědomí o Operu. Dál se naše dobré jméno šířilo přes osobní doporučení stávajících členů.

Zleva Luboš Černý, Pavel Přikryl, Hana Kučerová a Pavel Bouška

Vaše sídlo je v secesním Štencově domě. Byla to první volba, nebo náhoda?

Štencův dům je nejen významná architektonická památka, v jejíchž zdech vznikla za Rakouska-Uherska nejmodernější tiskárna, ale fungoval také jako centrum vzdělanosti a kulturního života. Dveře si tu podávali významní umělci jako Max Švabinský, Jan Kotěra či Jan Štursa. Jeho současná majitelka, architektka, zprvu nebyla příliš nakloněna tomu dům dlouhodobě pronajímat a konaly se tu pouze krátkodobé výstavy. Nadchla ji ale naše myšlenka navázat na kulturní a intelektuální historii. Nejprve jsme se nastěhovali do vnitřního traktu budovy a postupem času, jak jsme rostli, jsme prostor rozšířili o další kanceláře a velké zasedací místnosti směrem do ulice.

Hanko, velkou část Opera tvoří coworking. Co je jeho hlavní devizou?

Naši členové oceňují především inspirativní pracovní prostředí, silnou komunitu a kvalitní doplňkové služby – například vlastní kavárnu, kam si mohou zvát své obchodní partnery. A v neposlední řadě také možnost neomezeného networkingu.

Obvykle se tu členové zdržují 2–3 dny v týdnu. Jednak proto, že hledají živoucí pracovní zázemí, které je posouvá v jejich byznysu, ale také třeba proto, že nemají ideální podmínky pro práci z domova. Méně tu potkáte lidi, kteří jsou zvyklí strávit denně tři až čtyři hodiny na online callech – ti dávají přednost jiným konceptům coworkingů.

Kromě výše uvedeného je Opero také ideálním prostorem, který můžete využívat jako zázemí pro svou vznikající firmu, když ještě nemáte vlastní kanceláře. Získáte pracovní stůl, potkáte se tu několikrát týdně s kolegy, můžete využít zasedačku na meeting, získáváte kontakty a rostete.

Součástí Opera je i útulná kavárna

Můžete uvést konkrétní příklad, koho tu můžu potkat, nebo která firma tu měla zázemí při svém startu?

V Operu se na denní bázi potkávají lidé z různých sfér a sociálních bublin. Chodí k nám začínající podnikatelé, vlivné osobnosti byznysu, zaměstnanci státní správy nebo studenti vysokých škol. Vzpomínám si, že tu bylo možné běžně potkávat prezidenta Petra Pavla, který zde měl před svou kandidaturou pracovní zázemí se svým týmem.

Opero bylo také hlavní základnou společnosti UNICO.ai, který má za cíl propojovat vědce z ČVUT, investory a státní správu. Díky členství získali podporu Světové banky, což usnadnilo jejich akceleraci. Ačkoliv již mají vlastní kanceláře, dodnes jsou členy Opera a pravidelně je tu potkávám.

Networking v Operu

Opero stojí i za vzdělávacími programy na podporu podnikání, konají se tu inspirativní přednášky a mastermindy. Co všechno se u vás dá zažít?

Nabízíme široké spektrum akcí a aktivit, a to jak pro členy, tak širokou veřejnost. Malým a středně velkým firmám nabízíme mentoringový program DoToho! a pro B2B startupy s ambicí expandovat do zahraničí zase program Ment2Grow. Pro podnikatele s více jak 15 lety zkušeností jsme vytvořili mastermindovou platformu Yodas.

Velký zájem tradičně bývá o sérii interdisciplinárních přednášek s názvem Společnost 4.0, kam zveme osobnosti z různých oborů. Populární je i pořad Žárovky, který moderuje známý kosmický inženýr Jan Lukačevič. Vystupují v něm nadaní lidé do 30 let (mladé mozky), hledají odpovědi na otázky, co nás, jako společnost, posune do budoucnosti či srozumitelně přibližují náročná vědecká témata laické veřejnosti. 

Obchodník pro Opero 

Aktuálně hledáte nového člena do týmu, který bude mít na starosti rozšiřování vaší komunity a prodej členství. Jakého kandidáta hledáte?

V první řadě hledáme člověka, který má rád lidi, umí jim naslouchat a propojovat je. V Operu hraje velkou roli sociální kapitál a networking. Rádi bychom tedy v našich řadách přivítali někoho, kdo chápe hodnotu propojení a umí ji předat dál. Neměl by se bát aktivně oslovovat potenciální členy pomocí různých komunikačních kanálů – tedy i telefonovat. Také bychom ocenili, kdyby k řešení problémů přistupoval kreativně a s otevřenou myslí.

Jak jste vlastně začali s aktivním prodejem členství?

Loni jsme si zpracovali analýzu trhu a zjistili, že jsme jediní v Praze, kteří nabízejí coworking, komunitní akce a doplňkové služby na tak vysoké úrovni. Konkurenci prakticky nemáme, protože se u nás spojuje více aktivit a přístupů dohromady. Řekla bych, že jsme na pomezí coworkingu, byznys klubu a obchodní komory. Naše přidaná hodnota je v silné a rozmanité komunitě napříč obory i světy a také ve vytváření příležitostí. Vyhodnotili jsme, že je zde obrovský potenciál, který můžeme rozvíjet, a velké množství lidí, které můžeme s nabídkou členství oslovit. Proaktivnímu salesu jsme se ale začali věnovat až v posledním čtvrtletí loňského roku a tehdy padlo i rozhodnutí najít obchodníka, který se tomu bude naplno věnovat.

Koho byste pro tuto pozici ideálně představovala?

Hledáme osobnost, která je otevřená změnám a má strategické myšlení. Důležité také je, aby v sobě měl zdravou porci entuziasmu. Nový člen týmu by měl být kreativní, neměl by se bát hledat a objevovat nová řešení. Osobně si na lidech velmi cením proaktivního přístupu. Naopak u mě nepochodí ti, co mají ve slovníku slovní spojení: To nejde. Věřím, že všechno jde, jen je třeba se nad věcí zamyslet a najít optimální řešení. Jako ve rčení: Nehledej důvody, hledej způsoby.

Hana Kučerová, CEO Opero

Co bude mít kolega či kolegyně na starosti?

Primárním úkolem bude akvizice nových členů naší komunity. Aktuálně máme přes 250 aktivních členů a dostatek kapacity pro další. Ambicí pro letošní rok je tedy rozšířit naše řady o 50 aktivních členů, což je realistické a máme k tomu dobře našlápnuto. Nevyužitý potenciál vidíme mezi návštěvníky našich networkingových a vzdělávacích akcí či našeho webu, na což bychom se rádi zaměřili. Co se technologií týče, používáme kvalitní salesové nástroje jako Leady a Merk, aktuálně zavádíme také CRM Raynet. Nový kolega či kolegyně bude pracovat na průzkumu trhu, bude pomáhat budovat a optimalizovat naši prodejní strategii a hledat efektivní způsoby, jak rozšiřovat okruh našich členů. Neměl by se tedy bát zvednout telefon nebo být naším aktivním ambasadorem na LinkedInu.

Jakou firemní kulturu v Operu vyznáváte?

Zpočátku nás hodně vystihovalo „learning by doing“. Začínali jsme v pěti lidech a každý zastával několik pozic najednou. Nicméně nyní je u nás kladen největší důraz na velkou dávku svobody. Za to ale očekáváme stejnou míru zodpovědnosti za svěřenou agendu. Nelpíme na tom, jestli pracujete tady, nebo doma, zda vám svěřený úkol trvá dvě hodiny, nebo osm – důležité je dodat kvalitní výsledek.

Našemu novému kolegovi či kolegyni poskytneme kreativní prostředí, možnost potkat se s inspirativními lidmi z byznysu, vědy i státní správy a dáme mu možnost osobního i kariérního růstu.


Zaujala vás pozice obchodníka pro Opero? Hlaste se zde.

© 2025 businessanimals.cz