Zabiják výkonu nebo zdravá motivace? Stres v práci a jak jej ovládnout

14. 4. 2016 +

Jak na to?

Chcete mít lepší výsledky ze dne na den? Pak je nejjednodušším řešením zatnout zuby a pořádně máknout. V praxi to znamená za stejný nebo kratší časový úsek stíhat více a více úkolů a činností. Pochvala vás jistě nemine.

stres v praci

Žádný den ale není nafukovací. Období, kdy děláme od rozbřesku do úsvitu (a někdy možná i déle), nelze vydržet donekonečna. Dříve nebo později nás přepadne úzkost, přestaneme stíhat rozjednané zakázky a v zadní části hlavy nás začne nepatrně tlačit. Dostaví se stres.

Když stres pomáhá

Dostatečně znalí v motivaci jsou si jistě vědomi pozitivního významu stresu. Není to totiž nic jiného než tlak. A některým z nás jdou věci pod tlakem prostě lépe.

Vžijte se do role fotbalistů – milionářů. Jejich týmy platí trenéry a asistenty, kteří je drží pod permanentním „tlakem“. Vědí totiž, že ti nejlepší z nejlepších podávají hvězdné výkony právě tehdy, pokud jsou pod správným tlakem. Říkají tomu „zóna“.

Jistě. Říkáte si, že po zápase je již nic netrápí, dopřejí si masáž a vydatný steak. Stejně tak se ale můžete po zvládnuté stresové situaci odměnit vy. A kýžený výsledek se postupně dostaví.

Budete se těšit, až se příště budete moci poprat s úkolem i sami se sebou.

Jak poznat, že stres pomáhá?

  • Pracujeme efektivněji
  • Úkoly plníme včas
  • Neprokrastinujeme
  • Nejsme dlouhodobě vyčerpaní
  • Umíme relaxovat

Stres jako zabiják

Pokud se však dostaneme do situace, kdy potřebné úkoly přestaneme zvládat, ocitáme se na nebezpečném území. Stres přestane být účinným pomocníkem a svými procesy může narušit nejen pracovní den.

Lékaři již plně uznávají jeho vlivy prakticky na každý aspekt lidského zdraví. Je tedy třeba mít se před ním minimálně na pozoru, zvláště pokud o sobě již víme, že se ve stresových situacích necítíme nejlépe.

Jak poznat, že stres přebírá kontrolu?

  • Cítíme se vyčerpaní už před prvním úkolem
  • Jsme zbytečně demotivovaní
  • Nestíháme
  • NNadměrně se potíme
  • Děláme zbytečné chyby, které stresové stavy ještě umocňují
  • Okolí si všímá, že vypadáme nezdravě a přepracovaně

Raději, než propotit několik košil denně, okousat si nehty a po určité době ukončit pracovní poměr z důvodu vyhoření nebo nervového kolapsu, je lepší hledat cesty, jak se z jeho spárů vymanit.

Můžete vyzkoušet lepší stravovací návyky, meditaci nebo pozitivní výmalbu kanceláře. Všechno tohle má jistě efekt, většinou však jen dočasný. Jak se tedy zbavit stresu nadobro?

Odpověď je jednoduchá. Přeci odbourat jeho prvotní příčinu.

Nebojte se delegovat své povinnosti

To je přeci to, co dobří manažeři dělají.

Chápou, že ze snahy zvládnout všechnu práci sám se postupem času stává nereálný úkol. A rozhodně to neplatí pouze ve velkých firmách s desítkami podřízených. Prakticky ve stejné situaci je každý malý podnikatel nebo freelancer, kterému se začalo „více dařit“.

Pokud nemáte vlastní zaměstnance, je třeba práci na úkolech outsourcovat. Náš tip?

Zkuste český EasyTask.

Nabídkami na výpomoc i dlouhodobou spolupráci se to tam jen hemží. Přehledné prostředí přímo vybízí k zadání úkolu nebo nabídce jeho řešení. Díky přehlednému rozdělení do kategorií včetně hodnocení dodavatelů se vaše cesta ke kvalitnímu pomocníkovi zkrátí na minimum. A stres je ten tam.

Svou poptávku na Easytasku denně zadávají stovky firem všech velikostí, ze všemožných oborů a sfér.

A jaké práce se potřebujete zbavit vy?

button

 

Foto: Entrepreneur.com