„Špatný den mě neodradí, pokaždé začínám s čistým štítem,“ říká obchodník z E.ON Zdeněk Bártl

2. 3. 2020 +

Obchodníci, Rozhovory

Zdeněk Bártl pracuje pro společnost E.ON jako obchodní zástupce – teamleader. Po půl roce stráveném na nové pozici jsme si s ním povídali o tom, co to obnáší být obchodník, jaké změny přinesl kariérní postup i proč si vybral právě E.ON jako svého obchodního partnera.

Zdeněk Bártl začal svou obchodnickou kariéru u konkurenční energetické společnosti, kde pracoval dva roky. Nejprve působil v Českých Budějovicích, odkud pochází, a po půl roce odešel do Jihlavy, kde otevřel novou obchodní kancelář. Na sklonku roku 2016 se rozhodl pro velkou změnu a po úspěšně absolvovaném vstupním pohovoru začal spolupracovat se společností E.ON, která mu tak umožnila návrat zpět do Českých Budějovic.

E.ON
Zdeněk Bártl

Proč jste si vybral právě E.ON?

„Hlavní motivací pro mě byla značka firmy E.ON a celkový přístup nejen k zákazníkům, ale také k obchodním partnerům. Jednání předešlé energetické společnosti, pro kterou jsem pracoval, mi nepřišlo 100% korektní, a bylo pro mě vlastně hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl změnit obchodního partnera. U konkurenční společnosti mělo vedení na zřeteli především své vlastní zájmy a zisk a vše ostatní nemělo příliš velký význam ani cenu.“

Podle zkušeností Zdeňka Bártla je přístup společnosti  E.ON diametrálně odlišný, ať už jde o obchodníky nebo zákazníky. E.ON je prozákaznický a o lidi se celkově stará. Péče o zákazníka a komunikace s ním je na velmi vysoké úrovni. Klienti společnosti E.ON jsou o všem informovaní, ať už se jedná například o podmínky prodlužování smluv, obchodní podmínky nebo ceníky. E.ON jedná narovinu a zákazník přesně ví, za co platí.

„Na společnosti E.ON se mi líbí zákaznický servis. Například fakt, že je zákaznická linka zdarma, což u ostatních společností nebývá zvykem.“

V loňském roce jste se stal teamleaderem, co pro Vás taková změna znamená?

„V první řadě je to o něco větší zodpovědnost. Už nemám na starosti jen sám sebe a o svoji administrativu, ale dohlížím také na dalších deset lidí a jejich agendu. Jsem jim k dispozici, když potřebují s čímkoli poradit nebo něco vyřešit. I když to samozřejmě není tak, že bych byl 24 hodin a 7 dní v týdnu na telefonu nebo na e-mailu, protože moji obchodníci jsou velmi schopní. Stále mám čas jak na svoji obchodní činnost, tak také na rodinu a koníčky,“ pochvaluje si Zdeněk Bártl. Zároveň dodává, že od klasické práce obchodníka je to velký skok, který obnáší více administrativy a celkově jinou náplň práce. Po kariérní stránce je to pro něj posun dál.

E.ON obchodník
den obchodníka – teamleadera

INFO BOX: Zdeněk Bártl pracuje pro společnost E.ON od října 2016 a v srpnu roku 2019 se stal teamleaderem. Dohlíží na tým deseti obchodníků, o které se stará a má tak vliv na týmové výsledky. Kromě práce na „plný úvazek“ v E.ON se v osobním životě věnuje posilování a jeho koníčkem jsou automobilové závody rallye.

Jak vypadá Váš běžný den?

„Každý den vstávám v půl páté a jedu do Českých Budějovic. Na hodinku si zajdu do posilovny a teprve pak začíná moje pracovní doba. V praxi to znamená otevřít si aplikaci e-kalendář a nahlédnout jak na svůj denní rozvrh, tak i ostatních obchodníků. Podívám se, kde a jaké nás čekají schůzky, co je potřeba dořešit a odpovídám na e-maily. Jednoduše řečeno, ráno se věnuji administrativě, vyřeším úkoly z předchozích dní a připravím si podklady na dnešní den. Tyto činnosti zvládnu vyřešit během brzkého dopoledne a poté mohu vyrazit do terénu.

„Sice mám na každý pracovní den určitý harmonogram, ale v této práci není nic vytesané do kamene a průběžně řeším to, co mi den přinese.“

Práci obchodního zástupce děláte šest let. Dokáže Vás něco ještě překvapit?

„Já bych řekl, že každý den přinese nějaké překvapení. Zákazníci jsou různorodí a mají své individuální potřeby. Každý den se učím a jsem překvapený, co mi den přinese. Práce obchodního zástupce a teamleadera je skvělá v tom, že není monotónní a velmi často zažijete řadu nejrůznějších situací.“

Různorodá práce představuje pro Zdeňka Bártla zároveň také motivaci. Patří mezi ten typ lidí, kteří se hned nevzdávají, když se něco nepovede. Samozřejmě existují dny, kdy mu práce nejde od ruky tak, jak by si představoval, ale nikdy to ale nepřenáší do dalšího dne. „Řeknu si, že dneska se nevedlo a zítra začnu nanovo,“ upřesňuje Zdeněk Bártl a dodává, že navíc už nejde jen o něj. Má na starosti svůj tým, a kdyby přenášel svoje negativní pocity na ostatní, tak by jim nijak nepomohl. „Já musím být ten nositel pozitivní nálady a energie,“ dodává.

Odkud čerpáte inspirace a kde se učíte?

„Jak už jsem říkal, každý den může nastat nová situace. Tím, že ji člověk musí vyřešit, se zároveň učí. Svoji práci za ty roky zvládám poměrně dobře a velmi důležité je mít všeobecný přehled a být aktivní. Navíc je potřeba se stále zdokonalovat v oblasti energetiky, protože trh se neustále mění a ceny, smlouvy i produkty se vyvíjí. Zákazníci v dnešní době čím dál více využívají google, kde získávají pouze kusé nebo mylné informace, a když se mě na něco zeptají, musím znát jako profesionál přesnou a správnou odpověď.“

INFO BOX: V rámci vzdělávání obchodníků nabízí společnost E.ON řadu podkladů, studijních materiálů a pořádá pravidelná školení.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Za svůj největší kariérní úspěch aktuálně považuji výše popsanou funkci teamleadera u společnosti E.ON

Proč byste doporučil společnost E.ON jako obchodního partnera?

„Zdůraznil bych velkou míru svobody, kterou zde jako obchodní partner mám. Solidní zázemí významné společnosti i ověřené obchodní energetické značky. Jako obchodník nemám stanovenou pevnou pracovní dobu, což mi vyhovuje. Je jen na mě, jak si jednotlivé dny zorganizuji. Tato flexibilita mi dává prostor pro vlastní seberealizaci i iniciativu. Lidé často říkají, že o peníze v práci nejde, ale já jsem přesvědčený o opaku. Možnost dostat finanční ohodnocení podle svých schopností, zkušeností i vlastní píle je podle mého názoru velmi důležitá a společnost E.ON tuto příležitost poskytuje.“

Co se konkrétních věcí týče, Zdeněk Bártl oceňuje skutečnost, že E.ON má pro své obchodníky aplikaci e-kalendář, do které jim call centra navolávají schůzky s konkrétními zákazníky v jejich regionu.  To znamená, že zde najde uplatnění i obchodník, který ještě nemá vybudované portfolio kontaktů, a je to velké usnadnění práce pro začínající obchodní zástupce.

E.ON dlouhodobě nepodporuje podomní prodej, obchodníci jsou vždy u zákazníků předem telefonicky ohlášeni a dodržují Etický kodex obchodníka.

Motto: „Žiju tak, jak mi to přijde správné, jak já to cítím a neřídím se cizími myšlenkami.“  Zdeněk Bártl