14 věcí, které by se Češi o obchodu měli učit už na školách (1/2)

01. Září 2015

O významu vzdělání na budoucnost lidí bychom mohli diskutovat hodiny. Máte pocit, že vás škola připravila na všechno, s čím jste se v reálném životě setkali? Proč je tak málo úspěšných obchodníků, co jim teoretický základ ze školy nedal? I Seth Godin ve svých Nepostradatelných píše, že „spousta úspěšných lidí to někam dotáhla navzdory dlouholeté školní docházce, nikoliv díky ní“. Co vás ve škole nenaučí o skutečném obchodě? V BusinessAnimals.cz jsme se na to zaměřili a oslovili osobnosti, které k tomu mají skutečně co říct.

skoly1

1. Nespokojit se s průměrem

Současné školství učí člověka zapadnout, hlavně nevyčnívat a mít dobré známky: „Bohužel jsem byl svědkem při zápisu na základní školu, kdy mého synovce zkoušeli, jak moc dobře je ochočený. Nezkoumali, zda má potenciál osobnosti,“ vypráví Jan Laibl, školitel a kouč. „Ono už je to v českých genech, ono samo přísloví: sedávej, panenko, v koutě, budeš-li hodná, najdou tě, je podle mě infekcí,“ přiznává Jan Mühlfeit, špičkový manažer, kouč a mentor. Ale pokud chcete být skvělý obchodník, s průměrností moc daleko nedojdete. „Pokud chceš být vítěz, nespokoj se s průměrem. Na druhé straně, ne každý potřebuje být vítěz. Je na tobě říct si, čím chceš být a na jaké pozici chceš stát. A nespokoj se s ničím jiným kromě své vytoužené pozice – ať je jakákoliv,“ radí Stanislav Gálik, ředitel společnosti Unifer.

2. Naučit se kriticky myslet

Je dobré hledat inspiraci u lidí, kteří se ve svém oboru skutečně vyznají, navíc skutečně moudrý člověk se učí i z chyb druhých. Neopakujte slepě po druhých, ale zjistěte sami, jak věci fungují. „Kritické myšlení je schopnost nepodlehnout prvnímu dojmu, všeobecnému mínění, nepřebírat tradované názory, ale dokázat si udržet odstup a vytvářet si vlastní názor na základě vědomostí a zkušeností,“ vysvětluje Stanislav Gálik. Nechte se inspirovat, motivovat, ale najděte si vždy svou vlastní cestu.

Domluvte si konzultaci

3. Poznat sám sebe

Když poznáte sami sebe se svými silnými a slabými stránkami, budete vědět, kam mířit, a hlavně – díky poznání sebe sama poznáte více i své klienty. „Sebepoznání se nikde neučí, nejen v České republice, ale ani v zahraničí. Pokud neznáme sami sebe, nemůžeme poznat ani ty ostatní, ať už interně v organizaci či externě v životě. Lidé by měli poznat svoje silné stránky tak, aby je mohli uplatňovat,“ vysvětluje Jan Mühlfeit.

button registrace obchodnika transparent

4. Nepodléhat strachu

Škola vychovává ve strachu – máme strach ze špatných známek, z toho, že neuspějeme, dostaneme poznámku, zapomeneme domácí úkol. Vše, co se vymyká „normálu“, je potrestáno, jakékoliv tvořivé myšlení je umlčeno. „Jeden z nejrozšířenějších strachů je strach z reakcí našeho okolí. Pokud si už na vás ukazují, že nejste normální, buďte v klidu. Znamená to, že jste blízko úspěchu,“ usmívá se Jan Laibl. „Všichni chtějí kreativní lidi, pracovní trh po nich doslova prahne. Nicméně, být tvořivým vyžaduje značnou dávku odvahy. Tvořivý člověk totiž vidí do míst, kam se ještě nikdo nikdy nepodíval, a přináší světu věci, které se ne vždy líbí,“ vysvětluje Stanislav Gálik. Obchod vyžaduje kromě tvůrčího přístupu i schopnost přizpůsobit se situaci a občas i pořádně zariskovat. Ale nezapomeňte: „Člověk riskuje díky svým silným stránkám, ne těm slabým,“ upozorňuje Jan Mühlfeit.

5. Nastavit si vysoké cíle

Je hezké, že si nastavíte reálné cíle, které si v polovině života splníte. Ale co dál? Kde je další rozvoj? Další směr? Vůle ke zlepšování se a práce na sobě, které jsou nutné u každého obchodníka? „Raději mířit ke hvězdám a minout než mířit do hnoje a trefit se,“ zmiňuje svůj oblíbený citát Stanislav Gálik. V rozhovoru pro BusinessAnimals.cz se i Tomáš Hlavnička, ředitel společnosti Consilior s.r.o., podivil: „Často se mezi obchodníky pohybují spíš ti, kterým je pohodlné dostávat 30 000 Kč, firemní Škodovku a moc se nepředřít. Kde jsou ti motivovaní kluci, kteří se nebojí do oboru zažrat a dosáhnout rozumného finančního zajištění na důchod už ve 30 letech?“

6. Zadarmo ani kuře nehrabe

Bylo by úžasné mít všechno hned teď a bez sebemenší námahy – učili jsme se dobře, dokončili úspěšně vysokou školu, tak by nám měl někdo automaticky zařídit život na vysoké noze se všemi výdobytky. Ale tak to v obchodě prostě nefunguje. Musíte být vytrvalí, jít si za svým a pořádně na sobě zapracovat, abyste toho dosáhli, protože v obchodě vám nikdo nic zadarmo nedá. „Často se opakuje, že máme dělat to, co nás baví. Pravda je, že musíme dělat to, co nás uživí, trhu je jedno, jestli vás práce baví. Udělejte všechno proto, aby vás bavilo vše, co děláte,“ radí Jan Laibl.

Vyzkoušejte leady

7. Úspěch málokdy přichází rychle

Když si přečtete příběhy úspěšných lidí, zjistíte, že nikdo z nich se nestal úspěšným ze dne na den, ale stali se úspěšnými svou vytrvalostí, trpělivostí a houževnatostí. Uspěli tím, že pro ně neexistovalo „to nejde“, ale věnovali svému cíli veškerý svůj čas a vůli. Žijeme v uspěchané době, ale úspěch tak rychle nepřichází. „Potřebujeme vidět výsledky hned, a pokud je nevidíme, tak činnost rychle vzdáváme. V obchodě je třeba naučit se respektovat neúspěch. Tohle k obchodu patří a patřit bude. Proto není profese obchodníka pro každého,“ říká Jan Laibl.

Druhou polovinu věcí, které bychom se o obchodu měli učit už ve škole, najdete tady. Souhlasíte, že v těchto bodech máme v Česku mezery? Co dala škola do života vám a co byste změnili? 

Foto: wp.streetwise.co

© 2024 imper.cz