Okurková sezóna je přežitek: 6 tipů, jak z ní vytěžit maximum

21. 7. 2015 +

Obchod

Máme tady léto a klišé o okurkové sezoně se už zase skloňuje ve všech pádech. My v Business Animals ovšem na „okurky“ nevěříme! A vy po přečtení následujícího článku nebudete taky. Přinášíme vám úplně nový pohled na období, které mnozí považují za čas bezstarostné relaxace, kdy nikomu přece stejně žádný obchod neuteče. Ale je to přesně naopak – je čas chytit příležitost za pačesy!

okurkova

1. Máte to jen v hlavě

Tak v první řadě je třeba si uvědomit, že doby, kdy pro nás červenec a srpen představovaly jen zábavu a lenošení, jsou nenávratně pryč, a netřeba o nich dál  uvažovat jako o období nicnedělání. Možná všude čtete a slyšíte, jak obchody v tomhle období nejdou, je to ale jen otázka nastavení. V létě můžete uzavřít stejně dobrý obchod jako kdykoliv jindy.

2. Jsou obory, pro které je léto top sezona

Nezapomeňte, že léto je pro spoustu segmentů hlavní sezona. Například obory, které souvisejí s turismem, jako gastronomie, hotelnictví, doprava či slevové portály s nabídkami dovolených a nejrůznějších výhodných pobytů, si na okurkovou sezonu ani vzpomenou. „Okurkovou sezonu známe, ale u nás ji nemáme, neboť okurkovou limonádu nevyrábíme. Letní sezona je totiž na samotném vrcholu, prodeje raketově rostou a naši zákazníci (prodejci) od nás očekávají nadstandardní výkon. Potíme se, ale nenudíme se,“ prozrazuje s úsměvem Ondřej Slabý, personální ředitel firmy Coca-Cola HBC ČR/SR.

Spousta firem dnes naopak vidí v prázdninových měsících především velkou příležitost, jak oslovit zákazníky se speciálními produkty či službami určenými právě na léto. „My obecně dost přemýšlíme o tom, co zákazníci v jednotlivých ročních obdobích ocení, a vytváříme tak pro ně různé promo akce a speciální nabídky. A v období prázdnin a dovolených tomu není jinak. V naší branži ovoce a zeleniny se sortiment teď hodně točí kolem grilování, koktejlů a salátů,“ potvrzuje Vojtěch Havránek, managing partner ze společnosti Titbit.

3. Chce to plánovat…

Nicméně faktem zůstává, že léto je období, kdy lidé nejčastěji odjíždějí na dovolenou. Vaším úkolem pak je zjistit si, kdy jsou vaši obchodní partneři „out of office“, a podle toho si nasmlouvat schůzky a rozvrhnou obchodní procesy. Precizní time management – to je oč tu běží. Samozřejmě je třeba se obrnit trpělivostí, možná to půjde pomaleji než v jiných měsících, že je doba dovolených a toho a toho člověka nelze sehnat, uslyšíte nesčetněkrát. Nedejte se tím ale otrávit, každý klient se z dovolené jednou vrátí, a když budete připravení a první v cílové rovince jeho kanceláře, můžete využít pozitivních dopadů odpočinku na jeho naladění a uzavřít obchod snů.

4. …a komunikovat

Nic víc než jeden telefonát navíc vás nestojí vyzjistit si u klienta, na kdy plánuje dovolenou. Josef Fidler, personální ředitel Makro Cash & Carry, doporučuje tento postup: „Navštívím klienty plánovitě před jejich dovolenou, abych se seznámil a zajistil kontinuitu s jejich zástupcem – je to rovněž příležitost pro budování paralelních vztahů.“ Komunikace se samozřejmě vyplatí i v opačném případě, tedy když na dovolenou odjíždíte vy. „Co naopak musím udělat já před vlastní dovolenou, aby vztah co nejméně utrpěl, je informovat zákazníky, kdy jsem na dovolené, kdo mě zastupuje a jak mě mohou kontaktovat v krizové situaci. Zastupujícího kolegu pak dobře instruuji o situaci, očekávaných událostech a jejich řešení,“ radí Josef Fidler.

5. Příležitost k upevnění vztahů

Uvolněná letní nálada vašich obchodních partnerů přináší prostor i pro vylepšení stávajících vztahů. „V této době mohu se zákazníky, u nichž mám problém s budováním vztahu v ,běžném provozu‘, strávit více času i se na ně mohu lépe připravit. Téma dovolené je dobrým důvodem také pro získání neformálního kontaktu či propojení se zákazníkem prostřednictvím sociálních sítí. Je zkrátka možné posunout vztah z profesionální do částečně přátelské roviny,“ vysvětluje Josef Fidler.

6. Šance, jak být o míle před konkurencí

Zatímco velká část vašich konkurentů podléhá prázdninové atmosféře a sráží svoje pracovní tempo na minimum, vy se můžete zcela opačným přístupem dostat o několik mílových kroků dál. Vyblokujte si termín „okurková sezona“ z hlavy a zachovejte si svůj pracovní elán z jarních měsíců. „Léto je pro nás výzvou, nikoli časem k pouhému sklízení okurek,“ říká Jana Vychroňová, business partnerka společnosti Vodafone, „naopak na toto období zaměřujeme reklamní kampaně a přizpůsobujeme se aktivitám, které jsou blízké našim zákazníkům. S Vodafonem se účastníme filmového festivalu v Karlových Varech a pořádáme v různých městech road show.“

Jak je to u vás?

Foto: addicted2success.com