4× David Ogilvy: „Ke spotřebiteli se chovej jako k vlastní ženě“

31. 7. 2014 +

Inspirace

Z chudoby se vyhrabal na Oxford, z kuchyňského pomocníka to dotáhl na šéfkuchaře. Jako podomní prodejce oslnil natolik, až se stal reklamním mágem. Když mu pak zkrachovala farma, založil David Ogilvy agenturu Ogilvy & Mather a postavil základy moderní prodejní reklamy, které se drží přes 50 let dodnes. 

 olgilvy2

Může se zdát, že David Ogilvy prožil desítky životů. Ve skutečnosti jen využíval lekcí, které mu dával sám život:

 

1. Vypracuj se od píky

Davidovo dětství bylo poznamenáno chudobou (tatínek přišel začátkem první světové války o práci), přesto se dostal do prestižního Oxfordu. Studií ale po 2 letech zanechal, aby pracoval v Paříži jako pomocná síla v kuchyni. Brzy to dotáhl na šéfkuchaře.

Ponaučení? Žádný účený z nebe nespadl. Na obchodu je krásné , že se můžete opravdu rychle a znatelně vypracovat. Kde a jak?

 

2. Do prodeje se pusť s vervou

Ve 30. letech působil jako podomní prodejce elektrických sporáků AGA, kde se vypracoval natolik, až přesedlal do reklamy. Přirozený talent a důvtip se objevil hned při první kampani – klient, majitel nového hotelu, měl na propagaci jen 500 liber. David za veškeré peníze nakoupil pohlednice, rozeslal je po okolí a jen šťastně pozoroval, jak měl hotel při otvíračce plno.

Stejný risk se vyplatil, když v roce 1949 zakládal Ogilvy & Mather6 000 dolary v kapse. Netřeba dodávat, že se agentura stala nejslavnější v dějinách reklamy.

 

3. Chceš prodávat? Buď kreativní!

Ať už je to papírová maketa při prohlídce bytu, baby sitter, zatímco ladíte s klientkou detaily zakázky, nebo značná věrnostní sleva. V jazyce ogilvismu neznamená slovo kreativní nic jiného než originální. Jiný. Nestandardní. Přinášející něco navíc.

Nebojte se prodat klientovi zážitek! Asi jako když Mina Kunis „prodávala“ Justinu Timberlakovi kariéru v New Yorku:

4. Velikost a slávu najdeš v pokoře

Auta, exotické dovolené, párty. Jak je jednoduché nechat se strhnout… Kamkoli jste to dotáhli, buďte vděční za úspěch i neúspěchy:

„Dívejte se na všechno z vyšší perspektivy – i v ten nejhorší den máte stále jeden z nejlepších jobů na světě. Každý den můžete dělat něco úžasného. Myslete na to, ať přehnané ambice nezastíní radost z řemesla.“

 

Text: Pavla Lokajová

Zdroj fotografie: clemengertas.com.au