07. Únor 2016
Otevřeli jsme opět novou rubriku pro vás, obchodníky, v níž si zavzpomínáte na své začátky. Zaměříme se na váš první obchod. Jak probíhal? Uzavřeli jste jej, zůstal otevřený nebo to byl fail jako blázen? O jaký produkt se jednalo a jak jste si s ním poradili? Šlo všechno jako po másle, nebo jste se u něj pořádně zapotili? Zavzpomínejte si s námi na své obchodnické poprvé!
Jakub Jágl, obchodník, Business Animals
- Místo: Praha, hlavní nádraží
- Produkt: Bankovní karta
- Kolik mi bylo: 21 let
Můj první obchod? Je to sice klišé, ale pamatuji si na něj, jako by to bylo včera. 🙂 Ten den jsem byl na Hlavním nádraží v Praze, kde jsme měli stánek. Měl jsem „nůž na krku“, protože se mi vůbec nedařilo. Oslovil jsem pána s batohem na zádech, který zrovna do Prahy přijel odněkud z Moravy. Zjišťoval jsem, kde nejčastěji nakupuje a zda platí kartou. Cítil jsem, že o kartu má zájem, ale přišla námitka, že si o tom musí promluvit se ženou. Z nedávného školení jsem měl v kapse nějaké triky, a tak jsem se zeptal: „Kdo u vás má na starosti peníze, vy, nebo manželka?“ Odpověděl, že samozřejmě on. „Tak to určitě dokážete rozhodnout i o tom, čím budete platit. Máte u sebe občanku?“ A už ji vytahoval a šel se mnou vše vyplnit. Byl to výborný pocit, který každý obchodník velmi dobře zná. 🙂
Jaroslav Sláma, obchodník velké farmaceutické firmy
- Místo: Galanterie Jarka
- Produkt: Dámské prádlo
Můj první deal byl ještě při studiu vysoké školy, kdy jsem byl zaměstnán v jedné české textilní firmě, známé především v období před revolucí svými silonovými ponožkami. Přiznám se, že pro mě jako pro chlapa to nebyl zrovna vysněný sortiment, ale touha prodávat de facto cokoliv a vyzkoušet si pozici obchodního zástupce byla silnější.
Byl jsem tenkrát po týdenním zaškolení v této firmě, když jsem byl vyslán do svého regionu do jednoho zapadlého městečka na severu Čech, kde byla ještě zapadlejší prodejna s cool názvem „Galanterie Jarka“. Do dnešního dne si pamatuji ten pocit, než jsem vstoupil do této prodejny a snažil se vydealovat alespoň menší závozovou objednávku nad 3000 Kč. Hlavou mi proběhlo snad tisíc myšlenek, co všechno na prodejně povím, jaké máme druhy silonových punčoch, poměry balíčků a podobně…
Deal nad 3000 Kč se nakonec tenkrát napoprvé nepovedl, ale o to více jsem pochopil, že do další návštěvy musím spoustu věcí vylepšit. V této firmě jsem vydržel něco málo přes rok a ke konci svého působení jsem měl nejlepší výsledky z obchodních zástupců.
Filip Hejkal, sales representative, Edwards Lifesciences
- Místo: Praha, výstava
- Produkt: Zdravotnické prostředky
- Kolik mi bylo: 22 let
Bylo mi 22 let, pracoval jsem při studiích na part-time pro společnost A Care, zabývající se prodejem zdravotnických prostředků. O prodeji jsem nevěděl vůbec nic. Jediná představa, která mě napadla v souvislosti s termínem „prodejní technika“, byl jedinečný Horst Fuchs, který se v pozdních večerních hodinách v pořadu Teleshopping snažil prodat kuchyňské nože, kosmetiku na automobil nebo ultravýkonný vysavač, který dokázal zvednout do výšky 2 metrů pět kulečníkových koulí.
Bohužel tato pseudozkušenost se také projevila na mém první dealu. Jednalo se o přístroj z oblasti estetické medicíny za řádově desítky tisíc eur. Zákazníka jsem potkal na jedné pražské výstavě a v můj prospěch hrálo to, že nevěděl nic o konkurenci ani o možnostech přístroje a náš stánek navštívil jako první. Vžil jsem se tedy do role Horsta Fuchse a začal mu sveřepě vysvětlovat, co náš přístroj umí, jakých výsledků s ním může dosáhnout, jak rychle se mu investice vrátí a jak hrozně špatná je konkurence. O několik týdnů později a jedné demo ukázce se „deal“ opravdu uskutečnil. Nicméně můj první „deal“ byl spíš kombinací štěstí a nalezení jehly v kupce sena v podobě zbloudilého zákazníka, takhle už opravdu neobchoduji.
Iva Mozrová, finanční poradce, SMS finanční poradenství
Je to už opravdu hodně let, co jsem se setkala se svým prvním obchodem. Bylo to někdy kolem roku 1992, kdy jsem začala podnikat a měla svůj kamenný obchod s kosmetikou. Byla jsem nadšená, ale chyběly zkušenosti, takže i když jsem zákazníkům chtěla nabídnout to nejlepší na trhu, v danou chvíli jsem nebyla schopna zohlednit všechny jejich potřeby – a jednou z nich byla ta finanční. Na tom nakonec mé podnikání skončilo, ale po letech jsem se k obchodu znovu vrátila, tentokrát se schopností vyptat se na klientovy potřeby.
Peter Plšek, sales consultant, O2 Slovakia
- Produkt: Taneční lekce
- Kolik mi bylo: 15 let
Můj první obchod vůbec nebyl žádný klasický obchod, ale spíše prodej zkušeností. Zhruba od devíti let jsem tančil společenské tance v taneční škole svých rodičů. Po šesti letech už mi nestačilo jen trénovat, ale potřeboval jsem s někým rozebrat, co vím, a podělit se o to. První krok byl vcelku jednoduchý, vysvětlit v pubertě rodičům, co chci a kolik za to chci. První trénink byl nejhorší, prakticky jsem nevěděl, co dělat, a jen ze sebe na své svěřence chrlil informace. Vydělal jsem si tím ale svých prvních 50 Kč.
Učil jsem se z reakcí tanečníků, kteří mi naslouchali, a cítil jsem, jak rostu, rozvíjím se a jdu stále dopředu. Nakoplo to moje přemýšlení k rozjezdu něčeho většího. Rodiče nesouhlasili s platem ve svojí taneční škole, což pro mne znamenalo rozjet svoje vlastní podnikání – a to jsem také po dosažení 18. roku udělal.
A co vaše obchodnické poprvé? Napište nám na info@www.businessanimals.cz nebo rovnou do facebookových zpráv!